Krajináři 19. a 20. století

18. ledna 2009 v 21:43 | hanci |  Umění
Při minulé návštěvě Prahy jsem stačila konečně navštívit výstavu krajináři 19. a 20. století - možná si vzpomenete, jak jsem na ně nemohla jít, protože jsem vstupenku "propila" pár doušky čisté vody, kterou jsem si koupila na Staroměstském náměstí. Tak tentokrát jsem vstupné neplatila, byla to zvláštní akce.

Vyzkoušela jsem taky fotoaparát, který mám velmi krátkou dobu a vůbec ho neumím používat. Fotografie, které dále vložím, jsou co se týče kvality příšerné, ale jinak to zatím neumím, katalog nebyl k dostání a já jsem chtěla vložit alespoň pár ukázek obrazů. Netušila jsem, že je tam dovoleno fotografovat, takže když jsem skončila s prohlídkou výstavy, teprve jsem se zeptala - a utíkala jsem si zpátky udělat pár fotek, už mně zbývalo málo času do odjezdu autobusu. Proto jsem si nezapsala jména malířů a názvy obrazů. Doufám, že uvádím jména malířů k obrazům správně, některé vím naprosto jistě, některé ne, tři jsem neznala vůbec. Příště se už určitě polepším. Snad těch pár ukázek krajin někoho potěší.
Tito malíři byli mými důvěrnými přáteli od dětství, takže jsem na výstavě byla mírně sentimentální, protože většinu obrazů jsem znala černobíle a teprve tady jsem je viděla barevně.

František Kaván* 1866 - † 1941



Antonín Hudeček * 1872 - † 1941
Antonín Chittussi * 1847 - † 1891
Antonín Slavíček * 1877 - † 1910
Jaroslav Panuška * 1872 - † 1958
Oldřich Blažíček * 1887 - † 1953
Otakar Lebeda * 1877 - †1901 (zastřelil se)
Alois Kalvoda * 1875 - †1934
Jakub Schikaneder * 1855 - † 1924
Jan Slavíček * 1900 - †1970
Jména těchto malířů si nepamatuji, neznala jsem je, bohužel jsem si je nezaznamenala.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ratka ratka | Web | 19. ledna 2009 v 11:06 | Reagovat

ty krajinky jsou moc krasne. Vsechny se mi libi a moc me potesily :o)) Ahoj! Co dela miminko?

2 hanci hanci | Web | 19. ledna 2009 v 11:17 | Reagovat

Ahoj Radko - jsem ráda, že jsem ti udělala radost s krajinkami.

Miminko je v pořádku, přibírá a má se k světu.

Moc zdravím.

3 Pařez Pařez | Web | 19. ledna 2009 v 13:04 | Reagovat

jsou úžasní. Celá ta výstava je nádherná. Přičemž první Chittussi (nebo čtvrtý snímek) je můj favorit.

4 hanci hanci | Web | 19. ledna 2009 v 13:54 | Reagovat

Pařezi - tak teprve teď jsem tam zašla na tvoje doporučení, které jsi mi dal už někdy před mnoha měsíci. Myslím, že si tam zajdu někdy ještě znovu a pokusím se je lépe vyfotit, zatím to neumím, bylo tam dost tma a jinak jsem to neuměla. Jsou to všechno malíři, na kterých jsem vyrůstala odmalička. dodatečně ti děkuji za tip.

5 Liška Liška | Web | 19. ledna 2009 v 19:05 | Reagovat

Přesně! Ten první Chittussi vypadá ohromně pokrokově! Jak to hlavní prdnul naschvál "pitomě" přesně doprostřed, nechal volná místa... pořád uvažuju, jaké by to bylo bez té chalupy a jak by se to změnilo výtvarně i významem.

Ale neumim o tom moc přemýšlet hlavou.

6 Liška Liška | Web | 19. ledna 2009 v 19:07 | Reagovat

Ten pan Lebeda vypadá jako dost zajímavý týpek! Nebo se jen inspitroval W.Turnerem a nic dál?

7 Liška Liška | Web | 19. ledna 2009 v 19:10 | Reagovat

U těchhle dvou Kavánů mě štve, že má něco skoro skoro skoro uprostřed. Úplně mě to irituje a musím pořád volat: Proč to nedal kousek, jenom ještě kousek vedle?!

- asi že chtěl, aby to člověka přitahovalo a nedalo mu a aby se nechal oslovit.

8 Liška Liška | Web | 19. ledna 2009 v 19:16 | Reagovat

Hudeček je takový impresionistický a připomíná mi vtíravě Angličany - jenže vůbec netuším, čím, proč.

Mám takovou dost vizuální paměť, tak asi nějaký Angličan něco podobného maloval :-)) Nevíte? Taková ta skupina pre-rafaelitů že by (Burne-Jones a Rossetti)?  

- ne nebojte, neházím ta jména z rukávu; naopak jsem je zapomněla a musela je najít na internetu!

9 Liška Liška | Web | 19. ledna 2009 v 19:20 | Reagovat

8: néé, ti to nemohli být... to je blbost. Tak nevim, kterého jiného malíře mi to připomíná. Pardóón.

10 Lenka Lenka | Web | 19. ledna 2009 v 21:52 | Reagovat

Právě jse se stala milovníkem krajinek! Díky, Hančí.

Můj favorit je ten předposlední (anonym), to je pohoda pohodovitá, úplně se tam vidím a vidím ten obraz před sebou na stěně v obýváku.

Kdybych byla na té výstavě, asi bych měla nutkání sáhnout si na obraz Antonína Hudečka, jestli tam opravdu není voda. Nechápu, jak se něco takového dá namalovat.

Jinak Liško, mně se zdá ten první Kaván co se týče rozvržení a umístění právě naprosto dokonalý.

11 hanci hanci | Web | 20. ledna 2009 v 12:54 | Reagovat

Jo, Chittussiho hodně miluji, je báječný.

Liško, Lebeda byl určitě hodně zajímavý "týpek" - maloval v deseti letech úžasné obrazy, bohužel - když mu bylo 24, tak se zastřelil. Možná sis nevšimla toho data narození a úmrtí. Co dokázal za těch pár let namalovat, je neuvěřitelné. Učil se u Mařáka, ven chodil malovat např. s Kavánem, na akademii byl současně s ním např. Slavíček, společně s ním tam nastoupil např. Kalvoda (viz obr. s břízami). "Už v 18-19 letech maloval mistrovské obrazy. Byl uzavřený, ale vedl erotický život na pokraji nenormálnosti, nezdar poslední práce - a nervová choroba - to vedlo k sebevraždě. " (vzato z knížky "Otakar Lebeda" od Olgy Mackové, vydané v r. 1957)

Směju se - Kaván často kašlal na "Zlatý řez" - a jak je vidět, není nutné ho dodržovat. Právě proto se mně moc líbí. Mimochodem -  taky byl dost pesimisticky založený.

Jo, Hudeček je báječný, je jiný, než tihle ostatní pánové. Koho ti připomíná, to fakt nevím.může tobýt docela různé.

Lenko, to jsem ráda, že se ti to líbí - a že se ti líbí právě ten Kaván.

12 ratka ratka | Web | 20. ledna 2009 v 13:21 | Reagovat

Panuska a Blazicek. Ty prvni obrazy :o)) Mam rada krajinky, ktere vyjadruji maliruv pohled. Aby nevypadaly jako pohlednice.

Tohle treba umel nadherne Gogh. Jeho obrazy zily.

13 zarox zarox | E-mail | Web | 21. ledna 2009 v 8:35 | Reagovat

Plynutí času, klid, rozjímání a nostalgie, trochu smutek. Moc pěkný výběr. Chtěla bych v těch krajinách být ... (Ošem nerada bych narušila kompozici...)

14 Pařez Pařez | Web | 21. ledna 2009 v 11:09 | Reagovat

Liška: v souvislosti s rozšířením digitálních fotoaparátů a především pak pár "školami fotografování digitálem" (kde strašně sepsuli vše umístěné do středu) se zlatý řez stal jakýmsi zákonem a celé to je, jakoby správné byly jen básně, co se rýmují, a kdokoli by napsal něco bez rýmu byl by blb (nebo mi to alespoň tak připadá). Ve skutečnosti jsou případy, kdy je vhodnější respektovat zlatý řez,a  případy, kdy je vhodnější jiné umístění, a na divákovi je, aby se s autorským řešením nějak srovnal.

15 Pařez Pařez | Web | 21. ledna 2009 v 11:10 | Reagovat

hanci: česká krajina je jedna z nejhezčích, a když se toho chopí dobrý malíř, ještě ten její půvab zdůrazní

16 Liška Liška | 21. ledna 2009 v 13:47 | Reagovat

neříkám, že jsem snad vyznavač pouze a jedině matematických schémat, byť osvědčených a použitých intuitivně. Ani zdaleka, naopak. A žádné foto-návody jsem nidky nesledovala. Intuice vlastní mi slouží na základní úrovni dostatečně a žádné umělecké záměry stejně nemám.

Ovšem trvám na tom, že "prdnout něco doprostřed" je primitivismus - pokud to záměr takového druhu, jako u toho prvního Chittissiho, třeba, nebo to není rafinovaně vyváženo jinak (jako opět u toho Chittussiho). To je naopak osvěžující.

17 Liška Liška | 21. ledna 2009 v 13:48 | Reagovat

oprava: vypadlo slovo "není" - pokud to není záměr takového druhu jako u...

18 ratka ratka | Web | 21. ledna 2009 v 13:53 | Reagovat

Copak to ten Chitussi rekl ze mel zamer? Telepatie?

19 Liška Liška | 21. ledna 2009 v 16:16 | Reagovat

vytvarny zamer prece. Toho se profesional tezko zbavi, kdyz dela svoji praci, en?

20 Liška Liška | 21. ledna 2009 v 16:18 | Reagovat

18:

dělat něco úplně bez kompozice, to snad ani nejde.

Leda náhodnou metodou. To je zajímavý a zábavný.

21 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 22. ledna 2009 v 19:13 | Reagovat

Jé, zrovna včera jsem si četl o Horčičkovi (který tu není) a o českých malířích 19. století (byv znaven přerovnáváním cestopisů v předsíni, odložil jsem zbytek na za chvíli a vzal si knihu o falzech a falzátorech).

Toho Schikanedera měl dědeček v čekárně. Předloni tu měl Schikaneder výstavu, vyšel k ní pěkný katalog.

U Panušky se vždycky musím usmát - kvůli Haškovi.

Česká krajina je překrásná, a je to vidět i na těchto obrazech - přestože jsi své umění fotit tak sepsula, Hančí. Mně se naopak ty fotky líbí, třeba ta poslední je vyloženě vodně pochmurná (to myslím jako kompliment), až u toho člověk pomyslí třeba na konec filmu Excalibur. A světlo v té "louži" v druhém zespoda je fantastické! Připomíná mi procházky okolo žebětínského rybníka.

Liško, co James McNeill Whistler? U Rossettiho jsem narazil na úžasný citát: "Nejhorší okamžik ateisty je ten, kdy se cítí plný vděku, ale nemá komu poděkovat."

22 peeep peeep | Web | 24. ledna 2009 v 18:34 | Reagovat

hezky blogggg

23 hanci hanci | Web | 24. ledna 2009 v 18:53 | Reagovat

Nebyla jsem doma, opět jsem dva dny cestovala, takže odpovídám až teď.

zarox - díky za komentář. Jednou jsem měla krásný zážitek při jakési procházce neznámou krajinou, zdálo se mně, že se nacházím uprostřed obrazu od Chittussiho. Bylo to úžasné. Když jsem se tam pak schválně vydala podruhé, protože jsem si přála mít ten pocit znovu, samozřejmě už se to nepodařilo. Tyhle pocity jsou jedinečné a nemohou se nikdy zopakovat.

Pařezi - mírně odbočím - snažila jsem se ti už několikrát poslat svoje první fotky, ale vždycky se mně přeruší spojení. Nevím proč. Budu to zkoušet dál, snad se to jednou podaří.

Liško, často s tebou souhlasím, ale teď nemůžu - podle mě to není primitivismus, pokud to nedělá primitiv. Kaván má hodně obrazů, kde dává dominantu doprostřed a všechny jeho obrazy jsou úžasné. - ale vlastně - stejně si myslím,  že máme na mysli totéž.

Henry - moc zdravím - představuji si tě, jak přerovnáváš ty časopisy........

Neznám souvislost Panušky s Haškem - můžeš to přiblížit? Neustále se od tebe něco učím.

No, o umění fotit v mém případě nemůže být vůbec řeč, nevím o tom nic a v ten den jsem to fotila na automat, snad se začnu zlepšovat a nebudu mít jen panický strach, že opět pohnu aparátem, jakmile stisknu spoušť. - V těch místnostech byla docela tma a blesk se nesměl použít a nastavit jsem to nijak neuměla. Stejně si mysím, že tam zajdu ještě jednou a to už udělám lepší fotky - určitě!!

Ten citát o ateistovi je ÚŽASNÝ!!!! díky za něj.

Co se týče Jamese Abbotta McNeilla Whistlera - je na této adrese: http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/whistler/i/mother.jpg&imgrefurl=http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/whistler/&h=855&w=984&sz=77&tbnid=VlVlQ7GhuxE4pM:&tbnh=129&tbnw=149&prev=/images%3Fq%3Djames%2Bmcneill%2Bwhistler%26um%3D1&start=3&sa=X&oi=images&ct=image&cd=3

V knížkách o umění, které mám doma, jsou o něm jen písemné zmínky - znala jsem jen jeho obraz Matka a U piána. Musím si ho nastudovat, moc o něm zatím nevím.

24 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 24. ledna 2009 v 20:13 | Reagovat

Švejk, díl druhý, kap. 4 "Nová utrpení":

"Člověk má starosti s divisijním soudem, a von chlap mizerná mně včera, když nás vedli k vejslechu, vykládal, co je to růže z Jericha."

"To ale nebyla moje slova, to vykládal sluha malíře Panušky Matěj jedné staré bábě, když se ho ptala, jak vypadá růže z Jericha."

(zbytek si přečti *mrk* Hašek, Lada, Panuška, Kuděj, oni se všichni znali.)

Whistler byl mimochodem velmi vtipný člověk (představili mi ho v dávných časech Monty Pythoni ve skeči o Oscaru Wildovi). Když měl na vojenské akademii namalovat most, namalovat na něj dvě děti, jak z něj rybaří. Důstojník mu přikázal okamžitě je odstranit. Tak je namaloval na břeh. To už se důstojník rozzuřil a řekl že tam děti nemají co dělat. Whistler se taky rozzuřil, a namalovat to potřetí, a to už tam ty děti nebyly - ale na břehu u mostu měly hrobeček.

25 hanci hanci | Web | 24. ledna 2009 v 20:59 | Reagovat

Mirku, děkuji - jedno je lepší než druhé!! Obzvláště ten Whistler. Štve mě, že nejsou v žádné mé knize jeho obrazy.

26 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 25. ledna 2009 v 1:42 | Reagovat

Není zač. Zkus:

http://www.abcgallery.com/W/whistler/whistler.html

Nevím zda česky vyšla velká monografie; životopis určitě.

27 anina anina | 25. ledna 2009 v 8:22 | Reagovat

Ahoj hančí, Jakub Schikaneder..sice mi ten obrázek  tak docela nepasuje úplně k těm krajinkám, ale líbí se mi.

Chittussi, ten první víc taky a ten " zrzavý les ", ten se mi taky líbí. Ale i ostatní. Mám ráda fotky a tak se mi to pěkně srovnává, když to tak tady naservíruješ..díky...

Myslím i spolu jsme tam měly jít, ale nějak  to nevyšlo, jó kultury je opravdu třeba. Té  živé atmosféry na místě.

Kdysi jsem chodívala hodně často do divadla, víc než do kina, ale už se to tak nedá...Ale byla jsem loni a předloni  :(..a to je málo...

28 anina anina | 25. ledna 2009 v 8:27 | Reagovat

Otakar Lebeda..koukla jsem ještě jednou a tam si řekla, že by mi asi nedělalo dobře ho mít doma, i na mně je to už moc depresivní..No, on se zastřelil...

29 hanci hanci | Web | 28. ledna 2009 v 10:58 | Reagovat

Henry, hrozně moc děkuji, už to mám v záložkách.

Ahoj Ani. Tak s návštěvami divadel, koncertů, kina atp. to mám ještě horší, fakt na to nemám peníze. Dřív jsem chodila pravidelně - tedy před inv. důchodem, což už je hodně let. Ale výstavy zvládnu a teď v Praze si je skutečně užívám.

Otakara Lebedu jsem milovala od dětství, bohužel jsem měla jenom černobílé reprodukce.

30 Tigr5555 Tigr5555 | 30. března 2009 v 21:00 | Reagovat

parádní blog o obrazech to bich podporoval

31 hanci hanci | Web | 2. dubna 2009 v 15:06 | Reagovat

Tigr5555 - díky.

32 andy andy | E-mail | 15. října 2014 v 2:16 | Reagovat

Dobry večer no něco užasnyho ,chtěl bych ty obrazy vlastnit zdravim z krasneho Brna

33 hanci hanci | Web | 15. října 2014 v 17:12 | Reagovat

[32]: Dobrý den, díky za komentář. S tím přáním určitě nebudete sám :))). Hezké podzimní dny přeji.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama