Mahátma Gándhi

18. května 2007 v 16:02 | hanci |  Zamyšlení
Měla jsem to štěstí, že jsem se před nějakou dobou setkala s mimořádně zajímavou mladou ženou - Bárou. Musím říct, že jsem nikdy v životě nepoznala nikoho tak hodného, obětavého, zajímavého..... Je mimořádně inteligentní. Šíří kolem sebe dobro, pohodu, laskavost........

Neumím si vůbec představit, jak může zvládat náročné studium na vysoké škole a přitom pečovat o postižené lidi, i v cizině.............
Pokládám za velké štěstí, že si s takovýmto člověkem mohu dopisovat, protože její dopisy jsou vždycky hluboké, dávají mnoho podnětů k zamyšlení, provokují člověka k tomu, že začne pátrat po tom, co by sám mohl udělat pro někoho jiného - a také dávají impuls k dalšímu studiu, sebevzdělávání............
V posledním mailu mně Bára poslala několik výňatků z knihy Mahátma Gándhího: Slova pokoje. Nedalo mně to - uvedu je zde. Třeba to někoho bude zajímat a potěší ho to.
*******
Mahátma Gándhí: Slova pokoje
(Z německého výboru Worte des Friedens Herder Verlag 1999).
Praha, Vyšehrad 2001. 150 stran.

Šesti svazkové Sebrané spisy, anglický týdeník Young India
a hindský a anglický týdeník Haridžan byly prameny,
odkud Maria Ottová čerpala svůj výbor.

Zvolila originální způsob, jak nám přiblížit odkaz "tatíčka vlasti"
Bápúdžího, jak Mahátmu Gándhího láskyplně nazývají jeho krajané.
Jako základ si vzala Ježíšovo Kázání na hoře, snad proto,
že si je Gándhí vybral jako jednu z pěti knih, které si směl vzít do vězení.
Ostatní byly Rámájana, Bhagavadgíta, zpěvník ášramu a Korán.
Ze žaláře pak napsal: "Neschvaluji ústupky od Kázání na hoře.
V Novém zákonu nikde jsem nenašel ospravedlnění války."
Těžko bychom našli pro tento výbor výstižnější titul,
než Worte des Friedens - Slova pokoje.
Boris Merhaut
*******
Víra ve skutek.
Modlím se za křesťana, aby byl lepším křesťanem,
za muslima, aby byl lepším muslimem, za hinduistu, aby byl lepším hidnuistou...

Bůh se ptá už dnes, co konáme, ne jak si říkáme. U něho je skutek vším,
víra bez skutku ničím... Spěme s myšlenkou na Boha v srdci.

* * *
Modlitba byla spása mého života. Bez ní bych přišel o rozum.
Byl jsem v pasti, byla mi naprostou nutností.
Modlitba je pro duši stejně nepostradatelná jako potrava pro tělo.
Věřím v sílu myšlenky více než v sílu psaného nebo vyřčeného slova.
(Young India)

* * *
Blaze těm, kdo nepoužívají násilí

Satjágraha je síla ducha. Mezi pasivním odporem a satjágrahou
je zásadní rozdíl. Myslíme-li si, že jsem slabí a proto schopni
jen pasivního odporu, pak nás náš odpor nikdy neposílí.
Není tam místo pro lásku. V satjagraze není místo pro nenávist.
(Young India 25. 8. 1920)

* * *
Úloha žen

Ženy musí sehrát svou úlohu nikoliv mužským způsobem,
ale žensky. Nenapraví lidstvo, když budou horlivě napodobovat
muže v nesmyslném ničení života. Nechť si uvědomí,
že mají výsadu vyvést poblouzeného muže z jeho zmatení,
dřív než ženu strhne s sebou do záhuby.
Haridžan 14. 11. 36.

* * *
Považuji ženu za ztělesnění ahinsy (nenásilí).
Ženě je dáno, aby znesvářený svět učila míru.
Až duch nenásilí dostatečně zesílí,
může změnit celý vesmír.
Young India 23. 9. 26.

* * *
Vaším nepřítelem je strach

Ten rozleptává nejen život toho, kdo se terorem nechá zastrašit,
ale i život terorizujícího. Neexistuje člověk, který by dokázal zastrašit
někoho, jehož srdce je prosto strachu. Druhý druh strachu známe
pod jménem žádostivost: všimněte si, že žádostivost je jakási odrůda
strachu. Má víra v nenásilí mne zavazuje ke krajní odhodlanosti.
Young India 13. 9. 28.

* * *
Není tu místo pro zbabělost nebo slabost.
Tyto výzvy nebyly napsány pro ty, kdo mají v srdci pochyby,
nýbrž pro ty, jimž nechybí odvaha, aby činili to, co je spásné.

* * *
Mahátma Gándhí
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 18. května 2007 v 17:53 | Reagovat

Velmi mě oslovila "Úloha žen" a "Vaším nepřítelem je strach".

Ano, ano, je navýsost trapné,když se žena snaží napodobit muže. Je ale kouzelné, když je žena "jen" ženou.

Nepřítel strach - hrome jaká je to pravda! Až na výjimky je to historie našeho národa.

2 hanci hanci | Web | 18. května 2007 v 18:45 | Reagovat

Máš pravdum, úplně s tebou souhlasím. Obojí mě taky hodně zaujalo.

Nelíbí se mně ženy, které za každou cenu chtějí být jako muži. Muž a žena - to je tak něco obrovsky odlišného - naštěstí - jinak by nestálo za to žít.

A  strach - ten je původcem tak mnohého zla, že je to k neuvěření. - Ovšem i zbabělost má na svědomí hodně špatného.

Moc děkuji za komentář.

3 Baraka Baraka | 18. května 2007 v 20:00 | Reagovat

Hanči, ty citáty Gándhího z knihy Slova pokoje se tu krásně čtou a vyjímají. Stejně jako Tvé a dalších autorů krásné obrazy...

Ze všeho nejvíc však chci říct, že jestli je tu kromě právě zmíněného Gándhího někdo mimořádný, tak jsi to právě Ty... a to doopravdy!! Díky za Tvá slova, ale tahle nedokonalá bytůstka, co Ti píše a co si s Tebou ráda mimo blog koresponduje, se má ještě hodně co učit aby byla někdy "inteligentní", resp. raději moudrá... :-) Každý zkrátka máme dary v něčem jiném... A přeci, v jedné věci jsem určitě obdařena - potkávat oduševnělé, laskavé a dobrosrdečné lidi jako jsi Ty. A to mě vážně inspiruje!!

Takže díky, Hanči, že JSI... tak krásná, hluboká bytost, a že jsi právě taková, jaká jsi!

Mrzí mě, že nemám víc času reagovat na Tvém úžasné blogu... Tohle mi však nedalo neodepsat...  Zdravím Tě a všechny právě přítomné milé blogaře! :-)

4 hanci hanci | Web | 18. května 2007 v 21:22 | Reagovat

Baraka - jsem z tvého komentáře hodně naměkko - moc děkuji - ale vím, že si to nezasloužím, mám k tomu ještě hodně daleko.... Moc často na tebe myslím a přeji ke splnění vše, co by sis přála. Moc zdravím.

5 Lenka Lenka | Web | 20. května 2007 v 0:29 | Reagovat

Hančí, moc a moc děkuji za tvé úryvky z Gándhího. Dosud jsem je nečetla a jsou dokonalé.

Ještě je budu muset číst několikrát, abych mohla vůbec něco poznamenat.

Někdy, setkáme-li se s krásou, horou, vodou...pravdou ..... tak velkou, staneme v úžasu bez možnosti cokoli říci.

6 hanci hanci | Web | 20. května 2007 v 2:46 | Reagovat

Lenko, moc děkuji - jsem ráda, že se ti to líbí. Moc zdravím.

7 Lenka z Luleå Lenka z Luleå | E-mail | Web | 20. května 2007 v 23:07 | Reagovat

Tohle pocteni na dobrou noc ve mne rozlilo teplo a pohodu. Diky Hanci. K poslednimu uryvku o strachu jsem nedavno sama jaksi dosla diky udalostem v mem okoli a musim rict, ze mne jeste vic tahle slova posilila. Diky. Diky. Diky. Pujdu si pustit Radziva Sankaru. :-)

8 hanci hanci | Web | 21. května 2007 v 13:07 | Reagovat

Lenko z L. - moc děkuji za krásný komentář - mám velkou radost, že se úryvky tolika lidem líbí - s tou hudbou jsi musela mít krásný večer. Moc zdravím.

9 Liška Liška | Web | 21. května 2007 v 15:44 | Reagovat

Mně to teda zklamalo, nepřineslo nic nového. Samé staré známé výroky. Možná se tak ryhcle rozšířily od Gandhího, že je teď mám za "staré", ale myslím, že už i pro něj byly staré známé.

10 anina anina | 21. května 2007 v 16:16 | Reagovat

Tak tohle mě opravdu nezklame nikdy, třeba proto, že ty moudra neznám nazpamět a už si je jen znovu přečíst, připomenout...to udělám ráda. Díky Hančí, vím , že se budeš ošívat, ale myslím si to, co Baraka v předposledním odstavci :)

11 radka radka | 21. května 2007 v 19:17 | Reagovat

Vybrala jsi Hanci moc krasne vyroky. Souhlasim se vsemi co zde psali. Povazuji taky zenu za nositelku miru a nenasili. A souhlasim i s tim ze ona je tou silou ktera dokaze zastavit nasili muze. Pokud budu skatulkovat. Ale dnesni doba je takova ze kdyz neni nasilnik muz tak nemusi byt zena zachranovatelka. Muzou zit spolecne v pokoji a miru. Pak neni treba skatlukvota dle pohlavi. Je nekdy blahove si myslet, ze zena vyvede muze z jeho poblouzneni. Verim ze to mozne je, ale jen pro mimoradne silnou osobnost. A proto bych nabadala k opatrnosti kazdou zenu, ktera byc chtela zachranovat poblouzneneho muze - nasilnika.

A o tom strachu podepisuju vsemi deseti. Nevim Hanci co rozumis pod pojmem zbabelec. Ghandi razil metodu neposlusnosti. Tuto metodu muze pouzit kazdy, aniz by byl zbabelcem.

12 hanci hanci | Web | 21. května 2007 v 20:16 | Reagovat

Liško - souhlasím s Aninou - moudrá slova se mohou opakovat neustále dokola - a pořád jich není dost.

Anino -opravdu se ošívám, nemohu s tím souhlasit, však víš.

Radko - moc ráda tě tady vidím. Máš pravdu - ale tady je to asi myšleno jako apel - je jasné, že každá žena by to nedokázala - ale mnohdy pomůže, když člověk o něčem takovém ví, a to mu dodává sílu k překonávání zdánlivě nepřekonatelného.

Zbabělost - já pod tím rozumím, že třeba některý člověk neudělá dobrou věc ne ze strachu - že by se bál odůvodněně, ale z různých jiných důvodů - z vypočítavosti - že z toho konání by neměl prospěch např. Strach je třeba opodstatněný - rozumově atp.- vím, že mohu přijít o život, když např. půjdu někoho zachraňovat, bojím se - a buď ten strach dokáži překonat a udělám to, nebo ho nedokáži překonat a neudělám to, ale je to omluvitelné - ale zbabělost ne. Je to - podle mě - taková ta horší odrůda strachu. Neumím to dobře vyjádřit. Snad mně rozumíš, co mám na mysli - určitě bys to vyjádřila mnohem líp.

Všechny moc zdravím.

13 radka radka | 21. května 2007 v 20:29 | Reagovat

zbabelost je strach byt sam sebou. zaprit sam sebe ze strachu. Myslim ze Ghandi vystupoval proti zbabelosti.

14 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 21. května 2007 v 22:02 | Reagovat

Zbabělec napadá slabší nebo bezbranné. Strach je komplikovanější záležitost. I hrdina má strach. Je to v podstatě pud sebezáchovy, ale je dobré s ním bojovat.

15 Liška Liška | Web | 22. května 2007 v 9:49 | Reagovat

Nojo - pro mě je aktuální ten výrok, že Bůh se ptá na skutky. A mně často připadá, že snad nekonám vůbec nic. Připomíná mi to arabské (a asi celkově blízkovýchodní):

Bůh posuzuje strom podle plodů, ne podle kořenů.

16 radka radka | 22. května 2007 v 10:24 | Reagovat

Lisko, to je fakt dobre :o) Buh posuzuje strom podle plodu, ne podle korenu.

17 hanci hanci | Web | 22. května 2007 v 12:51 | Reagovat

Děkuji všem moc za komentáře - je jeden lepší než druhý.

A všechny moc zdravím.

18 Eliza Eliza | Web | 22. května 2007 v 18:15 | Reagovat

Žena a nenásilí, jak se o to snažím, seč mi síly stačí. Moji vnuci už to vědí moc dobře, : "Kubo, nestřílej, babička to nemá ráda".

Kdyby se nám to tak podařilo! Kolik je v těch slovech síly, ale také beznaděje, jako by to už nešlo vrátit a zastavit. Já na toto ženské poslání myslím denně. Mír je pro mne Bůh, to je to v co já věřím a k čemu se obracím.

19 hanci hanci | Web | 22. května 2007 v 18:54 | Reagovat

Elizo - děkuji ti moc za komentář - napsalas to moc hezky. Přeji ti co nejhezčí dny.

20 m.muž m.muž | 23. května 2007 v 1:48 | Reagovat

Ne.

Nositelé násilí, jsou  výhradně násilníci, bez ohledu na pohlaví....

21 hanci hanci | Web | 23. května 2007 v 16:16 | Reagovat

m.muž: docela mě mrzí, že jsem něco podobného nenapsala sama už dřív - protože je přece jasné, že násilník může být kdokoliv - i fyzicky slabý jedinec - možná jeho rafinovanost je pak ještě horší. - Máš úplnou pravdu. Moc zdravím.

22 Asperia Asperia | Web | 26. května 2007 v 12:32 | Reagovat

Dobrý den, máte pěkný blog, dala jsem si vás do oblíbených blogů, na tom svém skromném blogu. :-)

23 hanci hanci | Web | 26. května 2007 v 23:35 | Reagovat

Asperia - moc vám děkuji za pochvalu - jsem ráda, že se vám u mě líbí. Jenže já se teď nacházím v jakési krizi - tak asi budou moje příspěvky sporadičtější, snad se to opět zlepší. Přeji hezké dny.

24 Světýlko Světýlko | 20. ledna 2008 v 11:08 | Reagovat

Mám Mahátmu Gándhího strašně ráda.Máme ho vystaveného v pokojíčku.Když jsem poprvé uviděl jeho obrázek, upadla jsem do meditace.Dekuju

25 ColdSpirit ColdSpirit | E-mail | 17. května 2008 v 21:26 | Reagovat

Ahoj.. prosim tě, dělám referát o osobnosti, která mne nejvíce zaujala-vybrala jsem si Gándhího... Nemám o něm bohužel žádnou knihu a tak tě chci poprosi a zeptat se tě, jestli nevíš z jaký stránky přesně v tý knížce ty cytace jsou. Na literaturu máme hodně náročného učitela a musíme použít knižní zdroj. Já ale vše dělám na poslední chvíli, tak jsem si nic nesehnala. Předem děkuji

26 hanci hanci | Web | 20. května 2008 v 22:55 | Reagovat

Oběma vám děkuji za komentář.

ColdSpirit - tak to opravdu nevím a ani to nedokáži rychle zjistit. Jedině si knížku vypůjčit v knihovně a najít to - mrzí mě to, že ti nemohu pomoci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama