Mrtvý muž přichází

14. prosince 2008 v 18:14 | hanci |  Film
Včera jsem se opět dívala na výborný film - Mrtvý muž přichází. Režie Tim Robbins, hlavní role vynikající Susan Sarandonová a Sean Penn - opravdu herecký koncert.

Je to nejlépe zpracovaný film z těch, které jsem zatím viděla, pojednávající o tak komplikovaném problému jako je trest smrti za skutečně spáchaný zločin - brutální vraždu.

Režisér rozebírá problém jak ze strany pozůstalých - rodičů obětí, zavražděných mladých lidí, tak z pohledu vraha, který je odsouzený k trestu smrti už šest let, film se zaobírá cca posledními šesti dny před popravou.
Vrah požádá jeptišku, aby za ním přišla a pomohla mu sehnat právníka....... Jeptiška se musí vypořádat se složitou situací, ve které ještě nikdy nebyla - ten muž jí tvrdí, že vraždil jeho kamarád, který byl ale u soudu osvobozen. A že on má být popravený za něho a je nevinný. Prožívá s ním jeho strach z popravy.
Ale také navštíví rodiče zavražděných. Dozvídá se podrobnosti o velmi brutálním způsobu vraždy.
Těsně před popravou se muž přizná, že chlapce skutečně zastřelil a dívku znásilnil, ale brutální vraždu dívky provedl jeho kamarád, který byl osvobozen.

Nakonec dokáže tedy přiznat vinu, opustí pózu frajera, kterému je všechno jedno a prosí rodiče obou dětí o odpuštění. Poslední jeho slova jsou, že jakákoliv násilná smrt, ať ta, co způsobil on, tak také ta, co právě provádí stát, je špatná.

Příběh se skutečně odehrál, poradce při natáčení filmu dělala jeptiška, která ten příběh prožila.

********************

Před pár dny jsem viděla ještě výborný film Ochránce - Yojimbo the Bodyguard od Akira Kurosawy. Jeho dvorní herec Toshiro Mifune je naprosto vynikající a krásný v roli samuraje, který rafinovaně potrestá zlo. Lakota, touha po penězích a po moci přivodí vždycky zkázu - ať dříve nebo později.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lenka Lenka | Web | 14. prosince 2008 v 21:06 | Reagovat

Ten film Mrtvý muž přichází musel být hodně náročný. Z každé strany zúčastněných i pro diváka. Tím spíš, že byl podle skutečnosti. Ufff.

Já jsem sice nedávno vtipkovala na toto téma, ale ono je to jiné, když člověk řeší něco, co bylo v hluboké minulosti lidstva, že už to vypadá jako sen, navíc překonaný,  a něco jiného se s tím setkat v přítomnosti.  

Nedávno říkali ve zprávách, jak rozkryli síť dealerů dětské pornografie - 200 (!) dealerů (ne konzumentů, ale dealerů) a brutalita taková, že to bylo dost i na policisty, kteří jsou z toho oboru. Z toho mi tedy dobře nebylo.

V případech, kdy jde o týrání či znásilňování, bych nemohla být policistou ani soudcem ani třeba jen přítomným v soudní síni. Tam bych měla v hlavě tmu a bůhví, co bych provedla. S  tím vyrovnaná ještě nejsem. Přesto podepisuji zákaz trestu smrti, jednak protože rozhodnutí o smrti člověka jinému člověku nepřísluší a taky protože právě jen v životě si může člověk něco uvědomit.

Tu jeptišku bych asi dost obdivovala. V takových chvílích se láme chleba i víra. Víra obecně, víra v člověka, i v sebe.

2 hanci hanci | Web | 14. prosince 2008 v 22:09 | Reagovat

Lenko, moc zdravím. Podle mě je ten film vynikající. Silné téma, výborný režisér, vynikající herecké výkony obou hlavních protagonistů.

Já jsem taky proti trestu smrti. Hlavně proto, že se už mockrát stalo, že byl popravený nevinný člověk. Stačí, když je nevinný zavřený řadu let, natož když je popravený. Taky si myslím, že je větší trest žít zavřený s vědomím, že se nikdy nedostanu ven, do normálního života. Smrt je moc rychlá a nic nenapraví. Pak je také důležité dát možnost právě k uvědomění si toho činu. Vím, že u mnohých "nenormálních" jedinců to není nic platné, pro ně nějaká morální norma neplatí. Ale jsou jistě takoví, kteří by si to mohli uvědomit.

Byl tam opravdu dobře ukázaný pohled ze strany postižených a taky ze strany toho viníka - jeho rodina, matka, sourozenci.

Ano, ta jeptiška měla nepředstavitelně těžký úkol. Dozvídala se, jak brutálně ti dva muži ty vlastně ještě děti zavraždili a současně chtěla tomu vrahovi pomoct - hlavně taky tím, že ho chtěla přimět, aby si přiznal vinu, uvědomil si ji a poprosil o odpuštění, současně demonstrovala za zrušení trestu smrti.

Aby to všechno člověk mohl postihnout, musí asi ten film vidět vícekrát. Pořád na to musím myslet.

3 hanci hanci | Web | 14. prosince 2008 v 22:16 | Reagovat

Jo, ještě abych vysvětlila - ten název - když odsouzeného vedou na popravu, do popravčí místnosti, tak ten dozorce hlásí "mrtvý muž přichází".

4 Lenka Lenka | Web | 14. prosince 2008 v 22:34 | Reagovat

ad 2: Ano, naprostý souhlas. - Ano, něco takového jsem si s postavou jeptišky představovala. Hodně silné a hraniční téma.

A taky si myslím, že běžný člověk je příliš omezený v posuzování všech aspektů, nevidí za roh a proto si nemůže vzít na sebe ten úkol - rozhodování o smrti člověka. Vůbec bych nechtěla být v kůži soudce, který odsoudí nevinného. To už i osud nevinně odsouzeného se mi zdá lehčí.

5 Jirka* Jirka* | 15. prosince 2008 v 9:09 | Reagovat

Ad 3) ano, to jsem zahlédl i v dalších filmech, nejspíš to bylo rozšířeným zvykem v amerických věznicích. Tenhle film jsem viděl, ale je to dost dlouho, škoda že jsem ho nezastihl včera. Pamatuju si hlavně výkon Seana Penna, kterému ta role seděla úplně nejvíc - takový ten přidrzlý obličej, ale zas ne moc, aby divák věřil, že je schopný pokání, hereckého obratu v roli. Podobné téma bylo předmětem tolika filmů, že mi už bohužel zapadávají, ale na které nezapomenu, to je Tanec v temnotách (o něm jsme mluvili myslím - Björk v hlavní roli), Zelená míle s Tomem Hanksem a trochu odlehčené Vykoupení z věznice Shawshank.  Co jsem ale nevěděl, že Mrtvý muž přichází, režíroval Tim Robbins, o něm jsem ani netušil, že není jen herec.

6 ratka ratka | Web | 15. prosince 2008 v 9:33 | Reagovat

Obrat k pokani muze clovek zazit i ve skutecnem zivote. je to fascinujici posun a vnitrni pohyb. Zejmena pak sledovat jak se blizke okoli postavi k k tomuto posunu.

Film nam mozna pootevre kus vicka. Ale stejne nejvic nam oci otevre vlastni prozitek.

Mivam cast sny ktere ke me promlouvaji a odhlauji mi neodhalene. Alegorie prozitku z minulosti, ktere tak nejak zapadly do propadliste dejin a ja je vytahuju na povrch a divam se jim do oci. Ted jiz ne z poctem uzkosti a viny. Ale s pocitem pokory a vdecnosti. Ze to vidim.

Zazila jsem obrat cloveka k pokani, kteri byl v zivote svine. Pokal se a odkoli se s odporem odvracelo. Krome jeho zeny. TA ktera nejvic trpela v jeho blizkosti ta mu zcela a plne odpustila a doopatrovala ho do smrti. A vzpomina na takoveho jaky byl na konci.

A naplnila plne slova motlitby Otcenas (ackoliv je neverici):

- a odpust nam nase viny stejne tak jako my odpustime nasim vinikum

7 Lenka Lenka | Web | 15. prosince 2008 v 10:52 | Reagovat

ad 6: ano, souhlasím.  Jo, ženy tohle dovedou .......

Samozřjemě, že dochází k změně člověkav našich životech - i v našem konkrétně. Někdy skokově, jindy pozvolna. ........ odpustit člověku včas, kdy se už měnil a změna drží ...... to by bylo od okolí dost hezký

Mně se zas vybavila věta: Pane, odpusť jim, neboť nevědí, co činí. Většina lidí páchajících cokoli špatného ..... nebo i méně dobrého ...... neví, že dělá něco zlého, tedy ne, že neví, kde jsou pravidla společnosti, ale on to jako zlé NECÍTÍ.  A my ostatní ho musíme nějak zpacifikovat, aby neškodil, a čekat a čekat, než to pochopí a začne cítit, že dělá lumpárny.  Pak je malá šance, že to bude opakovat. Páč je mu to nepříjemný samotnému.

8 ratka ratka | Web | 15. prosince 2008 v 11:06 | Reagovat

7. Pricinou "utrpeni" je nevedomost. Nevedomost muzeme preventivne pacifikovat pravidly. Presto nikdo nedokaze zridit, aby tato pravidla byla respektovana. Abyt tato prevence fungovala.

Az do konce zivota muze nekdo ublizovat jinym a nevidet to. Byt nevedomy.

9 Lenka Lenka | Web | 15. prosince 2008 v 11:30 | Reagovat

ad 8: ano, zase souhlas. Zvnějšku nejde nic, musí to přijít zevnitř - pochopení.

10 ratka ratka | Web | 15. prosince 2008 v 11:48 | Reagovat

Lenko,  me prijde, ze jen skrzeva cestu je mozne uvidet. Vlastni zkusenosti. Vlastni cestou. Nepomuzou zadna slova. Zadne normy. Zadna pravidla. A ani vzajemne ujistovani "stejne myslicich". Pokud neni vnitrni prozitek, tak vsechno plyne jen po povrchu. Zdanlive OK. A pritom uplne "spatne". protoze to neni doopravdy. je to jen jako.To se snazim sdelit. Protoze vim z vlastni zkusenosti, jak dlohodobe tyhle veci funguji. Pres partnerstvi, deti, zamestnani, stare rodice, pratele, expedice, cestovani, jine zeme, jine zvyky, nemoci,ztraty. A postupne zanorovani hloub a hloub a hloub dovnitr.

Nekdo si mysli, ze to treba ma doopravdy a pritom to ma pouze jako. Proto je hrozne dulezita ta cesta. Dostat se do prozitku. Poznat se. Videt sebe jak reaguje v prekazce na ceste. Videt co je. Ne to co dela a co rika.

Hledat a nachazet. Porad dokola.

11 Lenka Lenka | Web | 15. prosince 2008 v 11:58 | Reagovat

Ale jo, jistě,  vždyť jsme se shodli několikrát, že žádné normy zvnějšku nikoho nezmění. Zkušenost, prožitek. Dyk tu kvuli tomu tady jsme.

12 ratka ratka | Web | 15. prosince 2008 v 12:29 | Reagovat

pro me to znamena osobne, ze je nekdy mene vic. Ze to pachteni k zivotu patri. I to honeni, i ty omyly. Vsechny ty "viny", ktere clovek na sebe nalozi. Ze diky nim dostava oci. Jakoby mu je nekdo najednou vsadil do hlavy.

Ale to se opakuju a tak vsechny pozdravuju. V tomto predvanocnim a pro me hodne vyjimecnem case. Pro me dojimavem. Jdu a placu. Pisu a placu.Vstavam a placu, krajim chleba a placu, pisu ukol s deckem a placu. Dokonce i v praci placu :o)) TAk aby me nikdo nevidel, dyt jak bych to vysvetlovala z placu jen tak :o) bez duvodu, radostne,v hlubokem dojeti ze zivota. Rikam si ze kdyz magor tak poradny :o)))

Hezky den.

13 hanci hanci | Web | 15. prosince 2008 v 17:05 | Reagovat

Jirko, pro mě byl tenhle film nejsilnější, protože asi nejvíc opravdový, nejcivilnější - ani vlastně nevím proč. Vysílali ho Slováci na jejich dvojce v českém znění. Docela často tam dávají dobré filmy.

Lenko a Radko - myslím, že to téma bylo zvolené právě proto, že bylo hraniční. O jakékoliv jiné vině, která nekončí zabitím - což je konečný stav - se dá dlouze diskutovat, dojít k nápravě atd. Život se ale už nikdy nevrátí.

Nechtěla bych taky rozhodovat o smrti, ani být v popravčí četě, musí to být hrozné.

Tento příběh byl ještě vyhrocený tím, že vlastně ten brutálnější vrah byl osvobozen a ten, který "jenom" zastřelil a znásilnil, byl popraven. Oba si jistě zasloužili stejný trest. Navíc to bylo zkomplikované tím, že ten popravený byl mnohem mladší, než jeho druh, byl v jeho "vleku", chtěl se mu vyrovnat, bál se mu postavit a oba byli zdrogovaní a opilí. To všechno ovšem není omluva.Samozřejmě. Jen popisuji další podrobnosti, které to tomu soudu ztěžovaly. Další moment byl ten, že se právě vykonala těsně po sobě poprava dvou černochů a bylo potřeba, před přicházejícími volbami, popravit bílého - proto guvernér zamítl žádost o milost. - Takže - bylo tady ukázáno, co všechno také rozhoduje o odsouzení k smrti.

Přiznat vinu je jedna z nejtěžších věcí, stejně jako odpustit.

Myslím si, že snad ani není možné, aby člověk správně rozhodl v takovýchto obtížných případech.

Všechny moc zdravím.

14 Pařez Pařez | Web | 15. prosince 2008 v 17:24 | Reagovat

Mám Kurosawu moc rád a je dobře, že teď dávají jeho filmy - a bylo by fajn, kdyby dali všechny. Toshiro Mifune je skvělý ať už v historických nebo ve skoro současných rolích.

15 radka radka | 15. prosince 2008 v 18:14 | Reagovat

Otazka zni  (moje) Popravit cloveka, ktery vrazdil pokud mu odpusti blizci popraveneho. Pokud jeho smrt nezadaji? Naopak, nepreji si ji. Odpustili mu.

16 hanci hanci | Web | 15. prosince 2008 v 18:51 | Reagovat

Nejsem pro trest smrti jako takový vůbec. Takže ti na to neumím odpovědět. V tomto filmu ti rodiče chtěli jeho popravu a byli jí přítomni.

Pařezi - shodnu se s tebou úplně. A T. Mifune je - mimo to, že je výborný herec - taky nádherný mužský!!

17 anina anina | 15. prosince 2008 v 21:08 | Reagovat

Radko, ad 12, myslela jsem, že široko daleko jsem jediný magor tohoto druhu. Jsem už tak dost plačtivej člověk, ale jak začnou koledy a to okolo vánoc, jsem vyloženě nemožná. Teď jsem to sem napsala, ale taky se s tím schovávám...:) JABKO

18 radka radka | 15. prosince 2008 v 21:41 | Reagovat

Aninko, ja na sebe vsechno vykecam JABKO :o)

19 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 18. prosince 2008 v 2:46 | Reagovat

Jenom připodotknu, že Kurosawu vydaly Levné knihy, po 99 Kč. Toširo Mifune byl génius. Zajímalo by mne, jak se někdo dokáže nudit u Sedmi samurajů (a ano, já vím že ten film má přes 200 černobílých minut v japonštině)? Ještě bych dodal, že já miluju i herce Takašiho Šimuru (v 7s Kanbei, první samuraj).

20 hanci hanci | Web | 21. prosince 2008 v 11:16 | Reagovat

Henry, souhlasím s tebou naprosto! A tím, že tyto filmy jsou černobílé, jsou mnohem údernější - působivější. Nedovedu si je představit barevné.

Všechny moc zdravím.

21 anina anina | 24. prosince 2008 v 14:06 | Reagovat

Tak Hančí, ať je proboha vše ok...ahoj..

22 hanci hanci | Web | 24. prosince 2008 v 18:46 | Reagovat

Ani, dík. Snad už se to začíná zlepšovat, akorát na mě to všechno nějak doléhá. Moc zdravím.

23 Anett Phoenix Anett Phoenix | Web | 12. února 2009 v 19:31 | Reagovat

Ano, Dead Man Walking, je podle mě jeden z nejlépe natočených filmů s výborným (na pravdě založeným) scénářem! Sean Penn a Susan Sarandon, jsou jedni z nejlepčích ve své branži! Obdivuju jejich talent. Myslím že při posledních 15ti minutách filmu, každá soucítil s vrahem! A jeho poslední slova chytla za srdce asi každého! Film ve mě nechal hluboký intenzivní zážitek! A hlubokou myšlenku .. Miluju ten film !

24 hanci hanci | Web | 13. února 2009 v 19:43 | Reagovat

Souhlasím, oba herci jsou vynikající, režisér rovněž. Zdravím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama