Zajímavé drobnosti

22. ledna 2007 v 15:08 | hanci |  Zamyšlení
Chtěla bych doporučit všem, aby si přečetli v sobotních Lidových novinách rozhovor s vynikajícím geologem Václavem Cílkem. Rozhovor vede - podle mého názoru velmi dobře - Bob Flieder (před nějakou dobou uváděl na ČT 2 dobrý diskusní pořad Vertikála - ten byl zrušen - asi proto, že byl dobrý). Kdybych to uměla, dala bych zde odkaz na internet - ale neumím ten článek ani najít, natož dát odkaz. Myslím si, že na internetu tento článek určitě někde je. Pan Cílek tam zasvěceně hovoří o probíhajících klimatických změnách na Zemi.
---------------------------------------
Wu - doufám pevně, že se nebudeš zlobit, když zde uvedu následující odstavec, na který jsem narazila při čtení knížky Hanse Künga Po stopách světových náboženství, kapitola Čínské náboženství, podkapitola Co znamená "tao"?, str. 122:

"...............
§ tao("cesta") je komplexně pojímáno jako první a poslední princip, nedefinovatelný, nepojmenovatelný a nepopsatelný. Není to osobní Bůh, ale prazáklad světa, existující dříve než nebe a země. Matka všech věcí, jež nechává všechno v klidu vzniknout, aniž by sama jednala. Proto je toto tao zároveň "te".
§ te ("síla", také "ctnost"), která působí při veškerém tvoření, rozvoji a zachovávání světa jako síla tao, která přebývá ve všech jevech a činí je tím, čím skutečně jsou.Tao a jeho sílu však nelze nijak zachytit a využít. Je "prázdná", bez vlastností zaznamenatelných smysly. A jen tehdy, když se člověk v "prázdnotě" (wu) osvobodí od vášní a tužeb, když si osvojí kosmický řád tao jako svůj životní zákon a když se nechá od tao naplnit: jedině tehdy, v bezděčném konání či "ne-konání" (wu-wej) napodobí tiché působení přírody. Pak žije v souladu s přírodou, ba dokonce může dosáhnout jednoty s tao................"
Nevěděla jsem, co Tvoje přezdívka znamená, jsem ráda, že jsem její význam našla. Moc zdravím.
----------------------------------------------
Docela mě udivilo, když jsem se ve zde jíž vícekrát zmíněné knížce o třicetileté válce od P. Englunda dočetla, že Švédové na českém území se chovali mimořádně brutálně - dokonce pro to dostali svolení - či dokonce nařízení od svého generála Banera, velmi úspěšného velitele. Ten chtěl naprosto zničit toto území, aby ani císař na něm nemohl nasytit své vojáky. Proto v našich zemích panovala taková hrůza před Švédy a různá zastrašování, spojená právě se Švédy (např. "Počkej, přijde Švéd a sebere tě" nebo "Modli se, děťátko, modli, zítra už přijdou Švédi"). Tato válka se v Čechách začala později nazývat "švédskými časy" a "Švéd" byla nadávka, která znamenala zloděj, lupič nebo mimořádně krutý člověk. Normálně se všude na územích, kudy vojska táhla nebo kde se bojovalo, vojáci chovali velmi špatně, i když jim jejich velitelé nařídili, aby brali ohled na obyvatelstvo, aby nerabovali a zbytečně nezabíjeli (jak zpočátku nařídil i generál Baner v Čechách). Někdy jim takovéto jednání promíjeli. Ale jen na našem území jim to dokonce bylo nařízeno. Generál Baner chtěl zanechat zemi úplně zpustošenou, což se mu povedlo. A to jsem nevěděla, myslela jsem, že jejich chování se nevymykalo "normálnímu" chování ve válce té doby. Ale uvedené údaje jsou strašné. ".............Po uzavření míru připomínaly Čechy poušť. Před válkou bylo v této kvetoucí zemi 738 měst a městeček, 34 000 vsí a kolem 3 000 000 obyvatel, po válce zůstalo jenom 239 měst, 6000 vsí a 800 000 obyvatel..............." - Knížku napsal Švéd, tak není třeba se domnívat, že údaje jsou zveličené. "...........Něco podobného se na některých místech odehrálo až za druhé světové války. Šok byl ohromný a v mnohých ohledech změnil lidem obraz světa........" Baner se s vojskem stáhl z Čech koncem zimy 1640 - do Čech vstoupila jeho vojska na počátku léta 1639. - Nebyla jsem schopná opisovat odstavec, kde je popsáno, co všechno švédští vojáci dělali s civilním obyvatelstvem. - A pak že je člověk pánem tvorstva!!!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Helazd Helazd | Web | 22. ledna 2007 v 16:43 | Reagovat

Ahoj Hančí, mrzí mě, že nečtu Lidovky, protože jinak od pana Cílka sleduji co se dá. Musím přiznat, že díky jeho článkům a knihám je pro mě snesitelnější vyrovnat se s tím, co se se světem nyní děje.

Také mne už napadlo, že pojmenovaní Wu-wej stránek je zvláštní, ale ten pojem jsem znala už dříve z tarotu a I-tingu. Hezké je, že zaměřením svých stránek Wu-wej opravdu nezklamal, ukazuje svým návštěvníkům opravdou krásnou "tao" a záleží na každém návštěvníkovi, jestli se chce po ní aspoň kousek vydat s ním.

2 hanci hanci | Web | 22. ledna 2007 v 16:50 | Reagovat

Helazd, úplně se vším s Tebou souhlasím. moc zdravím.

4 hanci hanci | Web | 22. ledna 2007 v 17:35 | Reagovat

Duno, to je přesně ono - a co na to říkáš? Cílek je úžasný.

5 hanci hanci | Web | 22. ledna 2007 v 17:36 | Reagovat

to je hrozné, už zase nejde normálně odeslat ani jeden komentář.

6 anina anina | 22. ledna 2007 v 22:06 | Reagovat

Duno, díky za odkaz :)

Hančí, ne že bych byla lhostejná, ale vždy po takových úvahách se dost dlouho  vzpamatovávám a přeji si, aby to bylo nakonec všechno jinak.

Snažím se na to myslet co nejméně, protože já s ničím nehnu, jen mohu začít od sebe, jak v ekologii, tak ve všem co mě znepokojuje, a kde to jde to dát najevo.

Rozhodně si nemyslím, že člověk je pánem tvorstva.

7 Wu Wu | Web | 22. ledna 2007 v 22:09 | Reagovat

Hančí, jasně že se nezlobím :). Začal jsem to používat před nějakými sedmi osmi lety, taoismus mě tehdy hodně inspiroval a mělo to vyjadřovat kýžený stav. Zjednodušenou verzi Wu píšu poslední asi čtyři roky, víc se mi líbí, je zvučnější, jednodušší a tak vůbec. Z toho by se asi dalo psychologicky něco vyvodit. Ovšem nevím co :). Cesta Tao a jeho ne-konání, nebo také "dělání pravých věcí v pravou chvíli" mě ale oslovuje pořád.

Helazd, díky za krásné vyjádření a pochvalu, o to víc, že jestli je to tak jak říkáš, cesta "tao", je to přesně tak nezáměrné, jaké tao má být. Jsem opravdu poctěn.

8 hanci hanci | Web | 23. ledna 2007 v 17:53 | Reagovat

Anino, ono nic jiného nejde, než začít u sebe a snažit se ze všech sil. moc zdravím.

Wu, jsem ráda, že se nezlobíš. Já jsem si kdysi dávno koupila více knížek o Tao, ale přiznám se, že jsem tomu moc nerozuměla. Ale neustále jsem se snažila a snažím - tak jako u jiných věcí, kterým hned nerozumím - a ono to nějak funguje, když ne všechno a najednou, něco vždycky a určitě přijde pak postupně jakoby samo. Ale tohle jsem nevěděla, jsem ráda, že jsem na to přišla v té knížce. Taky moc zdravím.

Duno, jestli sem ještě přijdeš, uměla bys najít na internetu taky článek z LN, ale už z 25. listopadu 06 - já jsem se hrozně snažila to najít, chtěla jsem o tom tady napsat, ale nešlo mně to, tak jsem to vzdala. Je to moc zajímavý a dobrý článek od Jeronýma Klimeše (psychologa) o výchově dětí - jmenuje se "Přestaňme vtipkovat o tchýních". Z toho napíši jen jednu větu: "Nepřímý dopad materiálního luxusu - každý má vlastní pokoj, televizi, mobil a počítač - spočívá v tom, že se rozmělňují přirozené výchovné prostředky, které po celou dobu evoluce formovaly člověka." Ten článek stojí za přečtení, tak kdybys ho našla, napiš, prosím Tě, sem odkaz. Moc děkuji a zdravím.

10 hanci hanci | Web | 24. ledna 2007 v 16:55 | Reagovat

Wu, moc děkuji, já jsem nebyla schopná to najít. musím poprosit vnuka, aby mě to ukázal, jak se to dělá. snažila jsem se hodně, ale marně. dík a zdravím

11 duna duna | Web | 24. ledna 2007 v 18:31 | Reagovat

Hanči, mrkla jsem až dnes, ale vidím, že někdo už článek našel. Zajímá mě, jdu si ho hned přečíst.

12 hanci hanci | Web | 24. ledna 2007 v 20:21 | Reagovat

Já už jsem asi přišla na to, jak mám hledat takové věci - napíši název článku a odkud je - tedy např. z jakých novin, že? Pak ,duno, napiš svůj názor na oba články. Dík a zdravím.

13 duna duna | Web | 24. ledna 2007 v 20:31 | Reagovat

Hanči, přečetla jsem je oba, na ten Cílkův nějak nemám co říct, protože si netroufám nějak posuzovat, jak blízko je pravdě, ale osobně si myslím, že je to střízlivý názor odborníka.

Pokud se týká toho druhého, oslovil mě hodně, přemýšlím o tom, že k tomu napíšu něco na svůj blog, protože pisatel článku má podle mýho pravdu a já jsem přesně ten, o kom v tom článku píše...

14 hanci hanci | Web | 24. ledna 2007 v 21:19 | Reagovat

To jsem ráda, že to takhle píšeš. Panu Cílkovi věřím, z mnoha stran jsem slyšela, jak je výborný a už vícekrát při různých rozhovorech v rozhlase jsem se mohla přesvědčit, že takový je. A hlavně - máš pravdu - je střízlivý, nic zbytečně nepřehání a taky nepodceňuje.

A ten druhý článek mně taky mluvil z duše. Těším se, že něco napíšeš na svém blogu.

Měj se hezky, moc zdravím.

15 Wu Wu | Web | 25. ledna 2007 v 10:52 | Reagovat

Hančí, k tomu hledání:

nevím jaký vyhledávač jsi zvyklá používat, ale je to celkem jedno; doporučuji www.google.com (www.seznam.cz někdy hledá lépe české texty, někdy ne, v tomhle případě zrovna ne). Nejtěžší je dobře vybrat klíčová slova - když jsou moc obecná, vrátí se tolik stránek, že se v tom nedá vyznat, když jsou ve špatném tvaru, nemusí se najít nic...

Protože Ty ale víš úplně přesně jak se článek jmenuje, takže hledáš vlastně celou větu, uzavřeš ji do uvozovek - vyhledávač ji pak hledá vcelku: "Přestaňme vtipkovat o tchýních". A ve zmíněném www.google.com je to hned první odkaz. Seznam ji nenajde.

Kdyby sis jméno článku nepamatovala, ale věděla, že to byl Jeroným Klimeš a šlo o vtipkování, mohla bys zkusit zadat slova: jeroným a vtipkování. Bez uvozovek - on pak hledá stránku, na které se kdekoliv a libovolně daleko od sebe obě slova vyskytla.

S vyhledáváním se dají dělat různá kouzla, dá se určit, že naopak některé slovo tam být nesmí (třeba když hledáš nějaký text o škodách a motá se tam škoda auto :)) ale to až příště  :)

16 Leni ze Sevilly Leni ze Sevilly | Web | 25. ledna 2007 v 14:05 | Reagovat

Dekuji za moc zajimave typy, clanky si hned prectu.

17 Leni ze Sevilly Leni ze Sevilly | Web | 25. ledna 2007 v 14:05 | Reagovat

ale toz (pardon): tipy

18 hanci hanci | Web | 25. ledna 2007 v 16:42 | Reagovat

Wu, moc děkuji - tak přesně takové chyby jsem dělala, nevěděla jsem, že je potřeba to dát do uvozovek. Já jsem původně hledala Lidové noviny - prostě jsem postupovala od konce. - Hledám v seznamu. - Akorát jsem se musela zasmát, když jsi napsal "nevím jaký vyhledávač jsi zvyklá používat" - já zvyklá nejsem vůbec, protože to neumím. částečně jsem už přišla na to, že se musí pečlivě volit ta slova, protože jinak se objeví šílené množství nesmyslných údajů. Kolikrát bych si ráda něco našla, ale většinou nic nenajdu, tak moc nehledám.

Mám další zajímavý článek, zkusím ho najít, když se mně to nepodaří, tak to sem napíši, jestlis ho nečetl, tak si myslím, že by tě to určitě zajímalo.zatím zdravím.

19 hanci hanci | Web | 25. ledna 2007 v 16:55 | Reagovat

Wu, tak doufám, že jsem to teď našla správně. Je to - jak jinak - opět článek z Lidovek, z 20. ledna 07, jmenuje se "Zlatý řez lidského poznání" :http://lidovky.zpravy.cz/orientace-zlaty-rez-lidskeho-poznani-dwb-/ln_noviny.asp?c=A070120_000115_ln_noviny_sko&klic=217291&mes=070120_0

Dvě ukázky: "Je člověk jenom objevitelem matematických pravd, existujících nezávisle na něm, nebo naopak využívá svého intelektu k vytvoření jazyka matematiky, jenž může svět i univerzum tak dokonale popisovat? Na tuto otázku dodnes neexistuje jednoznačná odpověď."

"Útočící sokol stěhovavý, dosahující až třísetkilometrové rychlosti, na svou kořist nalétá po logaritmické spirále. Při útoku vedeném po přímce by se jeho rychlost značně snížila. To by ve svém důsledku pravděpodobně vedlo k úniku  kořisti."

Článek je plný zajímavostí, tak kdo chce, čtěte.

Wu, ještě jednou moc děkuji za rady, hledala jsem v googlu a šlo to docela rychle.moc zdravím.

20 Wu Wu | Web | 26. ledna 2007 v 15:33 | Reagovat

Zajímavý článek, díky (a gratuluju k úspěšnému hledání). Jeden ze zdrojů článku je PÍ na nebesích od Barrowa - tu knihu sháním už dobré dva roky :). V antikvariátech ještě není a v knihkupectvích už ne. Ale já ji jednou někde potkám...

21 hanci hanci | Web | 27. ledna 2007 v 10:23 | Reagovat

Wu, díky za typ na knížku - jen nevím, jestli pro mě by nebyla  příliš obtížná - mě zajímá spousta věcí, ale musí to být podáno takovou formou, abych to zvládla :o)))Já jsem o téhle knížce už někde buď slyšela nebo četla - nebylo to nakonec na Tvém blogu? - Och, ta moje šíleně špatná paměť!!!

Jestli sem ještě nahlédneš, hrozně moc by mě zajímalo, jestli jsi se už díval na tu Architekturu 20. století. třeba by ses mohl podívat jenom v knihkupectví. Možná, že bude opět velmi brzy rozebraná, poprvé to tak bylo - a mě by hrozně moc zajímal tvůj názor. Promiň, že Tě tím tak otravuji. Zdravím.

22 Wu Wu | Web | 29. ledna 2007 v 14:46 | Reagovat

Bojím se, že Barrow bude dost nečitelný. Mám od něj jinou knihu, Teorii všeho, a ačkoliv je nesporně dobrá, skoro jsem ji nedočetl.

Architektura 20. století - byl jsem se speciálně kvůli Tobě dnes ráno podívat do knihkupectví, architektury 20. století tam měli dvě, ale ani jedna nebyla od Slovartu. Podívám se ještě jinde.

23 hanci hanci | Web | 29. ledna 2007 v 16:55 | Reagovat

Wu, tak to ani nebudu zkoušet s tím Barrowem. Zeptám se svého známého, ten mě zná dobře, co bych mohla zvládnout a co ne, a sám je hrozně moc inteligentní a sečtelý, ten to bude určitě znát.

Ta "moje" Architektura stojí 999,- Kč, je to takový téměř čtvercový tvar, křídový papír. autoři Peter Gössel a Gabriele Leuthäuserová. Já jsem přeložila str.271-444 - nejsem tam napsaná - to už jsem Ti jednou vysvětlovala, proč. Musel tam být ten, kdo podepsal smlouvu a já jsem ze zdravotních důvodů nemohla jet do Prahy smlouvu podepsat, tak se to vyřešilo se synem takhle.Lví podíl na překladu má architekt, který to po odborné stránce upravoval. - Podívej se na str. 401, ale nečti si, co to je a zkus to uhodnout. Ještě nikdo, koho jsem se ptala, to neuhodl. Jsem moc zvědavá, co na tu knížku řekneš. - Ona byla poprvé  dost rychle rozebraná, zdá se mně, že je celkově fakt dobře udělaná.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama