Výstava tří čínských malířů

15. října 2008 v 15:53 | hanci |  Umění
Včera jsem byla opět v Praze a hodně jsem se těšila na výstavu tří čínských malířů v Rudolfínu.

Fang Lijun: 1993
olej na plátně, 180x228,5 cm
Feng Mengbo: 2007WCSS100X100_03
Tempera a Veejet na plátně, 100x100 cm
Pokrevní pouta: Velká rodina č. 2
Olej na plátně, 170x210 cm

Bohužel, výstava mě hodně zklamala. Obrazy na mě působily příliš vyumělkovaně, neupřímně, nesvobodně........ Obrovská plátna až 18 m na délku mě vůbec nenadchla. Možná jsem díla nepochopila a potřebovala bych odborný výklad, nevím.

Nedá mně to ale, abych nepopsala, jak humorně jsem se do Rudolfína dobývala.
V nemocnici jsem byla tentokrát o půl hodiny déle - do dvanácti hodin. Vůbec celý den byl
nějaký zvláštní - ráno měl autobus 50 min zpoždění, večer, když jsem jela domů, také.

Měla jsem ve dvě hodiny domluvený sraz s jedním moc příjemným známým. Říkala jsem si, že se po tom prosezeném dopoledni raději projdu, místo abych jela metrem, takže jsem nějak kolem půl jedné vystoupila na stanici Muzeum a šla jsem přes Václavské náměstí pěšky - miluji tam ten lidský mumraj a hemžení. Neodhadla jsem ale vůbec čas - a jak jsem zjistila ani směr. Takže jsem se několikrát ptala na cestu - jednou mě poslali ke Karolínu, přestože jsem řekla správně Rudolfinum. Pak jsem zase já řekla název opačně, ale naštěstí jsem si to včas uvědomila, tak jsem nešla nazpět. - No, ptala jsem se ještě asi třikrát, nakonec mě jeden student řekl, že jde tím směrem, abych tedy šla s ním.
To už mně začínalo být jasné, že nemůžu stihnout prohlídku výstavy a čas setkání. Navíc bylo hodně teplo. Došla jsem k Rudolfínu kolem čtvrt na dvě docela uštvaná, zpocená..... - a další překážka. Nemohla jsem se dostat dovnitř, dveře mně nešly otevřít. Ani jedny z těch tří vchodů. Kolemjdoucí lidé mně různě radili - až vyšlo najevo, že jsem se snažila otevřít tu pevnou půlku dveří. Asi začínám mít problém s otevíráním dveří (když jsem byla naposled s vnukem v Brně v divadle, nemohla jsem zase otevřít hlavní dveře od WC - děsný pocit!!)

- No, výstava mě zklamala, jak už jsem psala nahoře, ale to zklamání mně bohatě vynahradilo posezení a velmi příjemné povídání v kavárně, ze které jsem se dívala na řeku a na Karlův most. Padalo zlaté listí ze stromů jako déšť, ze začátku svítilo slunce - nezapomenutelné odpoledne.
Raději pomlčím, jak mě zradily šaty......... . Včerejší den byl přesnou ukázkou toho, jak je v životě všechno báječně promíchané - nepříjemné s příjemným - jenom záleží na člověku, jak to nepříjemné příjme. Včera jsem to přijala s humorem a bylo mně dobře.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 15. října 2008 v 17:33 | Reagovat

Ten Fang Lijun mě chytil na první pohled. Zvláštní, na Číňana...  Ale podle Wiki "zakladatel cynického realismu, jehož práce často zobrazují agresivní, holohlavé postavy".

Tady jsou linky na další obrázky, kdybys je chtěla do pc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fang_Lijun

2 Pasik4a Pasik4a | Web | 15. října 2008 v 19:27 | Reagovat

Všichni ti pánové patřej k čínský provenieci. Dřív byl myslim Fang Lijun hodně drženej na uzdě, ale myslim, že Čína přišla na to, že když Západu ukáže "svobodný" umění, jakožto nositele intelektu (potažmo svobodnejch myšlenek a u nás i jakéhosi garanta svobody), uvěříme jí, že není totalitou.

Proto mi přijde, že sou jejich obrazy protknutý historií (ty krajinky)-komunisti nemaj rádi tradiční čínu, politicko sociální statirou-prázdnou a tak.

Bohužel velký galerie a sběratelé jim na to skočili, zřejmně soudě podle prodejů

3 hanci hanci | Web | 15. října 2008 v 20:22 | Reagovat

Henry - tak ten Fang Lijun se mně líbil nejvíc - ale nemůžu si pomoct, působilo to na mě celé vyumělkovaně, vynuceně, nesvobodně. Nevím proč. Možná záleží na náladě - ale tu jsem měla fakt dobrou. Nevím prostě mi to nesedlo.

Pasik4a - no jo, jenže jak už píšu Henrymu - mně to totiž vůbec svobodné nepřipadá - připadá mi to jako vynucená svoboda - ne, která by z toho nějak přímo vyzařovala, jako opravdová svoboda.

4 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 15. října 2008 v 21:07 | Reagovat

No, právě. Čína vypadající jako Tahiti.

"Držte hubu, Revoluci dělám já! Auto dostanou i ti, co je nechtějí."

5 Taky Hanka Taky Hanka | 16. října 2008 v 0:02 | Reagovat

Tři vybrané ukázky obrazů , určitě to něco vysílá pro diváka, působí to . Názory na to jak se tam žije  ?  Z výpovědí číňanů co odešli a podnikají v cizině, nebo naopak lidí  ze západu co podnikají a žijí tam. Je to obrovská směs dravosti, snažení , možností, v hloubce zůstávají tradice, které pro ně mají i přes tzv. kulturní revoluci velký význam. Občanské svobody-nesvobody ? V císařství ? Asi to tam bylo i dřív hodně spoutané,ale spíše právě tou tradicí, než přímo státním příkazem a z "jedné strany"  dozorem, ikdyž ?  Viděla jsem jednou dokumentární film  na téma velikost státu -krajina-řeky-vodstvo-lidé i politický a společenský vývoj. A proč je stát s  velkou a rozvodńující se řekou předurčen k síle spoutat její působení větším diktátem na obyvatele  a menší  krajina a  např malé říčky, a rybníky, spíš umožňují individuelnější svobodnější řád.

6 # m. # m. | Web | 16. října 2008 v 15:10 | Reagovat

Vyjma tý krajinky se mi to takhle na monitoru líbí. Musel bych to vidět.

7 radka radka | 16. října 2008 v 15:49 | Reagovat

taky se mi to moc libi.

8 zarox zarox | E-mail | Web | 16. října 2008 v 16:27 | Reagovat

Budu se tam muset také vypravit. Zaujala mě Pokrevní pouta: Velká rodina 2. Jako sarkasmus dobrý. Působivé jsou i barvy, ale v tom formátu si to nějak nedovedu představit. Jinak - opět jsme se málem mohly potkat, protože já jsem kolem jedné hledala na Václaváku jednu adresu, pobíhala sem a tam, byla zpocená jak myš ... Škoda, že se mě nikdo neptal na cestu do Rudolfina ...o)

9 hanci hanci | Web | 16. října 2008 v 18:58 | Reagovat

Zarox - to není možné - v tu dobu jsem tam právě byla - taky zpocená jak myš - bylo tam děsné vedro, slunce svítilo a hřálo - já spěchala, pak už jsem byla hrozně nervozní, že to nestihnu - pak navíc to bloudění - no, musím říct, že v ten moment, když jsem došla k Rudolfínu, jsem si nejvíc přála sprchu.

ad 5)6)7) - nevím, proč ta plátna na mě působila tak negativně, nesvobodně, svázaně - jako že se tváří svobodně, ale je to falešná svoboda. Možná tím, že docela těžko nesu situaci v Číně, nevím. Ta velikost mně u těchto obrazů nic neříkala, nepůsobila. Obzvláště u krajin. Nejvíc se mně líbil právě Fang Lijung, ale ne tak, abych z té výstavy odcházela nějak "vyšinutá", jak se mi stalo např. u té výstavy tří sochařek. Nebo u čínské tušové malby 19. a 20. století.

10 Pasik4a Pasik4a | Web | 16. října 2008 v 21:23 | Reagovat

To sem ti chtel hanci prave rict, asi sem to tam moc nevypich, tu vynucenou, hranou svobodu umeni

11 Pasik4a Pasik4a | Web | 16. října 2008 v 21:27 | Reagovat

me prijde svazani tradici "lepsi" nez svazan ideou, tradice se vyviji, na necem stavi, z neceho vychazi, ne jako komunismus, kterej se tu vicemene vzal z cistyho nebe.

Samozrejmne muzeme tu mluvit o svazane spolecnosti dle Konfucia, o cinske mentalite neuznavajici jednotlivce tak jak to chapeme my.

Ja sem taky do jisty miry svazanej krestanskoou tradici a nestve me to, je to pro me prirozeny. (spis vidim otazku v tom, vim-li, ze jsem sazan tradici, kterou znam a muzu ji kriticky hodnotit, jsem ji jeste svazanej? Protoze v tom pripade by Cina nebyla svazana v hostorii nikdy jindy, nez za komunistu)

12 Taky Hanka Taky Hanka | 17. října 2008 v 1:11 | Reagovat

Idea křesťanství, je teda idealismus, a nebo jen tradice křesťanství. Co potom odklon jen k materialismu, a idea komunismu  z čistého nebe?

13 Pasik4a Pasik4a | Web | 17. října 2008 v 15:57 | Reagovat

u krestanstvi sem myslel tradici

odklon jen k materialismu, to je dost okrajovy, nemyslim si, ze bysme se odklonili jen k materialismu, uynavam, ze skoro neuznavame teze o tom, ze je lepsi byt chudy na zemi a bohaty potom

a idea komunismu myslim z cisteho nebe v cine, v evrope socialni, socialistickou a v budoucnu komunistickou politiku, ideu jeste docela chapu a svym zpusobem sem rad, ze se tu objevila, ale nevnimam ji jako statni zrizeni, rozhodne ne idealni

14 BlackCat BlackCat | Web | 17. října 2008 v 23:07 | Reagovat

Na tu výstavu asi také zajdu. Obrazy u tebe na blogu se mi líbí. Chci vidět, co na nich působí nesvobodně, pokud se to dá vůbec definovat.

15 hanci hanci | Web | 18. října 2008 v 11:18 | Reagovat

Pasik4a - rozuměla jsem ti dobře - ale teď jsi to napsal tak perfektne!!! Tak moc ti děkuji za tenhle komentář, naprosto přesně to všechno vystihuje.

Víš, pro mě to byl obrovský rozdíl proti Helnweinovi, který na mě tak silně působil (určitě se mnoha lidem nelíbil, možná ani tobě...), ale u něho ta velikost byla přesně vypočítaná, aby tak silně působila, jeho kritika jakéhokoliv násilí - bylo to přímo nabité emocemi a sálalo to z těch obrazů. Tady mně to připadalo naprosto mrtvé, umělé......

BlacCat - určitě na výstavu zajdi, třeba na tebe bude působit úplně opačně - což bude jedině dobře. Já to neumím vysvětlit, čím to je, že některé obrazy na mě působí prázdně a jiné přímo sálají plností obsahu - jsem nevzdělaná a říkám jen to, co cítím. Přeji ti hezký zážitek - a jsem zvědavá na tvůj názor.

16 radka radka | 18. října 2008 v 19:58 | Reagovat

Cinaje pro nas neskutecne zahadna zeme. Nejsem na cinu specialista, presto jsem se s ni nekolikrat prismo setkala.

Pres meho syna, pres meho manzela a taky jsem se dostala do tesne blizkosti. Vsichni, kdo se dostalo do kontaktu maji z ni mrazeni v zadech. Nikoliv z toho ze je tam nesvoboda, totalita nebo neco podoboneho. Nikoliv. Lide akceptuji tento system a prijimaji ho.  A on prave svoji udernou silnou ziskava stale vetsi a silnejsi akceleraci a obrovskou vykonnost celeho mechanismu. Funguji jako hodinovy stroj.

Cinane jsou anarchisti ve vsech vecech mimo svoji autoritu kteru cti. Neuznavaji nic krome sve autority - sveho vlastenectvi. Klidne sni VAseho psa nebo kocku, ci utrhnou rostlinu jedineho druhu na svete. Protoze je jim to jedno. Nepatri to do jejich autority. Cinani akceptovali autoritu cela tisicileti. Dychaji ji jako vzduch. A vsechny jejich pokusy byt demokraty jak Evropan je hrou, prevlekem. Pochetavaji se demokracii, nerozumi ji. Nechapou to, ze kvuli jednomu klidne nechame trpet tisice. Pro ne je to normalni se obetovat. Podridit se celku. I ti co tam podnikali postupne odchazi. Ukradnou vsechno know how, nemaji zabrany.

17 radka radka | 18. října 2008 v 20:01 | Reagovat

a jsou neskutecne pracoviti. Maji to v hlave perfektne a logicky srovnane. Jsou vzdelani a pracovniti. Tem kteri jsou schopni a pracoviti dava rezim prostor. Jsou jako spolecnost mravencu, kde kazdy jede "spravne" a bez reptani.

18 Janycta Janycta | 24. října 2008 v 23:01 | Reagovat

Mno, pěkný obrázky, ale já jsem víc zvědavá na tvoje práce:-)... Hlavní důvod, proč aspoň občas nakukuju...

19 hanci hanci | Web | 26. října 2008 v 17:57 | Reagovat

Teprve teď se dostávám k odpovědi.

Radko, máš úplnou pravdu, já jsem sice nebyla ani blízko Číně, ale přečetla jsem nějaké knížky, protože mě východní kultura jako taková hodně zajímá. Ta charakteristika, kterou píšeš, neplatí asi jenom na Číňany, takoví jsou asi všechny východní národy, ale možná, že u Číňanů a Japonců tohle platí nejvíc. Mám víc filmů čínských, japonských, vietnamských (nekomerčních !)...... všechny jsou si v určitých věcech podobné - mají naprosto odlišný přístup k životu jako takovému. Máš pravdu.

Janycta - moc tě zdravím, opravdu moc!!!

Možná už se brzy dočkáš, začala jsem pracovat na dvou portrétech, snad dopadnou tak, že se odvážím je sem vložit. Napsala bych ti na tvůj blog zprávu, že jsem je vložila. Taky k tobě občas zajdu, ale většinou tam máš moc odborné diskuze, tak se jen dívám. Fotíš čím dál líp!!! Měj se moc hezky!!!

20 Janycta Janycta | 26. října 2008 v 21:19 | Reagovat

Ahoj Hančí,

tzv. "odborný" diskuze klidně ignoruj (já zase vůbec nemůžu polemizovat o technice té které malby, nerozumím jim zkrátka) a klidně kdyžtak piš, co tě napadne k fotce pocitově - bude-li se ti chtít (určitě se do ničeho "ze zdvořilosti" nenut'), a když to bude "fotka se mi vůbec nelíbí", tak i to klidně napiš a když budeš i vědět, co pocity vyvolalo, tím líp...

Na portréty se těším, určitě dej vědět, ráda se přijdu mrknout:-)

Přeju slunečný dny..:-)

21 Janycta Janycta | 26. října 2008 v 21:33 | Reagovat

btw, Rudolfinum... tam jsem byla v květnu na Crewdsonovi :-) - pro mě jeden z mála fotografů, kterýmu jsem ochotná odpustit inscenovanost, dělá úžasný precizní snímky, ze kterých běhá mráz po zádech (však jsem o tom taky tenkrát cosi sepsala:-)), takže já z jeho velkoformátů byla unešená a odcházela jsem z tohoto místa nadšená:-)

22 hanci hanci | Web | 28. října 2008 v 13:00 | Reagovat

Tak to mě mrzí, že jsem toho fotografa neviděla. Ale všechno v jednom dni, kdy jsem v Praze, prostě stihnout nemůžu. Moc zdravím.

23 asperias asperias | Web | 30. října 2008 v 16:55 | Reagovat

jestli tě zajímá asijské umění, zkus muzeum na zámku Zbraslav :-)

24 hanci hanci | Web | 4. listopadu 2008 v 11:50 | Reagovat

asperias - díky za tip, zkusím.

25 asperias asperias | 19. listopadu 2008 v 22:09 | Reagovat

no to určitě zkus, je to nejen muzeum,ale i zbraslav má i význam historický:-))) ale ty věci tam mají pěkné, nejen čínu, ale japonsko, turecko, teď tam měli výstavu korejskou, potom taky mají nějaké "budhistické věci", indické a tak. všechno možné, samozřejmě ne mišmaš dohromady, ale rozčleněné podle oblastí. škoda že nevystavují na většíhc prostorech.

26 asperias asperias | 19. listopadu 2008 v 22:10 | Reagovat

jo a dá se tam jet ze smíchovského nádraží autobusem na náměstí ve zbraslavi, je t ov rámci pražské mhd, a smíchov.nádraží je na metru, snadno se do zbraslavi dostaneš.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama