Bart D. Ehrman: „Ztracené evangelium Jidáše Iškariotského

17. května 2010 v 20:17 | hanci |  Knihy
Nemohu to vydržet - dočítám knížku od Barta D. Ehrmana "Ztracené evangelium Jidáše Iškariotského (Nový pohled na zrádce a zrazeného). (Jidáš je moje dlouholeté téma a problém.)
Je to čistě dokumentární knížka, nic přidaného ani smyšleného.

Většina evangelií z doby raného křesťanství je zničená, ztracená. Jen málokdy se někomu - většinou vesničanům - podaří nový objev.
V r. 1945 objevila v Nag Hammádí knihovnu gnostických textů skupina feláhů - venkovanů, když vykopávali hnojivo kdesi v egyptské poušti. Bylo to třináct svazků v hliněném džbánu.

V r. 1947 objevil jakýsi pasáček nějaké dokumenty v jeskyni západně od Mrtvého moře, později bylo nalezeno ještě v dalších 11 jeskyních množství rukopisů, známých pak jako svitky od Mrtvého moře.

V r. 1978 nějací negramotní venkované prohledávali jeskyni, používanou kdysi jako pohřebiště a hledali cokoliv k prodeji. Bylo to ve středním Egyptě, jižně od Káhiry u města Maghaghy - skály se jmenují Džebel Qarara. Ve dvou vápencových skříňkách byly kodexy - tedy ne svitky, ale knížky. Kodexy měly koženou vazbu. Byly to:

1) Matematické pojednání sepsané v řečtině
2) Fragment opisu Exodu v řečtině
3) Fragmenty opisů některých listů apoštola Pavla v koptštině
4) Kodex obsahující Jidášovo evangelium (u něho se dochoval úplný začátek a konec a značná část středu; asi 10 až 15 % je neobnovitelných)

Kodex obsahující Jidášovo evangelium. V takovémto stavu byl rukopis před zrestaurováním; dolní část strany tvoří závěr Petrova listu Filipovi.
obr. 1.jpg
Úvodní strana Jidášova evangelia; povšimněte si mezer na místech, kde se ulomily fragmenty nebo byly zničeny.
obr. 2.jpg
Poslední strana rukopisu; dole je uveden titul (jak bývalo u starověkých knih zvykem): "Evangelium Jidáše".
obr. 3.jpg

Bohužel - po cca 1600 letech v příhodném prostředí, kde přetrvávaly rukopisy v neporušeném stavu, po strastiplné cestě z jednoho místa na druhé, kdy ani jedno nebylo vhodné pro jejich zachování v dobrém stavu, byly hodně poničené.
Feláhové, kteří je našli, je dali místnímu kupci Am Sámjovi, Ten nález prodal káhirskému starožitníkovi Hannaovi Asabilovi. Ten se dovtípil, že
by mohlo jít o velkou vzácnost, tak za ně požadoval tři miliony dolarů. Kontaktoval překupníka v Ženevě Nicolase Koutoulakise, aby rukopisy dál prodal. Nedohodli se, rozešli se v nedobrém a v r. 1979 byl Hanna vyloupen a okraden. Rukopisy byly pryč. Hanna se domníval, asi právem, že krádež byla zadání Koutoulakise. Po delší době ale byl nucený za ním jít, aby mu pomohl rukopisy najít. Ten sice vloupání nikdy nepřiznal, ale rukopisy sehnal a v r. 1982 je Hanna opět dostal za jakousi dohodnutou výměnu. Pro jistotu je pak dal ve Švýcarsku do bankovního sejfu.
V r. 1983 jednal o prodeji do michiganské univerzity. Byla dohodnutá schůzka s vědci v Ženevě, kteří měli zjistit pravost rukopisů. Ta sice byla potvrzena, ale univerzita nemohla vydat miliony, takže z obchodu sešlo. Už v té době byly rukopisy ledabyle uloženy v krabici od bot a v novinovém papíře.
I z další koupě sešlo, i když už Hanna požadoval jen jeden milion. Rozhodl se tedy uložit rukopisy v sejfu v pobočce Citibank v Hicksvillu na Long Islandu - to bylo v r. 1984.
Dalších 16 let se rukopisy postupně rozpadávaly ve vlhkém prostředí v sejfu.....
Nynější vlastník - Tchacos Nussbergerová - Řekyně narozená v Egyptě, koupila po další složité anabázi rukopisy za nezveřejněnou cenu. To se stalo v r. 2001.
V roce 2004 byly poprvé ukázány odborníkům - vědcům - jednak k určení pravosti a stáří, jednak poté k restaurování alespoň toho, co se ještě restaurovat dalo.
Jidášovo evangelium - jako jediné zatím z těch rukopisů - bylo přeloženo a vydáno v r. 2006.

Jidášovo evangelium je naším nejstarším datovaným gnostickým evangeliem - podle radiokarbonové metody bylo sepsáno roku 280 n.l. a je také jedním z nejcennějších - je to jednak evangelium předávající gnostické poselství o stvoření světa, Kristově příchodu a povaze spásy (podle gnostického učení), jednak je to jediné evangelium, které vypráví o vztahu Ježíše k jeho zrádci - naprosto odlišně, než jak je známe z novozákonních evangelií.

Myslím, že je dobré tady napsat důležitou věc, kterou si mnozí lidé neuvědomují. Jde o přesnou formulaci titulu evangelia. Ta je vždy uvedena na konci evangelia. Budu citovat:
".............Tituly novozákonních evangelií jsou v našich různých rukopisech uvedeny různě (nemáme původní kopii žádné z těchto knih, jenom kopie pořízené později - ve většině případů až po mnoha stoletích - a tyto kopie rukopisů se všechny navzájem liší včetně svých titulů), ale nejběžnějším způsobem, kterým jsou v dochovaných rukopisech označeni Matouš, Marek, Lukáš i Jan, zní: evangelium "podle" těchto lidí. Totéž platí i o jiných evangeliích - například o Tomášovu, jehož titul je na konci uveden jako "evangelium podle Tomáše". Jinými slovy řečeno nejde v těchto knihách o evangelium "o" Matoušovi, Markovi, Lukášovi a Janovi, nýbrž o evangelium, "jak praví" tito lidé.
Možná by se z toho nemělo vyvozovat příliš mnoho, ale Jidášovo evangelium takový název nemá. Zde to není evangelium podle Jidáše - to jest jeho verze evangelijního příběhu. Je to Evangelium Jidáše, tedy dobrá zpráva o samotném Jidáši............"


Nejstarší dochované evangelium je Markovo, sepsané cca 35-40 let po Ježíšově smrti. Bohužel, až do 20. století se učenci mylně domnívali, že je to historický dokument o životě Ježíše - a vůbec o té době. Tak jako všechna evangelia, i Marek neříká jenom historické skutečnosti, ale hlavně vypráví příběh, kterým chce zdůraznit to, co pokládá za hlavní - chce předat svoje teologické názory o Ježíši a jeho učení. A toto ovlivňuje způsob, kterým líčí Ježíše ve vztahu k jiným, hlavně k učedníkům a i k Jidáši. Pro Marka byl Ježíš mesiáš, který bude trpět - což bylo nepřijatelné pro Židy.
Matoušovo evangelium bylo sepsáno cca o 15 let později. Říká se, že je ze všech evangelií "nejžidovštější" - že v něm Ježíš klade větší důraz na dodržování židovského zákona než Marek nebo ostatní.
I Lukášovo evangelium bylo sepsáno cca o 15 let později než Markovo. Oba dva si Markovo evangelium vzali za základ, ale zdůraznili ve svých evangeliích to, co pokládali za důležité. Lukáš je mimo jiné doplnil o Skutky.
Nejmladší je Janovo evangelium - asi o 10 let mladší než Matoušovo a Lukášovo - říká se mu "duchovní". Vědci se domnívají, že je založeno spíše na příbězích, které kolovaly v ústním podání po šedesát let, než že by si Jan bral za vzor dříve napsaná evangelia.

Vidím, že jsem se moc rozepsala. Hodně lidí tohle všechno asi ví, já jsem se v této knížce dověděla hrozně moc zajímavých věcí, které jsem netušila. Hlavně mám už konečně představu o gnosticizmu....
***
Každopádně jsem přesvědčená, že tato knížka stojí za přečtení i naprostým atheistům, nejen lidem věřícím.
Škoda, že si nemohu přečíst přímo Jidášovo evangelium.
*******************************************
2017/09/21 - dodatek:
odkaz na pravé Jidášovo evangelium je zde
Mrzí mě, že jsem odkaz nevložila dřív, omlouvám se.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 nuli nuli | E-mail | 18. května 2010 v 15:23 | Reagovat

To je zvláštní, co jsem se teď o Tobě dozvěděla. Jidášův příběh... Já se "vědecky" tím nezabývám, jsem jak dítě - věřím, že je to prostě tak, jak je to v Bibli napsané. Ale obdivuji tě, že jdeš hlouběji ...

2 hanci hanci | Web | 18. května 2010 v 16:03 | Reagovat

[1]: Mirko, zjistila jsem, že se tady nedá napsat skoro nic, je to tak moc obsáhlé!! V knížce jsou uvedena srovnání všech evangelií, což je velmi zajímavé - a samozřejmě - je zdůrazněno, že se vůbec neví, kdo ta evangelia napsal, jsou jen nazvaná tak, jak jsou nazvaná, těmi známými jmény.
Osoba Jidáše mě zaujala asi nejdřív, před mnoha lety. Vnitřně jsem nikdy nevěřila, že by jeho osoba mohla být tak jednoduchá, jak je to popsáno v Bibli, že to muselo mít úplně jiné pozadí, bez kterého to pak vyznělo jen jako obyčejná zrada...... Měla jsem taky to štěstí, že jsem o tomto problému mohla mluvit s panem prof. Janem Hellerem...
Stejně tak je pro mě jedním z nejhlavnějších momentů pobyt Ježíše na hoře Olivetské před jeho zatčením....
Když mně Petr mnohé věci z Bible upřesnil překladem z originálů, jenom mně to moje pocity potvrdilo.
Víš, jsem hrozný "šťourač", nikdy se nespokojím jen tak s něčím předloženým, vždycky chci jít věci na kloub........

3 ratka ratka | 18. května 2010 v 20:24 | Reagovat

zajimave, je stejne jako ostatni evangelia nebo jine? ja cetla s velkym zajmem Tomasovo evangelium. jsouto velmi zajimave veci. zdravim te Hanci

4 hanci hanci | Web | 19. května 2010 v 14:46 | Reagovat

[3]: Ratko - taky tě moc zdravím. Toto evangelium je úplně jiné - je gnostické - bylo by to moc složité popisovat - jen snad - Jidáš je tady vykreslený jako jediný apoštol, který pochopil poslání Ježíše. Ani nešlo o zradu.......
Jestli můžeš, přečti si tu knížku, je opravdu moc zajímavá.
Měj se moc hezky.

5 ratka ratka | 19. května 2010 v 15:33 | Reagovat

urcite, to co mam na mysli ja je taky gnosticke. a taky by to melo byt jeste puvodni a nezmenene pozdejsi cirkvi. budu muset zkontrolovat jestli to dokonce neni jedno a totez jen od ruznych autoru. diky moc. tyhle veci me zajimaji.

6 ratka ratka | 19. května 2010 v 17:35 | Reagovat

zjistuju ze tech dokumentu je cela hromada (ja cetla asi sest) zde v odkazu jsou hezky vypsane.
http://tomasmatras.spaces.live.com/blog/cns!5A9BDE2AFD4CEF1B!522.entry

7 hanci hanci | Web | 19. května 2010 v 17:57 | Reagovat

[5]: Ratko, v žádném případě není Tomášovo a Jidášovo evangelium totožné, ani náhodou. Vím, že tato jsou obě gnostická. Myslela jsem, že máš na mysli čtyři evangelia co jsou v Bibli. Evangelií je hrozně moc, některá jsou gnostická, některá ne. Jen ta čtyři byla vybrána do Bible - proč právě tato, to ještě nevím.

8 hanci hanci | Web | 19. května 2010 v 18:10 | Reagovat

[6]: Ratko, díky za tu adresu - je to tam pěkně přehledně vypsáno. Věděla jsem, že je těch dokumentů hodně, Tomášovo evangelium jsem sice koupila, ale vzal si je syn, nečetla jsem je ještě, chystám se na to.

9 ratka ratka | 19. května 2010 v 20:55 | Reagovat

pak si muzeme vymenit dojmy. ja jsem byla z toho uplne paf. rika mi to neco.

10 michal michal | Web | 19. května 2010 v 21:51 | Reagovat

Jsem nevzdělaný a nevěřící ... ale máš mojí úctu. Hmmm, kdyby se lidi vším zabývali takhle ...

11 hanci hanci | Web | 20. května 2010 v 19:28 | Reagovat

[9]:No -  jenže nevím, kdy se k té knížce dostanu, zkusím se zeptat, jestli se dá ještě koupit, chtěla bych ji mít doma.

[10]: Michale - musím se smát, když právě ty říkáš, že jsi nevzdělaný...... nikoho tak moudrého a vzdělaného, jako ty, neznám. - a moc děkuji......

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama