Stanislav Komárek: Slova, slova, slova.

19. srpna 2009 v 13:57 | hanci |  Zamyšlení
Kdykoliv pan Komárek napíše sloupek, mluví mně z hloubi duše. Takže opět vypíši alespoň něco z jednoho z dalších sloupků. Mám jich vybraných moc, ale tento mě obzvláště láká.

"Slova, slova, slova; Filozofická lekce; Dnes o tom, jak uniknout inflaci textů.
LN z 25/07/09, příloha Orientace.

Slovo bylo odpradávna čímsi magickým, mocným a po dlouhou dobu vzácným. Poslechnout si potulného kazatele byl pro středověkého venkovana nesmírný zážitek, kdo měl v té době ručně psanou knihu, byl boháčem duchovním i faktickým. Už Gutenbergův lis, pouhý dětský žert proti dnešním médiím, mnohé znepokojoval a vyvolával otázku, zda těch slov není nějak moc a nemnoží se příliš snadno................................


Zdálo-li se někomu počátkem dvacátého století, že slova se z rotaček, knihtiskáren a tribun hrnou nějak příliš a jsou jaksi levná a jalová, co by měl říkat dnes? Došlo už k úplné "demokratizaci" jejich produkce a distribuce, dokončuje se to, co započal před staletími kupčík, čtoucí si po večerech Písmo svaté: blog afektované puberťačky může mít víc čtenářů než řekněme ministerský výnos.

Internetové encyklopedie se oddělily od oficiální učenosti a staly se anonymním dílem nadšených amatérů, v podstatě velmi úspěšným - nejen že se v nich stírá individualita, na kterou novověk tolik dal, ale veleúspěšně se v nich realizuje to, co si Orwell představoval ve světě papírových záznamů jako velmi pracné: dají se kdykoli upravit podle momentální situace a rozpoložení myslí, vlastně jako barometr reflektují neosobní obecné mínění ve smyslu německého " man sagt".

Všechno snažení milionů se upírá k tomu, aby v přetékajícím kotli slov a textů měly přístup k patřičným "zesilovačům": masmédiím, impaktovaným časopisům, aby textové vyhledávače našly jejich sdělení jako první. Rozšířená reprodukce textů plynně přechází v rozšířenou reprodukci žvástů, v níž to zajímavé a podstatné bude stejně špatně nalezitelné jako jeden čtyřlístek v lánu jetele.

Čím více lidí v mejnstrýmu "jede", tím rychleji mejnstrým teče. Zkušenost učí, že kulturními inovátory a hrdiny se pro budoucnost nestávají ti, kdo nejlíp splňovali kritéria doby, ale ti, kdo činili pravý opak a jevili se jako pošetilci, ne-li sebevrazi, kteří si sami škodí. Hrdinou minulému režimu se stal chartista, ne vzorový absolvent VUMLu............, mezi tisícovkami středověkých mnichů dnes vyčnívá ten, který se věnoval třeba matematice, ne ti obzvlášť vzorně a excesivně dlící na modlitbách.

Z této perspektivy by se jasně rýsovalo, že optimálním postupem by dnes bylo úplně umlknout a uchýlit se do ústraní podle staré poustevnické zásady: Ve sluji - prosluji. Klíčové body učení je potom třeba svěřovat jen zvlášť dobře vybraným učedníkům ústně, s požadavkem naprosté mlčenlivosti. Je více než jisté, že by na těch pár slov, šeptaných polohlasem za bezměsíčné noci někde v pustině, do smrti nezapomněli.

Je to právě utajení a rozmanité okolkování a překážky, co činí informace lákavými - i hlupák záhy pochopí, že to, co má zapotřebí reklamu a širokou propagační mašinerii, je jaksi méněcenné a v zásadě nestojí za pozornost. Pravda naopak dělostřeleckou přípravu nepotřebuje, stojí jaksi sama sebou a neumenšuje se ani ve skrytu. Ti, kdo ji opravdu hledají, ji tam nakonec i snadno najdou."
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 NULI NULI | E-mail | 20. srpna 2009 v 9:02 | Reagovat

Ano, je to dobré vyjádření. Přesné. Ale nějak se člověk podle toho neřídí. Já jsem dneska například vyslala na blog Lidovek plno slov. A skoro si teď myslím, že zbytečných ...

2 ratka ratka | Web | 21. srpna 2009 v 13:01 | Reagovat

Zkušenost učí, že kulturními inovátory a hrdiny se pro budoucnost nestávají ti, kdo nejlíp splňovali kritéria doby, ale ti, kdo činili pravý opak a jevili se jako pošetilci, ne-li sebevrazi, kteří si sami škodí.

a mozna je to i tak ze ti kteri si nevsimli stredniho proudu si proste ziji po svem. A ti maji i nadeji ze prinesou neco noveho.
Dobre je to videt ve skolach. Vzorne deti dostavaji jednicky. A pak jsou butici, kteri vyrabeji dusnou a jsou proti vsemu a vsem. A pak jsou deti ktere se absolutne nemuzou vmestnat nikam. nechapou co to vlastne maji delat :o)) a jedou si dle sveho
burici , kteri jedou ze zasade proti strednimu proudu, jsou ale strednim prouden. Teze a antiteze. jedou ruka v ruce.
Ti duleziti jsou podle me prave ti, kteri nechapou co to ten stredni proud je, jelikoz ho nevidi. treba muj otec. ale ten niceho nedosahl. i takovi jsou. ti co neprinesli nic a presto se stredni proud (nebo antiproud)nebyl jejich domovem.

3 ratka ratka | Web | 21. srpna 2009 v 13:01 | Reagovat

butici - buřiči (omluva) :o))

4 hanci hanci | Web | 22. srpna 2009 v 11:10 | Reagovat

[1]:,[2]: Nuli, ratko - obě vás moc zdravím.
Ratko, ano - škoda jen, že ten "mejnstrým" je čím dál mohutnější. A rychlejší. Připadá mně, že ta menšina, která stojí stranou, už společnost jako takovou zachránit ani nemůže........ Právě to je mně líto, že vždycky, (opakuje se to neustále v historii) čím se dostává společnost na vyšší úroveň technickou, sociální - nebo jak to mám říct (tedy vlastně jen malá část společnosti, která je ale, bohužel, rozhodující), upadá zároveň po stránce morální, etické........ a ještě nikdy se nestalo, že by ta menšina, která stojí stranou, tu společnost zachránila. Muselo se vždycky někde jinde začít od samého počátku. Teď mně to připadá horší, protože je všechno zglobalizované a nejedná se už jen o určité omezené oblasti, ale je to celosvětový problém.

5 ratka ratka | 22. srpna 2009 v 15:13 | Reagovat

Hanci, ahoj :o)) ja si nemyslim ze je treba zachranovat spolecnost. Urcite pomahat lidem, slabsim, nemohoucim. ale jinak je to podle me furt stejne. zalezi kam se divame. vzdycky bylyoblasti kde se zilo hodne tezko. zaostale. a oblasti kde se zilo podstatne lepe. klidneji.

6 hanci hanci | Web | 22. srpna 2009 v 17:28 | Reagovat

[5]: Ahoj ratko - moc zdravím.
Já se v tomhle s tebou nemůžu shodnout. To co říkáš je, samozřejmě, pravda. Ale z celkového pohledu všechno spěje ke konci (jako u všeho živého). A lidé velkou měrou přispívají k urychlenému konci. - Samozřejmě se nejedná o desítky let, ale o mnohem více - ale trend je prostě takový. Ve všech oblastech lidského působení........ Zdánlivě se vše jakoby rozvíjí a vyvíjí, ale opak je pravdou. Ten rozvoj a vývoj právě ten konec urychleně přibližuje.......
A jednotlivec už vůbec nemá šanci to nějak ovlivnit. Možná má šanci trochu zlepšit nejbližší okolí, prostředí. ale celkově ne. O tom jsem přesvědčená a všechny zprávy, které mám možnost získat, o tomto trendu svědčí.

7 ratka ratka | 23. srpna 2009 v 21:21 | Reagovat

moje zpravy jsou optimisticke. at se delo cokoliv, zivot pokazde zvitezil :o))

8 Děd nevěd Děd nevěd | Web | 25. srpna 2009 v 18:34 | Reagovat

Pravda to má těžké. Ona ve své prostotě sama, musí čelit obrovskému množství velmi atraktivních lží.
Chce-li člověk zlepšit svět, nezbývá mu koneckonců nic jiného, než zlepšit sám sebe.
Hančí zdravím!

9 anina anina | 25. srpna 2009 v 20:34 | Reagovat

[8]: D.N. a co se vůbec jako pravda dá vzít..snad něco s čím čl. sympatizuje, co se mu zdá správné, a tedy "pravdivé"pro něj. A protože jsme jen lidé, kolikrát se přikloníme ve svém zájmu i k tomu, o čem pochybujeme, že správné je. V tom jsem skeptická jako hančí, ono nemůže jít vše do nekonečna a přitom s vadama a opotřebovávat se, aniž by přestalo sloužit docela. Je příliš málo lidí, co by se dokázali vzdát něčeho, co jim přináší pohodlí a prospěch, ač vědí, že to má nejen líc, ale i rub. Ano, nezbývá pak nic jiného tomu, kdo by chtěl, aby se cosi pohnulo jiným směrem, než začít u sebe...svým způsobem se z toho vymanit být za podivína, ALE, ALE...Zaráží mě kolik toho mocní a vědci, a nejen oni, vědí a záplatují pořád dokola, aby to ještě slou - do- sloužilo..jsou myšlenky, slova, ale činy ? Těch je sakra m8lo.

10 anina anina | 25. srpna 2009 v 20:36 | Reagovat

Je fajn, že my lidé máme dar používat mozek, škoda, že ho nepoužíváme jen k tomu prospěšnému, ale i k tomu, že vynalézáme zbraně, plundrujeme a to, co se někdy jeví jako prospěšné, ještě zneužijeme jinak. Někdy mám pocit, že zvířata by se svými pudy s touhle planetou hospodařila ve finále lépe.

11 hanci hanci | Web | 25. srpna 2009 v 20:38 | Reagovat

[7]: ratko - ale v jaké kvalitě? - tím nemyslím jednotlivce - opět myslím na celek. - Přála bych si mít taky optimistické zprávy - ale nemám je, ať hledám jak hledám, kdekoliv. - Myslím, že už jsme dospěli tak daleko, že skutečně nestačí dívat se jenom na ten svůj píseček. Všechno je propojeno se vším.........
Moc zdravím.

[8]: D.n. - já vím, to už jsi tady, tuším, jednou psal.  - a o tom zlepšování sama sebe - o tom píšu v ad 5 - myslím si, že jednotlivec nemá žádnou šanci, přesto by se měl snažit, to určitě.
Taky zdravím.

12 hanci hanci | Web | 25. srpna 2009 v 20:40 | Reagovat

[9]: [10]: Ani - mluvíš mi z duše - ve všem, co píšeš, s tebou souhlasím. Moc zdravím!!

13 ratka ratka | 25. srpna 2009 v 21:43 | Reagovat

ahoj holky. nejsem pesimistka. a drzim se hesla Deda nedveda. kazdy zacina u sebe. a i to malo je hodne.Dokud dycham tak muzu prece byt lidskou bytosti a chovat se jak lidska bytost. a jini jsou na tom podobne. nebo delame neco spatne? Co?

14 hanci hanci | Web | 25. srpna 2009 v 21:53 | Reagovat

[13]: ratko - ale to já taky pořád zdůrazňuji, že je důležité, aby se každý choval jak nejlíp umí........
Nikoho nedělím na "my a oni" - jsme všichni lidé - ne? Každý má chyby a přednosti - záleží hodně na jejich vzájemném poměru, asi. A jakou má kdo moc něco ovlivňovat (vezmi si např. lov velryb a delfínů u japonských břehů........)

15 ratka ratka | 25. srpna 2009 v 22:12 | Reagovat

tomu Hanci nerozumim. fakt ne. to mi prijde moc daleko.
ale treba jsem si vsimla ze hodne uzemi je chraneno. Priroda, ktera se kdysi drancovala hlava nehlava je vyhlasena narodnim parkem a konec. Zadne dobyvani raseliny, behani s kybly a paleni v pecich. Ono to postupuje pomalu, ale ta priroda mi prijde ze je furt hezkci :o))

16 hanci hanci | Web | 25. srpna 2009 v 23:21 | Reagovat

[15]: No vidíš ratko - a to je právě to, teď jsi to přesně řekla - vybíjení velryb, delfínů, žraloků - to je moc daleko, nerozumím tomu - zrovna tak - kácení pralesů - to je šíleně daleko, to se nás netýká - to mně bylo řečeno vícekrát. Jenže - dneska není nic daleko, na Zemi je všechno hrozně blízko a týká se to úplně všech, všechno je propojené!! - to je právě to, že si to hodně lidí neuvědomuje, jak je všechno propojené a jak všechno souvisí se  vším........
A k tomu drancování - ono se drancuje pořád dál, jen se mění lokality - když už je vydrancováno, jde se tam, kde ještě není. Člověk by se neměl dneska dívat jen v nejtěsnější blízkosti sebe, to je asi ta jedna z největších chyb. Promiň, ale v tomhle se asi nikdy neshodneme, viď? - už jsme na to narazily vícekrát. a mně stav připadá čím dál horší a horší.

17 Lenka Lenka | Web | 25. srpna 2009 v 23:33 | Reagovat

Je spousta dborého a spousta špatného na této Zemi. Výběrem informací se stáváme buď optimisty nebo pesimisty a naopak, pesimista si vybírá to, optimista zas ono. To je fuk. Ať to tady skončí jakkoli, vždycky se zas zvedneme z prachu, znovu vyvineme a najdeme něco, za co stojí žít i umírat.  
"V každém hnijícím jablku cítím růst nový strom." Protože i ve mně, jako v každém z nás, je to semínko. Je to na každém. Hlavní proud nehlavní, jdu si svou cestou. A pravdu nehledám v novinách, slyším ji v šumění stromů ..... Tolik za sebe.
Trochu jsem to pojala poeticky, ale než to vysvětlovat složitě, raději těmito obrazy.
:-)

18 anina anina | 26. srpna 2009 v 0:11 | Reagovat

Tak ráda bych věřila, chtěla věřit, že ten lidský rozum zvítězí, ale vidím tolik lhostejnosti v zásadních věcech i v maličkostech...

19 ratka ratka | 26. srpna 2009 v 7:26 | Reagovat

ja se jen k tem delfinum a velrybam nevyjadrila protoze tomu nerozumim. kdyz mi Hanci das nejaky odkaz, tak ja se na to kouknu a udelam si nazor. Lide odjakziva lovili i velryby i delfiny. Ovsem dostat je na pokraj vyhubeni je hrich. Pokud je jich dost tak se lovit bude.
Pralesy se taky likvidovali odjakziva. Takze potrebuji informace, zda se to zrychluje nebo zpomaluje. Abych dokazala odhadnout tendence. Protoze ten negativismus podleme nic nevyresi. Urcite bych byla ochotna snizit spotrebu i vickrat nez dnes. Omezit i jidlo, i energie. Klidne bych volila ekologickou stranu. Ale pro me v hlave to musi davat nejaky smysl.
My prece taky zabijime zvirata. Japonci maji jine zvyky a tradice. Pokud o prirodu pecuji tak bych jim i ten lov povolila. Protoze muze dojit k premnozeni.
Ja vidim problem i v tom ze zvirata jsou zmatena, velryby hynou protoze ztrati smer. Ale podle me (to by museli rict statistiky) jiz nejsou ohrozeny vyhynutim. Nebo ano?

20 ratka ratka | Web | 26. srpna 2009 v 8:50 | Reagovat

jinak samozrejme souhlasim s tim, ze clovek ziskal prilis velou moc a reze si vetev pod sebou. Treba Velikoncni ostrovy byly uplne zniceny clovekem. Kdysi davno vykacel vsecky lesy. Takze kdyz tu moznost mel tak to udelal.

Jenze priroda je taky mocna carodejka. Kdyz se divam jak to funguje, jak zpetne vazby porad a porad kontroluji stav a prizpusobuji system tak nemam obavy. Proste nas trochu pridusi :o)) A bude se ji hned lip dychat.

21 Jirka* Jirka* | Web | 26. srpna 2009 v 17:45 | Reagovat

Právě jsem se dodíval na výborný dokument ČT "Čtyři okamžiky ticha", vřele doporučuji a vedle svého jména odkazuji na archív ČT. Dává zapravdu spíš náhledu Hančí, ale přesto si dovolím s tak pesimistickým zabarvením nesouhlasit (alespoň tak chápu pozdější komentáře). Umírání umožnuje jedině život, ten je první a tímpádem moc ve svých rukou :-) Nepochybně si člověk pod sebou uřezává větev, ale přesto si myslím, že ještě nejde o nenávratné věci. Špatné je, že se takové množství lidí tímto způsobem nemůže uživit, to mě děsí, ale že bychom se nesnažili trochu víc, než kdysi, tomu nevěřím. Tím myslím jak fyzickou, tak duševní aktivitu i zájem o vzdělání. Povrchnost v jakékoli snaze o cokoli se nevyplácí a člověk to neobejde. Už jsem to psal u podobné debaty dříve - sinusoida je nutná, lidstvo potřebuje výkyvy, nelze jen stoupat, někdy je nutné nejdřív klesnout. Nicméně pan Komárek to píše hodně zajímavým způsobem.

22 Lenka Lenka | Web | 27. srpna 2009 v 13:40 | Reagovat

ad 21: Děkuji za odkaz na ten dokument. Je opravdu vynikající!! S dovolením jej asi dám i na svůj blog. Zaslouží si být co nejvíce šířen. Moudrá slova, moc hezky podáno, krásné efekty.
Pesimismus ve mně nevyvolává, naopak. Radost, že někdo myslí a cítí podobně jako já. Vždyť radost bytí (jak je zmíněno) je smyslem našich životů. Tak ji podporujme. Pesimismus jen ochromuje naše srdce, mysli a těla.

23 hanci hanci | Web | 27. srpna 2009 v 20:01 | Reagovat

Lenko, absolutně si nevybírám jen špatné věci!!! ale dívám se kolem sebe a taky slyším kolem sebe...... a právě když procházím lesy, kterými jsem procházela jako malá holka, vidím ty neblahé změny.......

Ani - opět souhlasím se vším, co píšeš!!

Ratko - nemohu ti dát odkaz na tyto věci, já se po internetu vůbec nepohybuji. Čtu pokud možno odborné články nebo knížky od seriozních vědců, divám se na dokumenty v TV - ne na ty komerční, to zdůrazňuji, atd.
Pralesy ubývají takovou rychlostí, že z toho jde opravdu hrůza - stačí se o to jen trochu zajímat. - Tak je to se vším. Jistě, všechno tady už bylo - zabíjení, kácení, ničení - ale nikdy to neprobíhalo takovou rychlostí a s takovou intensitou. Je to pochopitelné, protože se zlepšují technologie vybíjení atd. Myslím si, že není vůbec potřeba se nějak moc omezovat - stačilo by, kdyby každý užíval jenom to, co skutečně potřebuje. - Jinak - to zmatení velryb - to sem asi vůbec nepatří - i když, kdo ví, třeba je to způsobeno znečišťováním vody v moři - nevím.
Myslím si, že příroda už nestačí opravovat lidské drancování. To stačila dřív.

Jirko, je mi to hrozně líto, nejde mi to spustit. Pokusím se to nějak najít jinak.
Jinak - myslím si, že ta sinusoida se asi mění - ten pokles asi bude hodně velký :o))) - možná nebude už kam stoupat.

Lenko - pesimismus je špatný - ale když záměrně člověk vidí jen to, co vidět chce - aby mu to nekazilo náladu - tak si myslím, že to taky není dobré a hlavně - správné. Mělo by se vidět opravdu všechno. - ale - ten dokument jsem neviděla, nešel mně spustit.

Všechny moc zdravím!!

24 hanci hanci | Web | 27. srpna 2009 v 20:04 | Reagovat

[19]: ratko - např. Fjritjof Capra: Bod obratu, Robert Wright: Víc než nic.......

25 Jirka* Jirka* | Web | 27. srpna 2009 v 22:08 | Reagovat

Ahoj Hančí, pokud to nejde spustit přímo, zkus volbu "do okna", která je k dispozici u spodního okraje přehrávače na jejich stránkách.

26 hanci hanci | Web | 28. srpna 2009 v 0:00 | Reagovat

[24]: Nejdřív musím opravit jméno, mám tam překlep. správně to je: Fritjof Capra

[25]: Jirko, moc ti děkuji, podařilo se mně to přehrát ve WMP. - Není divu, že je to tak dobré - rež. Císařovský, na obsahu se podílel V. Cílek, Z. Neubauer a další vynikající lidé. - Akorát mně to vyznělo přesně tak pesimisticky, jak to já cítím. Je to přesně to, co jsem tady už víckrát říkala. Mluví mně z duše.
Ještě jednou moc děkuji.
Zrovna dneska jsem se dívala na dokument na slov. TV - Planeta země - šel mně opět mráz po zádech. Zrovna tak z dokumentů Attenborougha a pod.

27 Jirka* Jirka* | 28. srpna 2009 v 1:04 | Reagovat

Tak až najdu nějaký optimistický, dám ti vědět, pro vyvážený pohled :-)

28 Lenka Lenka | Web | 28. srpna 2009 v 8:57 | Reagovat

ad 23: "Lenko, absolutně si nevybírám jen špatné věci!!!"
Hančí, to nikdo neřek´!!! :-) :-) :-)
Mluvila jsem obecně a pak, kdyby sis vybírala jen to špatné, nemohla by ses uzdravit. To je důkaz nad důkazy.

Víš, já jsem z těch, kteří žijou už léta podle té známé modlitby:
"Pane, prosím, dej mi sílu, abych změnil to, co změnit mohu. Dej mi klid, aby se vyrovnal s tím, co změnit nemohu. A moudrost, abych tyto dvě věci do sebe rozeznal."

Takže s naší Zemí to může dopadnout špatně, to ano a udělám všechno, co cítím, že dělat za sebe mohu, aby tomu tak nebylo. Ale dál se tím nenechám připravit o radost ze života.

29 ratka ratka | Web | 28. srpna 2009 v 13:24 | Reagovat

ja bych moc rada udelala neco pro zlepseni. Byla uzitecna. Pomohla. ale jak? Muzu udelat jen to ze snizim vlastni spotrebu a nebudu prekazet a otravovat lidi. Nic lepisho me nenapada.

30 Jirka* Jirka* | 28. srpna 2009 v 17:28 | Reagovat

Ratko, myslím, že by to mohlo i stačit. Předevčírem jsem například četl o internetové dražbě hrobu vedle Marilyn Monroe, skončilo to v přepočtu na téměř 82 milionech českých korun. Chtěl jsem to nejdřív přepočítat na rýži pro určitý počet lidí na určenou dobu, ale radši jsem toho nechal :-)  Z matiky jsem měl nejčastěji trojku, ale myslím, že by stačilo chytit jednu jedinou osobu na světě a pomoci jí alespoň na poloviční úroveň nás, "civilizovaně zhýčkaných". Otázka je, jak se pak zachovají oni k nám.

31 hanci hanci | Web | 28. srpna 2009 v 20:35 | Reagovat

Jirko - tak ano, to beru. Už dlouho jsem žádný takový seriózní neviděla.

Lenko - máš pravdu, sama sebe pokládám za dost velkého pesimistu - a přitom jsem se změnila docela dost - nejvíc to teď vidím na těch snech. Jsem z nich sama totálně vyšinutá. Škoda, že neumím líp malovat, abych je mohla namalovat, byly by zajímavé. Stejně se o to pokusím. - A s tou modlitbou naprosto souhlasím - už hodně dlouho. Co ji znám. A chovám se tak, jak píšeš ty, možná na rozdíl od tebe se někdy nepřiměřeně trápím tím, o čem vím, že nemohu změnit. Radost ze života mám, hodně velkou! :o)))
Ratko - souhlasím s odpovědí Jirky, myslím si totéž.
Jirko - mluvíš mně z duše, naprosto. Přesně při takovýchto případech si nedokážu říct, že to nemůžu změnit a že bych se tím neměla trápit. Trápím se, i když vím, že je to k ničemu.
A s tou pomocí - myslím si, že Západ nepomáhá dobře - snaží se předělat lidi odjinud na svůj způsob života. To oni nemůžou přijmout. Lepší by bylo, kdyby jim bylo pomoženo radou, jak v jejich podmínkách zlepšit svoji úroveň svojí vlastní zásluhou - a hlavně, zajistit jim vzdělání. Jinak se k nám pořád budou chovat nedobře - tedy myslím si to.

32 pristpo1 pristpo1 | E-mail | 23. prosince 2009 v 18:05 | Reagovat

Tedy Jano,že ty jsi se narodila v Kmentově mlýně,nějak tomu nemohu uvěřit a co tomu říká Eva?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama