Japonská architektura

25. října 2008 v 20:19 | hanci |  Architektura
Článek u Emka o novém časopise Koncept mě inspiroval ke komentáři u něho a podařilo se mně najít fotografie staveb od architektů, o kterých tam píši. Tak je sem vkládám pro ty, které by to nějak mohlo zajímat.
Všechny ukázky jsou z knížky Architektura 20. století od Petera Gössela a Gabriele Leuthäuserové.

Tadao Ando
Dům Košino v Ašija, Hjógo, Japonsko, 1979-1981 (str. 355)
Obytný prostor. Tenká štěrbina ve stropu osvětluje obytnou část konturovaným světlem; okenní plochy místnosti, umístěné naproti tomuto rohu, se otevírají do atria. Nálada je typická pro uzavřené a meditativně do sebe ponořené Andovy stavby.


Šuhej Endo
Springtecture H. Singu-čo, Hjógo, Japonsko, 1998 (str. 401)
Tyto malé veřejné záchodky leží v parku mezi školními budovami. Plášť z vlnitého plechu není dvojnásobně ohnutý, jak se z fotografie zdá, nýbrž představuje pouze nakloněný tvar spirály.
Šigeru Ban
Papírový dům, Jamanakako, prefektura Jamanaši, 1995 (str. 359)
Přízemní dům s rovnou střechou se zvedá na vyvýšené čtvercové plošině. Ze všech stran je prosklený, stěna zakřivená do tvaru S z lepenkových rolí odděluje obytný prostor od sanitární části. Světlo proniká dovnitř mezi rolemi a ty vrhají stíny na strop a podlahy.
Šigeru Ban
Dům se závěsovou stěnou, Itabaši-ku, Tokio, 1995 (str. 358)
Třípatrový dům na pozemku čítajícím pouhých 110 čtverečních metrů, byl pojmenován samotným Banem "Case Study House 7"
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 # m. # m. | Web | 25. října 2008 v 21:06 | Reagovat

Tadao Ando je klasika. Ostatní jsem neznal.

Mírně protestuju proti zařazení článku do rubriky umění. Architektura umění není. Architektura a umění nemají skoro nic společnýho. Filosoficky jsou v rozporu.

2 Lenka Lenka | Web | 25. října 2008 v 21:09 | Reagovat

Tedy při vší úctě, Hančí ........ . Tyto stavby jsou všechny něčím zajímavé, ale nelíbí se mi. Je to jako když jde člověk na přehlídku - extravagantní modely, co se normálně nedají nosit. Tohle vůbec nezapadá do krajiny, je to takové samoúčelné, exhibicionistické - z mého laického pohledu. Nicméně tam jsou nápady, které by se možná daly někde využít a hezky.  

Vadí mi, když je krajina - okolí - znásilňováno nějakou stavbou. Stavba a krajina se mají doplňovat a dotvářet.

Omlouvám se za nesouhlasný názor.

3 hanci hanci | Web | 25. října 2008 v 21:22 | Reagovat

Emko - už jsem nestihla vytvořit rubriku architektura - opravím to dodatečně. Ještě že protestuješ mírně, to jsem ráda.

Lenko - právě že to není u nás, ale v Japonsku - proto jsem u Emka psala v kom., že bych chtěla v tom časopise ukázky architektury z jiných zemí, kde jsou jiné podmínky - v Japonsku je málo místa, proto se musí architekt řídit tímto kritériem, že. Mně právě připadá, že to do krajiny zapadá a neznásilňuje ji - ta role papíru roztočená - to je senzační nápad - tedy pro mě, nebo ten dům do S - a to světlo procházející těmi štěrbinami - no prostě, líbí se mi to. A vůbec mně nevadí, že tobě se to nelíbí, to je dobře, že se každému líbí něco jiného, ne?

4 # m. # m. | Web | 25. října 2008 v 21:35 | Reagovat

No, to by byla dlouhá diskuse. Začínala by u toho, co je krajina a co stavba. Jak vznikla krajina, jak vzniká stavba. Subjektivně by se totiž dalo říct, že krajina je znásilňovaná kteroukoliv stavbou. U těch domů na fotkách je kontext víceméně nejasný, takže bych nesoudil. Papírovej dům a dům se závěsem budou asi spíš manifesty. Spirála je "joke" - design, a umístění ve školním areálu je na místě. Určitě to funguje a nemá to ambice stát navěky. Tadao Ando je na věčnost klasik a určitě se bydlet dá, je to nenápadná kontemplace buržoazie. (akorát ten světelnej kříž v jeho kapli bych obrátil vzhůru nohama a jinak nic proti ničemu)

5 Lenka Lenka | Web | 25. října 2008 v 22:27 | Reagovat

ad 3: No, mně se samozřejmě líbí hra světla, štěrbiny a tak. Jsem velkým milovníkem takových hrátek. Ale je fakt, že některé věci s okolím souzní a některé ne. Třeba ve zmiňovaném časopisu Koncept - na první vzdálený okuk-  je něco o domě u jezera - krásná souhra skla, a vody - okolní přírody. Jezero a stromy se zrcadlí ve skle a pravděpodobně mohutná stavba jakoby mizí v přírodě.  Se mi to líbí. Do vinařského kraje s oblými táhlými kopci zas patří - jak ono to tam bylo - "pozice vlídného ležení" (moc hezký výraz). Dům má sednout do krajiny jako ........ poklička na hrnec.

6 Pasik4a Pasik4a | Web | 26. října 2008 v 10:40 | Reagovat

Anda znam, prijde, mi ze se mu povedlo zhmotnit ducha soucasnyho japonska, castecna navaznost na tradici, pro me predevsim v jednoduchosti a hierarchii spolecnosti a pri tom nasilne preruseny amerikanizaci, kde kazdej chce byt svuj, originalni, a aby to vypadalo co nejdraz, popripade az vzbuzovalo zavist, ale hlavne odrazelo spolecensko-ekonomicky uspech. To nemyslim jako kritiku, beru to positivne, aspon ja takhle soucasny japonsko chapu.

Ten papirovy dum mi prijde zase vic cinsky, proste mamppair spojenejs touhle zemi, ani ten tvar mi neprijde japonskej, ja mam nekde v sobe zafixovany, ze obecne pouzivany tvary sou vsechny obsazeny v pismu ty dany kultury, a jestli si matne vybavuju, takovejchle tvar sem nidek nevidel, ale mam v tomhle v Asii malej prehled.¨Chtel bych videt vic z toho interieru, vzhledove se mi to libi.

A zaclony, o tech sem cet v nejakem lifestyle, ale nemam na to nazro

KOukalas Hanci na navrhy kracicich mest? nebo navrhy meste obecne tak v rozmezi 40. az 60. leta?

7 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 17:31 | Reagovat

Emko - dík za kom. Já tomu zase tak nerozumím, řídím se zásadně citem - vím, že tohle neslyšíš rád, ale já to jinak neumím vyjádřit. Představuji si, jestli bych tak chtěla bydlet, jestli to na mě působí teple nebo studeně atd. - a v krajině jestli mě to ruší nebo ladí.....

Lenko - právě ten návrh od Anda mně připadá skutečně uklidňující, meditativní - jak je tam psáno. To světlo musí být úžasné. Ten dům do S mně připadá, že do krajiny musí výborně zapadat a ty záchodky jsou fakt hodně vtipné - a taky mně tam zapadají do krajiny. - Ale každý má jinou představu - což je jedině dobře.

Pasik4a - o tom japonsku jsi to napsal výborně - mně z toho mála, co znám, připadají jejich stavby jednoduché a přitom teplé - neodlidštěné, což se v západní architektuře ne vždy podaři. Ale já toho zase tak moc neznám.

Ten papírový dům se mně hodně líbí a pro dané podmínky je asi výborně navržený.

Návrhy kráčících měst neznám - alespoň si nemůžu uvědomit, o co "kráčí". Možná kdybych něco viděla, zjistila bych, že o tom už něco vím.

Já architekturu znám skutečně jenom z té knížky výše uvedené, protože jsem se podílela na jejím překladu, do té doby jsem architekturu odmítala, že jí nerozumím. Tím, jak jsem se jí musela hodně zabývat, jsem se do ní zamilovala a začala se o ni víc zajímat, nahrála jsem si nějaké dokumenty o světové architektuře - tedy o nejrůznějších stavbách po celém světě, ale o ty nahrávky jsem, bohužel přišla. - Ta knížka zabírá období celého 20. století po celém světě, takže to, co v ní je uvedené, znám. - teda znám - pročítala jsem to :o))))). - Řekni mně, prosím tě něco blíž, co jsou to ty návrhy kráčících měst, jestli tě o to můžu poprosit. Díky moc.

8 Pasik4a Pasik4a | Web | 26. října 2008 v 19:30 | Reagovat

ja je neznam, ja to taky jenom procital a projizdel. Melo by jit o mesto, jako neco sobestacnyho, co se po vycerpani zdroju, nebo v ohrozeni muze zvednouta pressunout se jinam. Jako zivej organismus, lidi by defakto tvorili jeho casti, je to hrozne zajimavy. Casto ctu uvahy o meste jako zivym organismu, co se vyviji a tak dal, ale tohle by se tak teoreticky melo chovat. Ne pripominat, ale byt.

Je to podle me hodne zajimava myslenka, nejde o technicky ani vzhledovy provedeni, spis o napad a ideu.

Me to alespon ovlivnilo prave tim napadem a spis ve smeru me, jak ja se chovam k okoli,jestli po tom, co ho vycerpan se presunu jinam nebo tak.

9 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 21:23 | Reagovat

Dívej a nebylo by lepší, že by se lidi chovali tak, aby svoje okolí nevyčerpávali? Myslím si, že o tomto řešení by se mělo přemýšlet víc - a možná, že to bude i nezbytné. - Nezdá se mi, že bys ty zrovna patřil k lidem, kteří vyčerpávají svoje okolí - jakkoliv, v jakékoliv sféře.

V případě ohrožení - přemýšlím, jaké ohrožení by to mohlo být, aby se stačilo přesunout město, protože válka, pokud bude, tak bude tak rychlá a zničující celkově, že by nebylo asi kam se přesunout.

Moc dobře si nedovedu představit přesouvání celých měst, připadá mně to moc nákladné na to, kam se svět řítí. - a kde bych si o tom mohla přečíst? to už možná nevíš, žejo. Stejně by mě to zajímalo.

10 zarox zarox | E-mail | Web | 27. října 2008 v 9:41 | Reagovat

I já jsem laik, ale kvůli začlenění architektury do umění bych se nedurdila. Stavba jako taková má svá technická pravidla, ale zároveň vyjadřuje nějaký názor, vidění architekta, začlenění objektu do kontextu, práci s materiálem a to všechno vyžaduje tvůrčí přístup, který se podle mě v umělecké dílo přetváří. Pak se dá samozřejmě diskutovat o míře uměleckosti toho kterého architektonického díla, ale to, co tady Hančí na obrázcích ukazuje, bych bez obav uměním nazvala.

11 hanci hanci | Web | 27. října 2008 v 13:35 | Reagovat

zarox - souhlasím s tebou, pro mě je taky architektura - určitě alespoň některá - určitě alespoň částečně - uměním, ale spojené je to jistě s mnoha jinými kategoriemi

13 Taky Hanka Taky Hanka | 27. října 2008 v 19:48 | Reagovat

Je to moc hezké, vzdušné, prostupující světlem ,okolím, žijící a otevřené.

Potíž je, že v zimě , a k nutnému přežití se tak potom podřizuje výstavba.

1/2 roku pod sněhem, nebo neustálé deště, to vše má také vliv na to jak stavět. Tak třeba panelák. jak se tam lidé stěhovali rádi např.  i ze čtvrtí - cihlových domů. Kde se dřív  muselo vynášet do  vysokých pater/Pakrác, Nusle ap./ , bez výtahu třeba uhlí. "Dívame se z paneláku na svět pěkně z výšky ", ale nemusíme už zatápět, a teplá voda teče bez sáhodlouhých žádostí na OPBH /jak to bylo obvodní podnik bytového hospodářství/ o povolení. V současnosti je to už o financích, možnostech, i těch přáních a tužbách v umění i architektůře, asi lepší.

14 hanci hanci | Web | 28. října 2008 v 13:05 | Reagovat

bo - díky, hned se na ty adresy podívám.

Taky Hanka - zajímá mě, jak se v různých zemích vypořádávají právě s povětrnostními podmínkami. Je zajímavé porovnávat architekturu ze severských zemí a např. z Itálie. Nebo s nedostatkem místa - Japonsko. Atd., atd.

15 Taky Hanka Taky Hanka | 28. října 2008 v 19:02 | Reagovat

Hančí, taky se ráda dívám na to, co člověk postavil, nebo prostě svojí činností promítl právě do určitého místa a daného ekosystému, a jak to nakonec působí, a vytváří i tak naprosto nové, někdy i nečekané vibrace celého prostředí a jak na to prostředí reaguje, tu stavbu přijímá a lidem se tam podle toho i žije. Např. když jsem se stěhovala do svého nového bydliště  a člověk byl rád že měl možnost získat  vůbec svůj byt, tak jsem se rozbrečela při pohledu, kde budu žít. měla jsem pocit že ta země na které ten dům stojí ho nějak nechce, je to pro ní přílišná zátěž a bude  se chtít toho nějak zbavit, jako poskočit a pryč . A také od té doby se mi zdravotně moc nedaří. Bydlel tam v začátcích také jeden výtvarník co maloval obrázky , měl hodiny "kukačky" odbíjely na celý dům . Po dvou letech se stěhoval, říkal , že to tu nemůže vydržet ani malovat obrazy, že musí pryč. Rozhodl to rychle. Já vzhledem k dětem a jejich škole , to neřešila, ale je to moje velká snaha a úsilí se tomu přizpůsobovat a zda ještě budu mít sílu to řešit,  je to můj velký úkol o přesunu , nebo přizpůsobení něco jako v tom smyslu u Japonců, k nutnému malému místu.

16 hanci hanci | Web | 29. října 2008 v 17:56 | Reagovat

Taky Hanka - přesně tenhle problém má moje dcera. Když se stěhovali do svého nového bytu na sídlišti, tak plakala. Je tam nešťastná, nikdy si tam nezvykla. kdy může, jede pryč. je to k neřešení.

17 # m. # m. | Web | 31. října 2008 v 15:33 | Reagovat

ad [10] Nejsem nadurděný. ale komentář deset je absurdita: materialistické tvrzení, že architektura je jakýsi součet techniky+umělecký feeling je ... nepochopení. ( 40 let marxismu/materialismu a nevzdělanost udělala svý, jak vidím). Větu bych zařadil do stejného dadaistického ranku jako třeba: "náboženství se začleńuje do elektroniky", nebo "přátelství, je jako autoservis" ....

Architektura se nikam nezačleňuje. Architektura JE BYTÍ.  Architektura je všudypřítomná. Lidský habitat. Jako má ryba vodu, má člověk architekturu. Tak jako se ryba, když chce, může podívat na potopenou pneumatiku, může se člověk podívat na "piece of art", když chce. Jenže architektura ať chceš nebo nechceš mluví s tebou ... a ty s ní.

Filosofie vzniku uměleckého díla a architektury je tedy nejen nepodobná, ale úplně protikladná. Architektura uměním není. Může se jím povrchně jevit, pokud jsi myslela tohle. Pokud vzniká architektura stejnou cestou a stejnými pohnutkami jako umění, je to nonsens.

18 # m. # m. | Web | 31. října 2008 v 15:40 | Reagovat

ad[11] a [16]

hančí, tyto dva tvoje komentáře jsou přesně to o čem píšu o fous výše. Tvoje dcera je v tvém habitatu nešťastná protože je málo umělecký ??  Nebo proto, že prostě není LIDSKÝM habitatem ? ... a ten kdo pseudolidský, (tedy navržený k NE-BYTÍ),  habitat URČIL (!) byl technokrat/materialista,   ne architekt ?

19 # m. # m. | Web | 31. října 2008 v 15:47 | Reagovat

Jako kdybys nutila rybu žít v oleji. Rybí habitat je voda. Ryba ve vodě je tvor. Ryba v oleji se stává věcí. Věcí určenou k jídlu.

Lidský Habitat k ne-bytí, je ryba žijící v oleji.

ARCHITEKTURA JE FILOSOFIÍ LIDSKÉHO HABITATU.

(... a to je pro Pasik4a taky ta nejkratší a nejpřesnější definice architektury, kterou jsem mu neuměl lusknutím prstu říct, když byl u mne.)

20 hanci hanci | Web | 31. října 2008 v 21:52 | Reagovat

Emko - díky za vysvětlení, už tomu rozumím a stejně o tom budu ještě hodně přemýšlet. Nejvíc mě pobavilo to, že jsem vlastně marxista/materialista - já takový antikomunista!!! Jenže ono to asi není ani tak moc směšné, je to vlastně smutné, jak nám ten komunismus nedal k ničemu možnosti a příležitosti, tím pádem nic nevíme -  když nejsme polobozi :o)))))

21 Pasik4a Pasik4a | Web | 2. listopadu 2008 v 18:40 | Reagovat

Me u tebe neslo o definici, ale cestu k ni, to je pro me tisickrat dulezitejsi

ale tahle veta je docela dobre srozumitelna, diky

22 Vzorové domy Vzorové domy | Web | 27. května 2014 v 14:46 | Reagovat

Článek u Emka o novém časopise Koncept mě inspiroval ke komentáři u něho a podařilo se mně najít fotografie staveb od architektů, o kterých tam píši.

23 hanci hanci | Web | 27. května 2014 v 16:21 | Reagovat

[22]: Byla bych raději, kdyby se každý, kdo mně sem píše komentář, podepsal - na časopis APEX ARCH s.r.o. se budu chodit dívat :)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama