David Černý-Brusel

14. ledna 2009 v 14:16 | hanci |  Umění
Dočetla jsem se zajímavé věci o díle Davida Černého, které navrhl pro Brusel na dobu našeho předsednictví. To, co jsem viděla v novinách, se mně moc líbí, je to velmi vtipné, ostatně jako všechny jeho věci. Je to šestnáctimetrová skládačka členských států, je to čtverec 16x16 metrů, váží mezi šesti a osmi tunami a do Bruselu ji vezly 3 kamiony.




Pod patronací D. Černého do projektu údajně přispělo 27 výtvarníků z jednotlivých států. Podle ukázky mně to připadalo jako dílo jednoho člověka - právě Davida Černého. Včera jsem v rozhlase zaslechla zprávu, že si D. Černý skutečně ze všech "vystřelil" a že skutečně je celé dílo jeho výtvorem. Nikdo zatím přesně nic neviděl a neví.

Kdyby někdo, kdo tento článek bude číst, věděl víc, prosím, napište to sem.

Česká republika - V LN se píše, že z dokumentace vyplývá, že si D. Černý vzal na mušku prezidenta Václava Klause. Republika je ve skládačce vyobrazena jako území omámené prezidentem. Uprostřed makety je displej, na kterém běhají známé Klausovy výroky, týkající se třeba globálního oteplování. D.Černý k tomu řekl: "Dejme slovo hlavě státu! Geniální vzorky českého prezidenta Klause, moudra, která by měla být vytesána do kamene, svištící na alfanumerickém displeji."
Nizozemsko je ukázáno jako stát zatopený mořem, z něhož vykukují špičky minaretů a ozývá se hlas muezzinů. (Autor Dick Jansen.)
Polsko - katoličtí duchovní hrdě vztyčují v zemi duhovou vlajku - symbol homosexuálního hnutí - je to analogie fotografie amerických vojáků, vztyčujících vlajku na ostrově Iwodžima. (Autor Leszek Hirszenberg.)
Anglie - je vystřižená - vyjádření nejistého vztahu Anglie k unii. (Autor Chalíd Asadi.)
Německo - země protkaná dálnicemi (Autor Helmut Bauer.)
Francie - přes celou zemi je nápis "Stávka".
Švédsko - "Gripena" - balení stíhaček Gripen v krabici z IKEA.


Projekt prý znervózňuje řadu lidí, vicepremiér Vondra řekl, že o neexistující Británii vláda raději Britům řekla dopředu. Doufají, že to nebude bráno jako provokace, ale umělecké dílo s nadsázkou.
Ještě perlička - cena tohoto dárku pro Brusel stála 12 milionů korun, stát zaplatil dva miliony za projektovou dokumentaci, 10 milionů zaplatil podnikatel Bakala.

Tak nevím s určitostí, jestli je to celé pravda nebo jenom legrace - vtip.
********************
Dva dny nebudu u počítače, nebudu moci tedy reagovat na případné komentáře.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 hanci hanci | Web | 14. ledna 2009 v 15:10 | Reagovat

Tak teď jsem právě slyšela zprávy - maketa už visí v Bruselu a je přijímána rozpačitě. Takže to je skutečnost -  výborný nápad, škoda, docela bych chtěla vidět maketu celou.

2 Jirka* Jirka* | 14. ledna 2009 v 17:43 | Reagovat

Ano, mluví se o tomto projektu "Entropa" hodně. Bez ohledu na to, jestli je dílo dobré, nebo špatné bych řekl, že pan Černý přestřelil v tom, jak lhal (nebo neříkal celou pravdu) o původu díla a dopustil, aby představitelé státu dílo prezentovali jako výsledek spolupráce umělců jednotlivých států. Na Entropě se mi líbí umístění do trhacího držáku, jaké známe ze skládaček a taky samozřejmě ironický nadhled, který (obávám se) pochopí spíš potomci "švejkova národa". Bulharsko má problém s tureckým záchodem, jsem zvědavý, kam až jejich protesty dojdou. Taky by mě zajímalo vyjádření Ruska ke znázornění Litvy (postavy močící na ruské hranice) :-) Hančí, kde jinde najít vysvětlení, než na autorových stránkách:

http://www.davidcerny.cz

Podrobnější výklad, respektive popis díla je k nalezení například tady:

http://www.ceskenoviny.cz/domov/index_view.php?id=354685

3 Jirka* Jirka* | 14. ledna 2009 v 17:45 | Reagovat

P.S.: Entropa by měla být později k vidění v Nové scéně ND v Praze

4 Jirka* Jirka* | 14. ledna 2009 v 17:50 | Reagovat

a ještě malá poznámka: mně se moc nelíbí znázornění Německa - ty dálnice nejsou naskládané jentak a to, co si mohou lidé doplnit, mi nezní moc dobře - osobně v té spleti vidím zborcený hákový kříž, a to ještě do číslice 18, nevím, jestli to je záměr, nebo mám moc bujnou fantazii...

5 Pasik4a Pasik4a | Web | 14. ledna 2009 v 18:23 | Reagovat

Jirko, ja myslim, ze ujnou fantasii nemas

Co sem se o tom zatim bavil, vsichni to berou jako dokonaly umelcky dilo (nutno dodta ze lidi, ktery o soucasnym umeni nemaj ani sajnu).

Ja to jako Cech chapu, me se to libi, myslim, ze vim kam Cerny miri, ale... Vidim problem v case a umisteni dila. Je hodne problematicky, jasne, kdyby to vystavil jindy a jinde, ztrati to cast ze sebe, ale tohle je moc. Ano, mam rad nas sebemrskacskej a tezce brutalni ernej humor, ale pochopej to i ostatni? Jestlize je Unie o kompromisu a porozumeni, nestalo by za to, aby to pochopili i ostatni jako humor a ne jako urazku?

6 hanci hanci | Web | 14. ledna 2009 v 18:38 | Reagovat

Jirko, dík za ty odkazy.

Já si myslím, že když si vláda vybrala D. Černého - tak přece musela s něčím takovým počítat, ne? On je vždycky ostrý.

Neviděla jsem zatím nic jiného, než co jsem vložila do článku. Podívám se na zmíněné odkazy.

To, že D.Č. neříkal pravdu bylo součástí toho projektu, si myslím. Ono by mu to asi těžko prošlo, kdyby to někomu dřív řekl.

Kdyby to umístil jinde, nemělo by to ten efekt ani vtip - prostě nic, nemělo by to cenu.

Je to ostrá kritika, ale myslím si, že docela pravdivá. Já to beru.

Pasik4s - ta tvá poslední věta - to je právě to pravé - nutnost porozumění tomu jako humoru a nadsázce.

7 radka radka | 14. ledna 2009 v 18:40 | Reagovat

netroufnu si to vubec skomentovat. Ted jsem to videla poprve. nevim jestli je to umelecke dilo. Taky se mi to zda byt hodne drahe. Podle me to je neco jako satira. Ale celkem drsna. neco jako kdysi byli gumaci v televizi. Politici se moc ohraovat nemohli protoze byli napadeni ze nerozumi srande.

Jinak ja jsem jednoznacne za to vybirat  za navstevu "mapy" vstupne a by se investovane prostredky vratili a mohli pouzit na rozvoj zanedbanych oblasti. Treba Bulharska.

8 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 14. ledna 2009 v 18:59 | Reagovat

Myslím, že je to docela dobrý test na Evropu. Jen moudrý člověk je schopen se trochu schodit. Líbí se mi to a věřím, že kdyby tam nebyl zrovna ten který stát, jistě by se právě jeho představitelé zasmály. Bulhaři protestují proti tureckému záchodu, ale ne proti celému dílu, že. Navíc to jaksi filosoficky ukazuje, jaký slepenec bude nutno dát dohromady - tedy jaká to bude ještě práce.

9 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 14. ledna 2009 v 18:59 | Reagovat

:-))) zasmáli!

10 hanci hanci | Web | 14. ledna 2009 v 20:14 | Reagovat

Radko, zaplatil to soukromník-podnikatel.

D.n. - souhlasím s tebou ve všem.

11 # m. # m. | 14. ledna 2009 v 20:32 | Reagovat

Znám jenom to co jsem přečetl a viděl v těch novinách. Pouze na zákládě toho tedy uzuzuji, že vlastního státu, tedy Česka se tam Černý nedotýká stejným způsobem, jako ostatních. Zlehčuje v Evropě celkem konsensuálně vysmívaného Václava Klause. Dílo mě nijak zvášť nezajímá, nebudu pátrat po celku, ale zajímavý koncept by byl, kdyby Černý zalhal, že každý stát prezentuje jeden umělec, následně by všechny státy zkarikoval sám, vyjma České republiky. Její karikaturu by zadal vybraným umělcům ostatních států unie, stejného ražení jako je on sám. Porota českých umělců, třeba Mančuška, Černický, Podebal, Rafani ... by vybrali tu ... Onu.

Případně by každého půl měsíce Saša Vondra jezdil slavnostně vkládat jednu z variant České republiky.  

V případě neúspěchu mezinárodního zadání (umělci by o nás Češích možná většinou nevěděli skoro nic, kromě schopnosti bez povšimnutí proplouvat dějinami),  navrhuji zadat Český Evropský Dílek skupině Podebal.

12 # m. # m. | 14. ledna 2009 v 20:51 | Reagovat

Ad 8) jednoduše řečeno:

Český stát tam nebyl nijak shozen (či vystižen), ale alibisticky nahrazen nedůležitou figurkou, tedy není se nad čím moudře zasmát.

13 Lenka Lenka | Web | 14. ledna 2009 v 22:17 | Reagovat

Osobně jsem tu věc nepokládám za taktickou. Celé dnešní dopoledne jsem sledovala s napětím Topolánkovo vystoupení a celou debatu v evropském parlamentu. Ta debata byla dost dramatická, jsou to všichni ostří hoši (i promlouvající dámy tam byly ostrými hochy) a problémů, které je třeba řešit, je mnoho .......  a k tomu ještě vystoupí poslanec za Bulharsko a dožaduje se okamžitého odstranění té věci....... Prostě kdyby byl klid a chtěli bychom trochu rozvířit hladinu, tak jo, možná ..... no, dejme tomu .... ale ve chvíli, kdy do Topolánka buší tu cizí poslanci, tu naši europoslanci, sem tam má řešit fatální otázku plynu, jednat o Gaze, postavit se jasně k tomu, či onomu, obhájit svá slova, zastat se neoblíbeného Klause ....  je to nadbytečná provokace.  Už tam vládne dost protichůdných emocí i tak.

14 # m. # m. | 14. ledna 2009 v 22:46 | Reagovat

13) Souhlasím. Podstatný je, aby CZ to předsednictví solidně zvládlo (když se na to nijak zvlášť nepřipravilo) a tahle blbost je navíc.

15 zcr zcr | Web | 14. ledna 2009 v 23:59 | Reagovat

Černý dělá makabrózní a vtipné věci, zvládá mimořádně velké formáty a nebojí se bosou nohou kopnout do okovaného zadku, buďme rádi, že ho máme, někdo si z toho našeho skanzenu dělat srandu prostě musí, jinak by nás všecky ty krojované družiny a prodané nevěsty zadusily.

Protest Bulharů je směšný, urazit se prvním plánem něčeho, co je zjevně zamířené na druhý plán... :-/

A totéž platí o Německu - stín II. sv. války v tom prostoru prostě sedí a sedět bude, jako se musí někdo vyrovnat se špatným dětstvím nebo invaliditou, musí se národy vyrovnávat s takovými stíny, tak to prostě je. A kdo to má jasně vyslovit, když ne umělec? A jaké proboha protesty, když se tak stane s vtipem, bez obžalob a výtek?

16 # m. # m. | 15. ledna 2009 v 0:36 | Reagovat

15) ... a myslíš si, že "stín pokeců Václava Klause" je to podstatný, s čím by se měla vyrovnat naše republika ??

Taky na nás leccos leží, co lze vtipně opracovat. O tom velkoformátový Černý na zakázku ani ťuk.

17 Děd nevěd Děd nevěd | E-mail | Web | 15. ledna 2009 v 6:42 | Reagovat

Věřím, že se najde pár lidí, kteří se zamyslí nad tím, proč tam takové dílko D.Č. dal. To by mohli být budoucí Evropané.

18 ratka ratka | Web | 15. ledna 2009 v 7:58 | Reagovat

Hanci, uz mlcim.

Byla bych rada kdyby dilo prispelo k porozumeni jednotlivych statu  EU.

19 zcr zcr | Web | 15. ledna 2009 v 8:56 | Reagovat

[16]  vtipně opracovat toho lze u nás spoustu, a spoustu toho taky Černý už opracoval... otázka spíš stojí, kolik takových věcí by bylo srozumitelných i z vnějšku. Klaus takhle srozumitelný je.

20 ratka ratka | Web | 15. ledna 2009 v 10:17 | Reagovat

Prijde mi ten napad  vtipny. Je to umelecke dilo. Jsou tam predsudky o zemich z autorova pohledu. Pak to dava vsechno smysl. On tam ty predsudky vidi. je to jeho dilo. Kdyby ho delal nekdo jiny tak by tam videl zase neco jineho.

Ano, jako obraz. Jako vyjaderni pocitu jo.

21 ratka ratka | Web | 15. ledna 2009 v 10:34 | Reagovat

Uz vim co mi to pripomina.  Portret kralovske rodiny od Franceska Goye :o) Taky nebyli moc nadseni.

22 Pasik4a Pasik4a | Web | 15. ledna 2009 v 16:57 | Reagovat

zcr:

Ja myslim, ze Cerny nemiri na druhy plan, tohle je tezce prvoplanovy.

Problem s nama je jasnej, m. to rek dobre, ale u nas fakt ze sveta nikdo moc nezna, jak treba zesmesnit Kunderu,kdyz to udelal sam? Problem je, ze u nas se zesmesnenihodny veci zesmesnej vetsinou uy samy od sebe. Vyjma pana na Hrade, kterej se bere sakra vazne

23 bo bo | E-mail | Web | 15. ledna 2009 v 17:58 | Reagovat

Ať je Černého dílo nevyvážené, předimenzované a nevím co ještě, rozhodně  provokuje reakce a debatu ...

teď čerstvě:

http://www.lidovky.cz/slovensko-nechce-byt-v-entrope-madarsky-salam-fos-/ln_eu.asp?c=A090115_155425_ln_eu_hel

:))

Jestli je naše politická repre překvapena, dobře jí tak, je to obraz jejích schopností ...

24 radka radka | 15. ledna 2009 v 18:20 | Reagovat

furiozni finale :o) nejen ze tahal vsechny politiky i vlastni mecenase za nos. Udelal si srandu z nasi politicke sceny i s cele unie. Ukazal jak to v Cesku chodi. Dokonala mystifikace. Cerny je fakt dobry.

25 zcr zcr | Web | 15. ledna 2009 v 20:29 | Reagovat

[22] "jak treba zesmesnit Kunderu,kdyz to udelal sam" ... to je právě to prvoplánové čtení - najít něco a zesměšnit to - opravdu o to šlo? Podle mne ne, podle mne bylo cílem ukázat: "Tak se na sebe podívejme, jak se vidíme; kde je skutečnost a kde je předsudek?"

Stejně jako není u Umělcova lejna 'úmyslem' vystavit konzervované umělcovo lejno, stejně jako není u Duchampova Pisoáru vystavit pisoár.

26 václav václav | 15. ledna 2009 v 20:44 | Reagovat

čím víc od toho dává Černý ruce pryč tím víc se mi vše okolo tohoto dílka líbí,ať už Knižákovo dnešní vyjádření v idnes,pokřivená až úžaslá tvář Vondry aj..a to že si přidal umělce je jenom pokračování celé mystifikace a  jak moc škodí a jak moc toho o vztazích odhaluje?

27 Pasik4a Pasik4a | Web | 15. ledna 2009 v 21:59 | Reagovat

Ja to chapu, ale cerny na tu prvoplanovost z myho pohledu hodne hraje, jeho humor je hodne prvoplanovej, forma je casto prvoplanova, ale mas pravdu je to tak?

POdle me u nej jo

28 hanci hanci | Web | 17. ledna 2009 v 14:58 | Reagovat

Nebyla jsem doma dva dny a vidím, jak se diskuze rozrostla.

Souhlasím úplně se vším, co píše zcr a s dalšími, kteří projekt hodnotí kladně. Líbí se mně a myslím si, že se D.Černý trefil do černého u všech států, které protestují.

To, co píše Emko - ano, určitě za jiných okolností by se dala naše republika zobrazit úplně jinak, podnětů je určitě víc jak dost. Ale myslím si, že když se jedná o EU a pan Klaus se do ní tolik opírá, přidal se k pochybnému irskému milionáři, který sjednocuje Evropu proti Evropské unii (což mně připadá hodně směšné), tak že nemohl ani nic jiného vybrat, než hloupé výroky pana Klause, kterého kvůli nim zná dneska celý svět. To co by bylo pro nás jinak typické by bylo 90% ostatního světa nesrozumitelné. Pan Klaus je, bohužel, dnes srozumitelný celému civilizovanému světu. A je to i kritika nás, jako obyvatel, kteří jsme si ho přes parlament, který jsme volili přímo, zvolili prezidentem - namísto moudrého, charakterního a vynikajícího Jana Sokola.

29 hanci hanci | Web | 18. ledna 2009 v 16:54 | Reagovat

Tak dnes jsem se dočetla, že Anglie a Francie chválí tento projekt jako velmi vtipný a dobrý. To jsem docela ráda, že zrovna tyto země to takhle pochopily.

30 Janycta Janycta | 30. ledna 2009 v 22:34 | Reagovat

Debatu jsem nečetla, tak jen čistě k dílu:

pro mě je to velice osvěžující, mile ironickej (jestli se to tak dá říct) a vtipnej počin...

:-)

31 hanci hanci | Web | 31. ledna 2009 v 17:21 | Reagovat

Janycta - moc tě zdravím - už jsem začala s focením - ale je to bída a hrůza a děs. Ničemu nerozumím, nic neumím - ale učím se!! Připadá mně to děsně těžké. ale nevzdávám to!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama