Cyklostezky u nás a v cizině

20. listopadu 2011 v 17:32 | hanci |  Architektura
Nevydržela jsem - po přečtení následujícího článku, ale hlavně po shlédnutí tří videí, které ho doprovází, jsem prostě musela dát odkaz pro své čtenáře. Připadalo mně, že jsou to videa natáčená někde u mimozemšťanů - to přece není možné, aby cyklostezky byly tak perfektně vyřešené kousíček od naší republiky!!! Prosím, určitě si ta videa prohlédněte každé až do konce - obzvláště u posledního mně bylo moc hezky.

Celý článek najdete zde

Napsal Michal Kuzemenský, 19/11/2011
blogspot Kuzemenský & Synek
Atelier architektury a urbanismu na Fa ČVUT v Praze

Nejde

Když něco klade opravdu velký odpor, většinou se na to máte chuť vykašlat. Zodpovědný člověk si to ještě dvakrát ověří, bojuje a pak konstatuje: "fakt to nejde" a vykašle se na to zodpovědně. Češi mají regionální recept. Všechno jde. Odborně se tento postup nazývá "Vosrat to", píše se s velkým "V" (jako Victory) a za dvacet let bude pojem v učebnicích vlastivědy a občanské nauky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jirka* Jirka* | 21. listopadu 2011 v 16:16 | Reagovat

Jestli to správně chápu, jde spíš o střet městské dopravy s cyklistikou, to je velký problém, provázený předsudky mála variant. Nedávno jsem viděl pěkný celovečerní dokument sdružení Auto*mat a zamyslel se i nad svým chováním (následované mnohem častějším odstavením mého auta na záchytných parkovištích v Praze). Ale jinak cyklostezky rostou celkem dobře. Například u nás, v polabí. Nedávno otevřeli propojovací úsek Labské cyklostezky a míst, kde musí člověk na klasickou silnici je o hodně méně. Viz: http://www.labskastezka.cz/ nebo:http://www.labskacyklostezka.cz/
Ještě jsem ji nejel celou, nebo podstatnou část, jsem teď fyzičkou jinde, než bych si přál, ale snad se k tomu někdy dokopu.

2 hanci hanci | Web | 23. listopadu 2011 v 13:49 | Reagovat

[1]: Ahoj Jirko. Je možné, že v krajině cyklostezky jsou. Ale jak píšeš - jde o vyřešení ve městě. A to je zatím skutečně špatný stav. Já sice ani nejezdím autem, ani na kole, ale je mně líto cyklistů, kteří se musejí proplétat mezi auty. To co jsem viděla na videích mě naprosto nadchlo. Srdečně zdravím.

3 michal michal | Web | 23. listopadu 2011 v 18:35 | Reagovat

Samozřejmě, ten text se zabývá pouze vztahem dopravy a cyklistů ve městech, ne jinde. Meritem článku ovšem není technický problém, ale občanská společnost. Jak je vidět na prvním videu, v Amsterdamu ta společenská shoda o symbioze aut a bicyklů rozhodně nespadla z nebe. Museli se o to postarat občané. Podtrhuji pojmy shoda, či dohoda. Amsterdam je město, kde se paradoxně autem lze dostat skoro úplně všude, zároveň skoro všude zaparkovat a přitom je obecně považovaný za město, kde auta „nepruděj“. Amsterdam opakovaně zažívám ve všech třech rolích: automobilista, cyklista, chodec a ve všech třech verzích se necítím omezován. Podtrhuju slovo role. Stále jsem to totiž já. Někdy v autě, někdy na bicyklu, někdy na nohách. Všimněte si dikce pražských aktivistů: „město bez aut – město pro lidi“. Jako kdyby auta řídili mimozemšťané, či byla autonomními plechovými zvířátky, která se pohybují po městě zcela proti naší vůli a je potřeba je pozabíjet. Opak je pravdou. Části měst, kde byla výrazně omezena, či úplně zamezena automobilová doprava ekonomicky kolabují. Vždy je třeba hledat shodu a tuto shodu následně převést do technického řešení. Lze to, ale je to nesrovnatelně složitější než hrdinné slogany. Nemohu-li totiž ve městě, kde bydlím dovézt nemocnou mámu před její dům, stojí takové město za hovno – není k žití. Ovšem stejně tak není k žití, nemohu-li přejít čtyřproudou magistrálu protínající město. Nechtějte vidět, co si pod pojmem „humanizace magistrály“ představují populističtí odborníci. To co představují vám, laikům vím, rozesmáté maminky sedící na travnatém pruhu uprostřed výpadovky na Brno, která je na obrázcích zarostlá jako Boubín. Ale to už patří do jiné kapitoly…
Někdy před dvaceti lety jsem se zúčastnil první blokády magistrály. Zastavili jsme na tři hodiny dopravu. Blokli jsme klíčovou část mezi Muzeem a Sokolovskou. Skončilo to sice rvačkou s policajtama, ničením soukromýho majetku (bilbordy), antony, obušky a vrtulníky. Z kola jsem měl osmičku. Tenkrát mi to přišlo optimisticky jednoduchý. Prostě si to do několika let vybojujeme. Vůbec bych si tenkrát nemyslel, že jednou přijde neonormalizace a „občané“ budou nenávidět jinou skupinu lidí (třeba lékaře) za to, že si zkoušejí vybojovat patřičné podmínky pro život. Ale to už jsem zase jinde. Vlastně ne zas tak moc.

4 Jirka* Jirka* | 24. listopadu 2011 v 23:51 | Reagovat

Nemůžu jinak, než souhlasit - přesně ta použitelnost města ve zmiňované trojroli chybí. A určitě není problém jinde, než v lidech a bohužel v závěru komentáře opravdu nejsi až tak jinde. Když to přenesu na tu "naši" cyklostezku, tak i tam z nepochopitelných důvodů pozoruju tření mezi cyklisty, bruslaři, chodci a v neposlední řadě majiteli psů, kočárků a dětí. Dokonce jsem zaregistroval internetovou diskusi o ležícím klacku přes cestu - zatímco začínat vlákno komentářů stěžovatelce nevadilo, dát ho na stranu už ano, a debata rázem změnila téma a převládala v duchu toho, že přeci úklid není její starost...
V Praze, mnou navštěvované většinou z pracovních důvodů, využívám nejradši záchytné parkoviště v Letňanech. Pokud mám místa schůzky dostupné metrem. Sice je narváno, ale místo najdu pokaždé - stejně tak stále vídám snahu lidí, kteří přijedou první, kolem šesté ráno, parkovat podél příjezdové silnice, v odstavných pruzích, ještě před závorou placeného parkování. Celý den přitom stojí za plotem 20,-Kč (ještě před půl rokem dokonce 10.-Kč). Dokud se tenhle náhled nezmění, nevím ,jestli je ta šance na amsterdamský model reálná. V každém případě jsem rád, že bojujete tímhle směrem.

5 hanci hanci | Web | 25. listopadu 2011 v 15:42 | Reagovat

[3]: [4]: Díky moc za oba komentáře a oba zdravím!!

6 michal michal | Web | 26. listopadu 2011 v 7:39 | Reagovat

Nechávám v Amsterdamu auto na záchytném hlídaném prakovišti Sloterdijk(je 15 minut chůze od místa kde bydlívám). Den (24hodin) tam stojí 8euro a k tomu mi dají k dispozici vybrat: a)kvalitní kolo, b) volná jízdenka na všechny typy městské hromadné dopravy, c)volná vstupenka do muzeí,kulturních institucí a památek. (volím vždycky kolo)
My v našem atelieru nebojujeme, učíme studenty znát souvislosti a to i ty občanské. Teď tam ale jdu jedno video o boji v Brně přidat.

7 hanci hanci | Web | 26. listopadu 2011 v 22:33 | Reagovat

[6]: To video je výborné!!

8 Pavel Pavel | 7. září 2014 v 22:50 | Reagovat

Nevíte někdo, jak vypadají cyklistické trasy ve Štrbském plese?
http://www.strbske-pleso.cz/cyklistika
Díky

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama