Jiří Krupička: Renesance rozumu

26. října 2008 v 17:14 | hanci |  Knihy
Chtěla jsem si založit kupu knih, které jsem přečetla a nedala na jejich místo v knihovně. Jaké bylo moje překvapení, když jsem našla mezi těmito přečtenými knihami knížku, kterou syn věnoval našemu společnému známému, a kterou jsem dlouho hledala, stejně jako ten náš známý - od Jiřího Krupičky Renesance rozumu. Říkal mně totiž, že si ji vezme, až si ji přečtu. No, tak jsem začala honem číst a zjistila jsem, že je to výborná knížka, kterou se pokusím nějak sehnat. Půjde to asi těžko, protože vyšla už v r. 1996.
Opíši zde pár úryvků, třeba to někoho taky potěší:



str. 7
.......Jak si má člověk, tvor s dědičnou intelektuální a emocionální výbavou nezměněnou za 40 tisíc let od doby své jeskynní minulosti, jak si má vědět rady se svými lavinovitě rostoucími schopnostmi stavět a ničit - a nepřipravovat zároveň katastrofu?...............

str. 11
....... Výrok o nezbytnosti trvalé změny člověka před zlepšením společnosti prozrazuje o stavu mysli dvě věci: bezradnost a skepsi. Skepse se dnes nosí. Pochybovat o hodnotách, o možnosti pravdivého poznání, o kvalitách člověka a společnosti, a především o schopnostech rozumu udělat něco rozumného se zmatkem života, je vysvědčením modernosti. Je nejlacinější cestou, jak se vyhnout pevnému úsudku...............

str. 12
......... Obojí, marxismus i nová filosofie, jsou pro skutečný, praktický život moderní společnosti k nepotřebě. Nepomáhají řešit ani jeden z jejích palčivých problémů. Marxismus to neumí, a nová filosofie to ani nechce.......... Rozum je základní a nejdůležitější životní nástroj člověka. Komunismus tento nástroj zneužil, nová filosofie jej podceňuje a demokracie si s ním až příliš často neví rady. A přece nic lepšího než rozum nemáme a mít nebudeme............

str. 15
..... Vyložím hlavní karty své argumentace pro "renesanci rozumu"...................

a) Běh kosmu, včetně života na Zemi, je založen na pravděpodobnosti, nikoli na konečné, definitivní Pravdě. Proto není jen stálým opakováním, ale i vznikem nového.
b) Svět je poznatelný; v míře, dostatečné pro zachování života lidské společnosti, i v kritických situacích.
c) Poznání nikdy nekončí. Jeho motorem je kolektivní rozum generací. zastaví je teprve smrt lidstva.
d) Rozum dává poznání řád. Bez rozumu je život jen okamžitá přítomnost, která si není vědoma ani minulosti, ani budoucnosti.
e) Logika je pouze jednou ze schopností rozumu, i když nesmírně důležitou. Ponechána sama sobě dochází k absurditám.
f) Sídlo rozumu je v mozku. Bez tohoto úžasného klubka neuronů, dítěte čtyř miliard let hry pravděpodobnosti, není myšlení na této Zemi.
g) Móda moderní doby utápí rozum ve skepsi a v psychologizaci lidského života.
h) Jedinec dostal od společnosti, minulé i současné, nesrovnatelně víc, než jí vrací. Každý, i největší génius, je velkým dlužníkem nespočetných generací před ním za otevřenou pokladnici lidského poznání; současné společnosti dluží za polidštění z nahého novorozeněte.
i) Zájem společnosti má přednost před zájmem jednotlivce. Rozum je rozhodčím.
j) Myšlenka zůstává mrtvá, není-li sdělena druhým. Nesrozumitelné vyjádření myšlenku zabíjí.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 radka radka | 26. října 2008 v 17:21 | Reagovat

Zajimave, moc by me zajimalo co navrhuje. Jak by se tedy vyporadal s vyzvami zivota pan Krupicka? Nebo jak se prakticky vyporadal?

Tohle me vzdycky moc zajimalo. Jak ziji jini.

2 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 18:00 | Reagovat

Radko, jsem na začátku, jestli se mně podaří přečíst alespoň část knížky, než si ji ten náš známý odveze, tak to sem ještě napíši. Zatím vím jen to, že podle něho je nejdůležitější používat rozum - k řešení všech otázek.

Taky vím, že byl tuším 16 let zavřený za komunistů, nesměl publikovat, až teď. Když jsem to četla, myslela jsem hlavně na tebe, že by tě ta knížka asi hodně zajímala. - Moc zdravím.

3 radka radka | 26. října 2008 v 19:10 | Reagovat

mam ted objednane dve knihy. Jedna je Cervena kralovna a druha je neco o Tibetu. jsem zvedava, zda se ke me dostanou :o))

Ja mam o rozumu vysoke mineni. Ale nesmi poroucet. Mel by byt pomocnikem.  Pomoci rozumu dokazeme videt souvislosti, priciny a nasledky. Pomoci rozumu cerpame zkusenosti a muzeme ovlivnovat nas zivot. Pomoc rozumu muzeme hodne.  Akorat rozum nam neumozni byt stastny. na tohle je kratky. A tak je treba znat asi tu spravnou miru. Jako ve vsem.

4 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 19:36 | Reagovat

Radko, mám pocit, že v té knížce to tak asi nějak je - tedy o tom štěstí to nevím, jsem na začátku, ale jinak to souhlasí. Jak jsem psala, jestli stačím přečíst trochu víc, napíši ti to.

5 Lenka Lenka | Web | 26. října 2008 v 20:56 | Reagovat

Taky mě to zajímá. Souhlasím docela s těmi hlavními tezemi ze str. 15. Líbí se mi postřeh, že logika ponechána sama sobě dochází k absurditám. Potažmo rozum. Ten rozhoduje, ale jeho rovnocennými poradci jsou city, intuice, instinkty. ............. ale to je přeci tak jednoduchý a samozřejmý, že nevím, proč o tom mluvíme. Nebo to není samozřejmé?

6 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 21:16 | Reagovat

Lenka - není to samozřejmé, jenom pro někoho, bohužel, zdá se, že pro většinu ne. Mně tedy připadá.

7 radka radka | 26. října 2008 v 21:34 | Reagovat

zajem spolecnosti ma prednost pred zajmem jednotlivce. Tak co tomu rikate?

Nevim, nevim. Asi se to neda rict obecne. Prijde na ty zajmy. Ja si svuj zajem cenim hodne vysoko.

Tak me napada, ze rozum by mel slouzit k tomu abychom pochopili ,ze kdyz se celku bude darit dobre tak se bude dobre darit i jednotlivci.

8 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 26. října 2008 v 22:26 | Reagovat

Zavolej si do: http://www.antikvariat-luziny.cz/Default.aspx Fakt zavolej, a zamluv si ji, než ji někdo koupí. Přítel Martin o J. K. mluví s nadšením, a to je člověk, na jehož úsudek d(b)ám. Mám od  J. K. Rozmanitost života, ale dosud jsem ji nečetl.

Přítel Martin:

http://www.rml.cz/cz/monstrproces-stritesky-a-spol-litomysl-1950-p8.php

http://www.rml.cz/cz/hnizdo-kosu-litomyslskych-1889-1903-p1.php

http://www.rml.cz/cz/spasitel-vsednosti-quido-simek-1857-1933--p9.php

Výtečné knihy, na témata jež Tě myslím zajímají.

9 Lenka Lenka | Web | 26. října 2008 v 22:41 | Reagovat

ad 7: člověk, který ctí zájmy společnosti se málokdy dostane s nimi do rozporu. Tak bych to chápala. A když, pak jde o to, jak to stojí.

Třeba v zájmu společnosti je postavit novou silnici a tak by chtěla vyvlastnit pozemek paní Novákový. To je jasnej střet. A teď se rozhoduje: je ten zájem vyvlastnit opravdu ten nejvyšší zájem společnosti? nebo je tím vyšším zájmem udržet ideál respektu k soukromému majetku a silnici potáhneme kousek dál? - ono to takhle obecně nejde asi všechno postihnout .... ale pokud by zájmy byly čisté (nezabarvené sobeckými  zájmy jednotlivců), pak by se s tím dalo souhlasit úplně. Jenomže to je ideál, kterému se přiblížit není jen tak.

10 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 27. října 2008 v 8:02 | Reagovat

Pokud člověk udělá něco, co je v i zájmu ostatních, je to proto, že se náhodou sešel jeho zájem se zájmem ostatních. Pokud jdu po ulici, zvednu papír a hodím ho do recyklace, je to proto, že mně samotnému tam ten papír vadí a mám rád stromy. Vůbec nepřemýšlím o zájmu společnosti.

Člověk jedná z 99% (možná asi ze 100%) emocionálně. Je to tak nutné. Pokud by si u každého rozhodnutí dělal SWOT-anylýzu, nemohl by vůbec komunikovat.

12 hanci hanci | Web | 27. října 2008 v 12:55 | Reagovat

Václave - bez tvého svolení jsem vložila odkaz na Jiřího Krupičku do jeho jména - ale říkala jsem si, že když jsi ho dal do komentáře, že se nebudeš zlobit. Díky moc za něj.

D.n. - já to asi cítím jinak. Asi jak píše radka - že jednotlivec se může mít dobře jedině tehdy, když bude dobře fungovat společnost (pokud tedy jednotlivec nežije jenom pro přijímání potravy a vyměšování). Já jsem pořád přesvědčená, že při svém chování musím nutně brát ohledy na své okolí a tím na celek. Jinak bychom žili v džungli, protože potřeby každého jednotlivce jsou diametrálně odlišné. - Radko už dopředu upozorňuji, že tím, že beru ohledy na okolí, nikomu nic nevnucuji a netrpím tím a není to oběť, ani uspokojování vlastních potřeb!! :o)))))

Henry, velký dík za radu a za to, žes mi napsal telefon - sem jsem totiž přišla až teď - a knížku mám zamluvenou už od rána!!! a ještě k tomu druhou - prý se domluvíme na ceně, tak snad si budu moci koupit obě. Ještě doufám, že tam skutečně dojedu:o))). - Na ty adresy se podívám během dneška, díky za ně.

Ad 7) - Radko, při psaní téhle věty jsem na tebe intenzívně myslela, protože jsem si hned říkala, že se ti nebude pozdávat. Ale tak, jak jsi to rozvedla, tak s tím naprosto souhlasím.

Lenko, tím jsem odpověděla zároveň i tobě.

13 Lenka Lenka | Web | 27. října 2008 v 13:49 | Reagovat

ad 10: Taky to vidím jinak -  jak již výše uvedeno. To, že se naše zájmy "náhodou" kryjí se zájmy společnosti, není náhoda. Ten, kdo zvedne papír a dá ho do recyklace (použiju tvůj jednoduchý příklad), má vyvinuté "vědomí celku".  (celek chápu jako společnost i prostředí) A protože to má již do jisté míry zažité, považuje zájmy společnosti za své a už to ani neodliší.

A někdy to drhne a musíme použít rozum a zvažovat a smiřovat se....., ale pak si řekneme, že je to tak správně. Kupř. střecha. Chtěli jsme sice střechu se sklonem 60°, ale protože v osadě (byť jsou to domečky docela hodně vzdálené od sebe) jsou střechy 45 stupňů, museli jsme mít stejnou a styl venkovského stavení, aby to tam zapadlo. A zapadlo a nám se nic nestalo.

14 hanci hanci | Web | 27. října 2008 v 15:16 | Reagovat

Henry, podívala jsem se na ty adresy - všechny knihy musí být bezvadné, zvláště by mě zajímala tato: http://www.rml.cz/cz/monstrproces-stritesky-a-spol-litomysl-1950-p8.php. Z toho období mám nějaké knihy. Podívám se po ní. Díky moc.

15 Taky Hanka Taky Hanka | 27. října 2008 v 19:30 | Reagovat

I  "Chvála bláznovství ".  Pokuď se kácí les ,lítají i třísky - v zájmu společnosti, a  nutný postoj všech jednotně ? jedinci , individualisté jsou špatní , jsou vždy proti zájmům většinové společnosti, která je např. v duchu doby a ideologie  ? Zajímavý román - Hermann Broch - Očarování - o nástupu fašismu a ladění doby která to umožnila..Případy osudy lidí vychovaných mimo lidskou společnost, zvířaty, v nějakém zajetí, v nějaké nucené izolaci - např. Kašpar Hauser, ukazují nitěrné lidské naladění, takové to základní lidství, které je až dojemné, a nemůže být třeba plně projeveno - chybí kontakt s učením, ale je tam. Nebo poustevníci- se uchylují do osamění, nebo i věřící lidé odcházejí do klášterů, si odpočinout, možná i od toho rozumu.Nevím, rozum je dobrý nástroj, ale já cítím - je to můj vnitřní směr, že  srdíčko, či lidská duše, či co je , hodně podstatná.

16 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 27. října 2008 v 19:45 | Reagovat

Rádo se stalo. Ta kniha už je asi vyprodaná, ale zeptám se Martina, jestli nemá nějakou zbývající doma.

Jinak navrhuju happening: strhnout v Litomyšli sochu Zdeňka Nejedlého.

17 hanci hanci | Web | 28. října 2008 v 13:06 | Reagovat

Henry - dej vědět, kdy ten happening bude - to bych se fakt ráda zúčastnila :o))). Netušila jsem, že tam ještě pořád je.

18 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 28. října 2008 v 17:51 | Reagovat
19 hanci hanci | Web | 28. října 2008 v 18:42 | Reagovat

Henry, dík za ten článek. Jsem z toho hodně vyšinutá. Spoustu věcí jsem o něm nevěděla. Když si vzpomenu na ta léta, mám mráz po těle.

20 ratka ratka | Web | 29. října 2008 v 12:08 | Reagovat

Necetla jsem clanek v reflexu, jenrychle preletla ocima, vubec jsem nejak nepochopila jaky cil se tim sleduje. O co vlastne jde.

21 Liška Liška | Web | 31. října 2008 v 15:44 | Reagovat

Já četla jen první větu. Dál ne, protože s ní nemůžu souhlasit. Předestírá  dogma, které nedokládá, necituje, čím to má podložené. Ani nedává možnost k diskusi, zda se emocionální výbava vyvíjí, nebo ne. Podle mě se geny vyvíjejí, generace taky, nic nestagnuje.

22 hanci hanci | Web | 31. října 2008 v 21:22 | Reagovat

Liško, celá ta knížka to pak rozebírá - on tohle napsal na úvod, aby bylo jasné, o čem se pak dál bude mluvit. Ono to nestačí - tak závažné téma říct jen heslovitě - myslela jsem, že by to někoho mohlo zajímat a že by si pak mohl přečíst celou knížku.

Ratko, jde o to, že někdo, jako byl Zdeněk Nejedlý, který má na svědomí spoustu lidí, má ještě dodnes pomník. Je to ostuda.

23 radka radka | 2. listopadu 2008 v 15:37 | Reagovat

Hanci, a on byl neco vytvoril? A ten pomnika ma za svuj zivotni styl nebo za dilo ktere vytvoril?

Abych se priznala tak moc nevidim skrz. Akorat vim, ze dilo a zivotni styl jsou casto dve veci.

Nekdo zije uplne svate a netvori nic.

24 hanci hanci | Web | 4. listopadu 2008 v 12:00 | Reagovat

Radko, jestli chceš, přečti si článek, na který odkazuje Henry - pak ti bude všechno jasné. Budeš to mít lepší, než kdybych ti to tady vlastně jenom opakovala. - ale je mně stejně divné, že nic nevíš o Zdeňku Nejedlém - je to známá záporná postava z komunistické éry. Skutečně ublížil mnoha lidem. Např. také dost poničil naše školství atd.

Pomník mu byl udělán za komunistické zásluhy.

25 ratka ratka | Web | 4. listopadu 2008 v 12:47 | Reagovat

tak to je blby. Asi by o tom meli rozhodnout lide co se na ten pomnik divaji.

26 radka radka | 4. listopadu 2008 v 15:26 | Reagovat

strucne je o nem na http://cs.wikipedia.org/wiki/Zden%C4%9Bk_Nejedl%C3%BD

Neni to pouze zaporna postava z komunisticke ery.

27 hanci hanci | Web | 6. listopadu 2008 v 10:38 | Reagovat

Radko, tohle jsem taky četla a vím, že to nebyla jenom postava z kom. éry. Ale já jsem se o něm učila ve škole, bylo to dost hrozné v těch 50. letech. Bohužel, hlavní dojem z celého jeho života je pro většinu lidí skutečně záporný. Je škoda, že si někdo tak pokazí všechno dobré, co udělal - napsal a to špatné to dobré výrazně přehluší.

28 ratka ratka | Web | 6. listopadu 2008 v 13:48 | Reagovat

Musi se otocit nekolik generaci a pak posuzovat. Bez osobnich emoci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama