Zamyšlení

13. března 2007 v 9:56 | hanci |  Zamyšlení
Náhodou jsem narazila na svoji poznámku - pravděpodobně z knížky J. Langera "Devět bran", tak se o ni s Vámi podělím.
"Poznání Boha se může dít jen tak, že v něm přijde člověk k poznání sebe sama. A sebepoznání člověka může být skutečné jen tehdy, dojde-li při něm k poznání Boha."
"Kdyby měl člověk nevím co tajných zásluh, jestliže si je přitom vědom svého JÁ, nebo když si o sobě dokonce myslí, že je světcem - pak jsou veškeré jeho posty a modlitby nazdařbůh. Je to člověk domýšlivý a na takového člověka Bůh v milosti nepohlédne."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Wu Wu | Web | 13. března 2007 v 11:35 | Reagovat

Co chce prvním výrokem říct, že poznání sebe sama jde ruku v ruce s poznáním Boha? Anebo si jen hraje s paradoxním vyjádřením :).

K druhému výroku ovšem není co dodat, jen souhlasit.

2 hanci hanci | Web | 13. března 2007 v 13:21 | Reagovat

Wu - ano, alespoň já tomu tak rozumím. Určitě si nehraje.Sebepoznání je hrozně těžká věc a bez poznání Boha to asi ani není možné. A poznání Boha je také hrozně těžké, možná ještě těžší - a bez sebepoznávání to asi také není ani možné. Pokud člověk neklouže jen tak po povrchu a nedrží se jenom ustálených frází.

Přeji hezký slunečný den - u nás je nebe bez mráčku.

3 Kacz Kacz | 13. března 2007 v 14:31 | Reagovat

Židovská i křesťanská víra je samozřejmě plná paradoxů, jako každá hluboká reflexe skutečnosti. A hlubocí myslitelé, jako Langer pracují zcela záměrně s paradoxem. (Koanem).

Podle židovství, když člověk nahlédne, že je vzdálen od Hospodina, který ho ale přitom hledá, pak mu dojde, že je milován a hledá. Pokud je člověk normální, tak normální reakce na toto poznání je to, čemu se v židovsko-křesťanské tradici říká pokání. Řecky "metanoia", česky - obrácení. Když člověk zažije toto "obrácení" dojde k hlubokému poznání sebe sama. Protože ví něco, co do této chvíle nevěděl. Že žil celý život daleko od Boha, o němž nic nevěděl. A nyní, když ho poznal, poznal, že vedl život, který mu nedával mnoho smyslu. Najednou, když Boha poznal jako toho,který chce být poznán, a který stojí o vztah, poznal pravdu o sobě. A tak zároveň poznává Boha i sebe. Protože Bůh mu dává poznat,kdo je. Židé věří, že Bůh dává člověku poznat jeho vlastní skutečné jméno. A tak je nevyslovitelné Boží jméno těsně spjato se skutečným, nevyslovitelným, jménem každého z nás. Poznám-li Boha, poznám-li pokání, jsem na cestě ke skutečné svobodě. Proto Jan Křtitel, Ježíš a všichni proroci volali: obraťte se. Čiňte pokání.

4 Kacz Kacz | 13. března 2007 v 14:33 | Reagovat

Ve 4 řádku od shora, má být místo "hledá" "hledán". Je milován a hledán.

5 Lenka z Luleå Lenka z Luleå | E-mail | Web | 13. března 2007 v 15:18 | Reagovat

Asi lidé, nepriklanejici se k vire, budou vesmes odpovidat jako ja. S druhym citatem souhlasim, lec s prvnim bych polemizovala. Copak clovek, ktery je neverici, nemuze poznat sama sebe? Neni hledani Boha treba jen hledani toho, co nam v sobe samotnych chybi ci neumime vysvetlit? Velmi, velmi zajimava otazka do diskuse, na niz podle mne neexistuje jednoznacna odpoved. Dekuji Hanci za zajimave zamysleni...

6 Kacz Kacz | 13. března 2007 v 16:21 | Reagovat

Člověk nevěřící samozřejmě sama sebe pozná, ve chvíli, kdy zjistí, že Bůh po něm touží. Každý z nás je v tomto smyslu nevěřící...Člověk není schopen zcela věřit. Tuto činnost za něj "dělá" Bůh. Člověk není schopen zcela poznat, ani zcela věřit.

7 Kacz Kacz | 13. března 2007 v 16:22 | Reagovat

Jedno z (paradoxních?) vyjádření nového zákona:

1 Janův 4:12  Boha nikdy nikdo neviděl, ale jestliže se milujeme navzájem, Bůh v nás zůstává a jeho láska v nás dosáhla svého cíle.

8 Kacz Kacz | 13. března 2007 v 16:23 | Reagovat

A ještě bonus:

1 Korintským 13:12  Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.

13  A tak zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.

9 anina anina | 13. března 2007 v 18:41 | Reagovat

Hančí, připomíná mi příběh s Magdalenou, co chtěla do chrámu, a pokrytečtí farizeové ji dali najevo, že ona se svou pověstí tam nepatří a Bůh se ji zastal, zatímco věděl o jejich pokrytectví. Věděl, že ona ač zapovězena mnohými ho hledá daleko opravdověji. Neznám to podrobně a pokud jsem něco popletla, omlouvám se.

Měj se hezky Hančí.

10 hanci hanci | Web | 13. března 2007 v 19:38 | Reagovat

Děkuji Vám všem, jsem ráda, že jste o tom začali mluvit.

Zvláště děkuji Kaczovi, protože bych nikdy neuměla nic tak přesně vyjádřit.

Myslím si, že je velmi důležité o těchto věcech přemýšlet, obzvláště v dnešní době.

Všechny moc zdravím.

11 Lenka Lenka | Web | 13. března 2007 v 21:39 | Reagovat

Aniž bych četla komentáře, (později přečtu, ale teď se mi chce reagovat spontánně), musím říci, že jsou jako čistá voda pro žíznivého. Prostá a jasná vyjádření, kterým říci ANO je málo. Dokážu teď jen chvíli spočinout a cítit význam těch slov v sobě a rezonovat s ním, s Ním.

12 Lenka Lenka | Web | 14. března 2007 v 9:34 | Reagovat

... v předchozím komentáři jsem mluvila o slovech v článku. Z nich jsem byla příjemně ve stavu rezonance.

Víte, postupně poznávám, jak moc je v nás Boha..... mnohem více, než se kdo odvažujeme pomyslet. :-))

13 hanci hanci | Web | 14. března 2007 v 9:52 | Reagovat

Lenko, tak strašně moc ti děkuji za to, cos napsala!!! Já o těchto věcech nikdy neumím mluvit, jen to cítím. Hrozně dlouho mně trvalo, než jsem k tomu dospěla. A neustále jsem dřív omílala ta stejná a nejběžnější tvrzení, která se vždycky běžně říkají proti víře a Bohu. A přitom mně teď připadá, jak je možné, že jsem neviděla, že to jsou jakoby dvě cesty, které se úplně míjejí, každá je o něčem jiném.

Lenko, kdybys chtěla, tak si můžeš na rozhlasu 3 Vltava poslechnout nebo stáhnout z vysílání Ranní slovo :http://www.rozhlas.cz/vltava/porady/_porad/865 buď z archivu - vlevo, nebo posledních pět nejnovějších rozhovorů vpravo. Vysvětlují tam naši přední biblisté, jako je pan prof. J. Heller, P. Hošek, J. Beneš, J. Sokol, P. Filipi, P. Pokorný, M. Rajchrt atd. - vždy nějakou pasáž z Bible - ze Starého i Nového zákona. Je to úžasné, určitě by se Ti to líbilo, podívej se na to.

Moc zdravím.

14 anina anina | 14. března 2007 v 9:57 | Reagovat

Lenko, jo...

Hančí, ahoj

15 radka radka | 14. března 2007 v 10:03 | Reagovat

Holky, ahoj. Ja se sama divim moji vlastni promene a priblizovani se sama sobe. Kdyz si prectete moje Motto tak to tam je napsane. Vše co existuje zde, je i jinde, co neni zde, neexistuje nikde. Je tomozna trochu paradox jak pise Kacz. Ale je to o tom samem. To co najdeme v sobe je uplne vsechno. Tudiz i Buh. Pod slovem buh si muzeme predstavit vsechno. A zaroven to co najdeme v sobe. Nic jineho neexistuje jenom to co jsme nasli v sobe.

16 radka radka | 14. března 2007 v 10:19 | Reagovat

Me dela velky problem definice boha v klasickem nabozenskem stylu. I proto se neumim pohybovat v teto oblasti. To co predstavuje bible a jine cirkve mi prijde prilis ortodoxni. nedokazu uverit ze tohle chce po nas buh. A ze nas nejaky buh nabada aby jsem to a tamto,delali takove ty ruzne veci. I proto mi prijde cela ta zalezitost kolem nabozenstvi nehodnoverna pokud bych ji mela spojovat s hledanim Boha.

Buh je pro me svet. A svet nema pozadavky sam na sebe, neporouci a neprikazuje. Nesoudi a netresta. Ridi se prirozenymi zakony prirody.

17 radka radka | 14. března 2007 v 10:40 | Reagovat

A jeste do tretice: jak muze nekdo (lidska bytost) vedet na koho pohledne buh ve sve milosti? A co kdyz nekomu rekne ze buh na nej v milosti nepohledne. Tak co ma ten dotycny pak udelat, kdyz veri. Ma se schovat do kanalu nebo ma provadet presne to co mu prorok rika aby byl omilosten? zavani mi to nabadanim k poslusnosti

18 hanci hanci | Web | 14. března 2007 v 11:01 | Reagovat

Ahoj Ani i Radko.

Radko, na to by ti musel odpovědět asi Kacz nebo někdo takový.Já to neumím. Možná si to vysvětluji špatně, ale to pohlédnutí v milosti je možná myšleno až po smrti - nevím. Při posledním soudu. -  Možná také, že za života a to pak ten člověk pozná možná na svém vnitřním zklidnění, vnitřním poznání jiné roviny, která se mu objeví a kterou do té doby nepoznal, i když si myslel, že poznal všechno.

Pro mě bylo nejhorší to, že jsem motala dohromady víru a církve a náboženství - ničemu jsem nerozuměla. Teď beru víru  naprosto odděleně od těch dalších věcí. Možná je to špatně, ale já to tak cítím. Protože u církví šlo od začátku hlavně o moc, o ovládání. Pokud si matně pamatuji z toho, co jsem už dávno četla, tak tím, že křesťané byli uznáni Konstantinem (protože viděl, že je zničit nejde) a dal jim majetek, začalo se vše měnit. Začalo jít o moc v první řadě. Když byli pronásledováni, tak šlo o čistou víru. - Možná mě někdo opraví a řekne, že tady píšu nesmysly, ale já to tak vidím. (Samozřejmě ten přerod trval léta, nebylo to jednorázové.)

Moc zdravím.

19 hanci hanci | Web | 14. března 2007 v 11:11 | Reagovat

Ještě možná něco - člověk se nemusí schovat do kanálu, ale asi by se měl nad sebou zamyslet. Možná že něco, o čem si dřív myslel, že je správné, po důkladném promyšlení se mu tak jevit nebude.

Zrovna před pár dny jsem poslouchala rozhovor o Bibli - tak jen krátce. Když se stane něco hrozného, ať už se jedná o přírodní neštěstí (záplavy, zemětřesení atp.) nebo o jakékoliv zlo, lidé se většinou ptají, jak je možné, že to Bůh dopustil, proč atd. Hodně lidí to bere jako trest za něco. Ale člověk by se na to měl dívat jako pobídnutí k zamyšlení, jak dál - že to mělo být upozornění na naše chování, něco z toho vyvodit - do budoucna.

Často se stává, že lidé neumí v Bibli správně číst, že ji berou jako historický dokument, což není správné. Hodně často je to alegorie, člověka by mělo její čtení vést k zamyšlení a ne k bezhlavému a přesnému dodržování toho, co tam je napsáno. To bylo napsáno v jiném prostředí, v jiném světě. - Neumím to tak říct, mám obavy, abych se nevyjádřila nějak nevhodně a nebylo to pochopeno špatně.

20 radka radka | 14. března 2007 v 11:21 | Reagovat

Hanci, rikas to urcite dobre. Ale my se zde pohybujeme po tenkem lede. Ja moc ocenuji na duchovnich lidech ze vedou k osvete. To kde jsem neduveriva je moment, kdyz nekdo naznacuje ze VI. A ti co si mysli ze vi jsou pak casto nasledovani temi co nevi. Protoze ten co nevi by taky hrozne rad vedel. Jako ten co vi. Ale vi ten co vi?

Zni to tak trochu zamotane.

21 hanci hanci | Web | 14. března 2007 v 13:57 | Reagovat

Radko, není to zamotané a říkáš to přesně. To také nesnáším. A když někdo říká, že něco ví přesně, tak jsem hned hodně ostražitá. To nikdo nemůže vědět. A taky nesnáším, když určití lidé se jakoby nenápadně (někdy až nápadně) staví jakoby výš, že jsou něco lepšího, protože oni věří a všechno ví. Tak to nesnáším fakt hodně. Ale snažím se přemýšlet a dělat si svůj názor. Také o tom, co se dozvím od těch vzdělaných lidí. Však Ty to víš nejlíp. Moc zdravím.

22 anina anina | 14. března 2007 v 20:01 | Reagovat

Hančí, taky to tak beru.

A s tím, že někdo tvrdí, že něco ví URČITĚ...,to myslím nikdo vědět nemůže, kdo neviděl.Pár lidí má nějaké zážitky a možná se to pak tomu přibližuje. Asi je to spíš o víře na základě něčeho, co člověk buď cítí, nebo by cítit chtěl, protože mu víra pomáhá.Mě taky, i když moje víra je taková, že se nedá přesně nikam zařadit, ale je. Je to moc osobní...

23 Sára Sára | Web | 17. března 2007 v 13:15 | Reagovat

Moc hezké téma, Hančí. Děkuji. Tato diskuse by nikdy nemusela skončit, protože těch drobných niancí a názorů může být, kolik je lidí na světě. Ale přesto vlastně píší všichni tak trochu to samé. Věřím,ale ..nedodržuji žádný system, nevím vlastně čemu,něco mi na tom vadí, ale stejně vlastně věřím..apod.

Myslím, že tak přesně to asi je.Lidé věří opravdu všemu možnému i nemožnému.Třeba i "zlu"..že funguje prostě lépe než dobro.

Ale snad všichni víru..CÍTÍ.

Já to mám stejné. Nevím, kam mě má víra dovede. Nezastávám žádné náboženství, církev ani žádnou konkrétní osobu, knihu.Ale touhu po Bohu cítím. Říkám po Bohu, ale nic si pod tím nepředstavuji.Prostě je to slovo, které se v této souvislosti používá.Zatím jsem jiné nevymyslela..i když by mi to vyhovovalo.Nevím kam dojdu já, celé lidstvo, vesmír..nevím prostě nic.

Ale víra je pro mě  svoboda a otevřenost. Všechny dveře jsou otevřené..

24 hanci hanci | Web | 17. března 2007 v 14:59 | Reagovat

Sáro, moc děkuji za tento komentář. Napsalas to hrozně hezky. Moc zdravím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama