Stanislav Komárek: Vůz se senem

16. března 2009 v 22:28 | hanci |  Zamyšlení
V LN ze 14/03/09 v příloze Orientace je pravidelná "Filozofická Lekce", tentokrát zamyšlení pana Stanislava Komárka nad obrazem Vůz se senem od Hieronyma Bosche.
Střední část triptychu
Křídla triptychu
Nemohu jinak, opět musím opsat část článku, jsem jím nadšená. Komentovat nějak to nemá cenu, není co dodat, je to naprosto výstižné.


"..................... O tento, z lidského hlediska nepříliš cenný materiál (seno) se rvou a kompetují osoby všech možných společenských stavů i pohlaví, včetně mnichů a jeptišek. Háky strhávají kusy kýženého substrátu a pro hrst uschlých travin se neštítí násilí, ba ani vraždy. Taková běžná situace ze světa tržního hospodářství, kde se každý snaží trhnout, co se dá, aniž si uvědomuje, že odměnou je mu cosi jako plevy poletující ve větru či pár stébel, kterými tak nakrmit kozu.
To byl ovšem víceméně prostý lid - společenské špičky se tohoto zoufalého zápolení přímo neúčastní, ale jedou spořádaně za vozem, těsně, až na doraz, takže jim objemný náklad zcela zastírá jakýkoli výhled. Vidíme papeže, biskupy i světské velmože v jejich nákladných róbách a na krásných koních, jak se snaží udržet krok s dobou, aniž by viděli dál než na dva lokty před sebe. Co pravděpodobně netuší, je skutečnost, že vůz vpředu netáhnou koně řízení nějakým uvážlivým sedlákem či vozkou, ale démoni hrůzných a z části zvířecích podob, kteří se chaoticky kupí kolem oje a ve zmatku vlečou vůz neznámo kam.
Je těžko si představit výmluvnější obraz světa a jeho chodu, nežli je právě tento, a často v prázdných chvílích na Hieronyma Bosche, svého nejoblíbenějšího malíře, myslívám. Pozdní středověk se nám dnes z historické dálky jeví jako doba stabilní, idylická, kdy nebylo inflace, exhalací a mediálních skandálů a nedělo se vlastně "nic", ale opak je pravda: každá doba je nejistá, otevřená prapodivné budoucnosti a její mocní společenské děje spíše monitorují než řídí - v podstatě se jen snaží neztratit stopu.
Aby v purpuru či hermelínu ujeli ještě aspoň kousek, musejí se slepě svěřit silám, které neznají, kterým nerozumějí a kterých by se asi polekali, kdyby je spatřili v nezakryté podobě. Lid, plně zaujatý každodenními půtkami a mamoněním, jim v tom vlastně nepřekáží a celý proces v zásadě ani nesleduje. Svět se řítí samospádem kamsi. Přiléhavěji než kde jinde lze v tomto případě použít obratu: "Čert ví!"
Můžeme se jen dohadovat, zda milenci a zpěváci sedící na samém vrcholu Boschovy fůry znamenají naději ve všeobecné mizerii, nebo spíš po úsudku mystiků křesťanských i buddhistických jen navoněnou, ale trnitou cestu, jak se marnost světa množí. Kéž bych uměl dobře starou holandštinu a mohl se nějakým zázrakem přenést na jednu z hostin, kde Hieronymus B. servíroval pečené labutě pro své přátele z řad členů mariánských bratrstev. Nejen že bych jej objal a políbil, jak by se slušelo, ale potěšil bych ho i zprávou, že o pět set let později ještě přízraky, které znával, v jen málo změněné formě kamsi dál smýkají světový vůz."





 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 anina anina | 17. března 2009 v 9:07 | Reagovat

Ahoj Hančí, to podobenství stále trvá a myslím, že trvat bude...

Milenci a hudebníci možná ukazují, že k tomuto světu patří také láska a umění a i když zřejmě tuší.. V těch ty "hříšníky" zrovna nevidím.

Nedbají na to, že seno se  hamižností a půtkami té většiny z vozu sesype, že je to tak velká hromada, že je zadusí spolu s těmi, co se o něj handrkují.

Snad ani tolik ne u těch "malých" lidiček pachtících se za čímsi ze strachu o přežití.

Ti prchající před tím vším...snaha o útěk před něčím do svého světa..nechtějí vědět, ač vědí, že jsou jeho součástí...to je dost časté v životě. Oni to vzdali, tak jako většina z nás. Nedělají si iluze, že oni mají tu moc vůz zastavit, když to nedokáží, nechtějí, nebo neumí ti, co tu moc mají podstatně větší. A ti jsou tak jako ti dnešní mocní "za vodou"...za vozem a jako už mnohokrát v dějinách vědí, slyší, vidí, ale zůstávají slepí a do poslední chvíle nebudou chtít vědět, že seno nakonec zavalí i je. Tam především, by měla být největší zodpovědnost pokusit se vůz uřídit. A pak i u těch ostatních...

Seno přece není jen na voze..kdyby vůz  zastavil ..lidi by posekali trávu, usušili seno..pokud  tráva ještě roste...

2 anina anina | 17. března 2009 v 9:12 | Reagovat

Jinak..dobře mi z toho není, bohužel my lidi, abychom prokoukli potřebujeme jako už tolikrát pořádnou lekci...facku...tak si říkám, kolikrát to ještě schytáme "jen" tou fackou..

3 anina anina | 17. března 2009 v 16:19 | Reagovat

Aha, tak ono se to koukám nemělo komentovat, tak to sorry Hančí, to je tak, když je čl. úplně blbej, což zjišťuju stále víc a líp :)))

4 ratka ratka | 17. března 2009 v 16:28 | Reagovat

ja bych komentovala ale nevim zda nebudu uplne mimo... Snad jen ze to co vydavame za nemoc dnesni doby, je prirozena soucast  civilizace. koexistence lidi na malem prostoru. Bud se s tim naucime nejak vyjit nebo nenaucime.  Podle toho je pak nase misto v tom obraze :o)

5 Henry Psanec Henry Psanec | Web | 17. března 2009 v 18:11 | Reagovat

Já jen dodám pro zájemce o detaily obrazu aby si zašli na http://www.wga.hu/ (pozor, musíte myší zmáčknout SEARCH, Enter tam nefunguje), anglicky je to Triptych of Haywain, strany 6 a 7, ale Bosch stojí za prohlédnutí celý.

6 hanci hanci | Web | 18. března 2009 v 11:13 | Reagovat

Všechny zdravím - ale to nebylo tak myšleno, že se to nemá komentovat - já jsem k tomu neměla co dodat, protože mně pan Komárek - ostatně jako vždy doposud - mluví z duše a cokoliv bych já řekla, vyznělo by jenom hloupě.

Henry, ano, Bosch stojí za shlédnutí celý.

Radko - myslím, že ten obraz i úvaha pana Komárka mají na mysli ještě trochu něco jiného. Celkový stav - ten vůz je "smýkaný" a nic v tom nezmůžeš, i když se, samozřejmě, snažíš sebevíc. Jasně, že určitá část lidí stojí jakoby mimo a nenechává se strhnout tou většinou, ale bojím se, že je jich (nás) tak málo, že to pro budoucnost světa není nic platné, i když vzdát se to nesmí. Nejde tady o úspěšnost nebo neúspěšnost jednotlivce. Všechno souvisí se vším, jedno navazuje na druhé.........

7 hanci hanci | Web | 18. března 2009 v 11:20 | Reagovat

henry - díky za tu adresu, ta galerie je výborná!!

8 Lenka Lenka | Web | 18. března 2009 v 21:56 | Reagovat

Hančí, jsem vděčná, žes to tu pověsila a přidala slova pana Komárka a já z toho tím pádem něco mám. Jinak bych před tím obrazem asi stála a říkala si: no, hezký je to ..... zajímavý......... ale vůbec nevím o čem. (Vidím svět jinak, ale když se mi vysvětlí, jak že se mám na něco koukat, jde to.)

9 ratka ratka | 19. března 2009 v 10:08 | Reagovat

ten kriticky pohled ty doby je velice zajimavy. Ze to rozvrstveni je priblizne stejne jako ted. Meni se je vnejsek. Podstata zustava.

10 anina anina | 19. března 2009 v 15:05 | Reagovat

Ahoj, už se mi po tobě nějak stejská  ;)

11 hanci hanci | Web | 19. března 2009 v 15:16 | Reagovat

Ahoj ani - jsem u dcery, večer budu doma na počítači, ale to zase asi nebudeš ty, žejo. Zrovna jsem si dneska říkala, že už jsme dlouho nepovídaly - tak snad zítra, ano??moc zdravím.

Lenko, Radko - moc vás obě zdravím.

12 Liška Liška | 20. března 2009 v 8:48 | Reagovat

Mně na tom trochu štve ta religiozita a hrozba trestem a peklem a už to předjímání, že vina je tu od Vyhnání z Ráje, že ji máme vrozenou.

Podívám se doma, co jsem si k tomu obrazu psala za poznámky, když jsem viděla H. Bosche ve Španělsku.

Jen nevím, proč Komárek píše, že se nám pozdní středověk s odstupem jeví jako doba idylická. To se mi teda nejeví.

13 ratka ratka | 20. března 2009 v 10:47 | Reagovat

stredovek je pro me hruza. Muceni carodejnic, verejne popravy, poddani, a usekavani rukou detem, ktere ukradly chleba nebo jabko.

14 hanci hanci | Web | 21. března 2009 v 15:51 | Reagovat

Ahoj Liško a Radko, moc zdravím. Já si myslím, že proti dnešku to idylka byla - nebyly zbraně hromadného ničení - atomová bomba - Hirošima např. Ano, lidi byli stejní, ale nedosáhli ještě takové dokonalosti v zabíjení. Proto je doba čím dál horší - jak se zvyšuje technika a morálka oproti tomu zůstává na stejné úrovni - nebo se zhoršuje. Jinak si myslím, že lidi jsou stejní od doby, kdy se stali lidmi.

A nemoci jsou hrozné také - aids např. zabíjí denně bezpočet lidí např. v Africe...... - a papež tam navíc káže, že kondomy jsou škodlivé - neuvěřitelné!!

Jinak - s tím upalováním atd. - dám sem pár faktických čísel, aby bylo jasně vidět, v čem je tato doba horší:

za vrcholné inkvizice v r. 1420-1498 (t.j. 78 let) bylo v celém Španělsku upáleno 10 tisíc lidí, t.j. 10 lidí měsíčně.

V Rusku bylo od června 1918 do října 1919 (t.j. 17 měsíců) zastřeleno 16 tisíc lidí – t.j. přes tisíc lidí měsíčně. (Solženicyn, Souostroví gulag I., str. 245).

Je to můj názor, nikomu ho nevnucuji. ale myslím si, že je nutné se na všechno dívat v souvislostech.

15 ratka ratka | 21. března 2009 v 21:46 | Reagovat

ano, tech mrtvych je hodne. to mas pravdu

16 Liška Liška | 23. března 2009 v 16:37 | Reagovat

Jo, 20. století je kruťárna kvalitativně i kvantitativně - ale posuzováno podle středověkých měřítek (která jsou koneckonců pro tu dobu ta správná; ne ta naše teď), v tehdejší době bylo taky zabíjení hodně, relativně vzato. Tehdy byl svět "menší" rozlohou i počtem lidí, takže umučení deseti lidí bylo znatelné, výrazné, byla to "velká" událost pro malou místní komunitu. Nebo ne?

O zabíjení na druhém konci planety nebyly zprávy.

Krutost byla z první ruky. Byla to viditelná krev. Blízko, blizoučko.

Na druhou stranu lidi byli dost zvyklí vidět smrt. V každé rodině umřelo několik dětí atd. To teď není. Teď je sice mrtvých víc, ale nikdo to nevidí na vlastní oči. Je to daleko, v televizi. Pro nás. Pro ty, co jsou v tom, je to zase naživo, brrr.

Pro nás je to dost neosobní, technické, velkokapacitní. Zvláštní je, jak někdy člověku masové neosobní vraždění připadá méně působivé než vidět zblízka jednu smrt. Však taky právě toho efektu třeba fašisti využívali. Odporné. Varovné.

Nějak moc kecám. A ještě o takových věcech!

Hrozně špatně se mi vžívá do měřítek jiné doby.

17 hanci hanci | Web | 2. dubna 2009 v 14:58 | Reagovat

Zdravím vás obě.

Pořád si myslím, že se zhoršuje doba právě tím, jak se zlepšuje technika - více mrtvých najednou. Ať se na to dívám z jaké chci doby. Měla by se stejnou měrou zvyšovat morálka, humánnost - aby se nějak vyrovnaly ty možnosti a vědomí, že se to nemá dělat. ale to se, bohužel, neděje. Naopak.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama