Círekvní restituce

11. srpna 2012 v 21:39 | hanci |  Zamyšlení
Nemohu uvěřit, kam až dnešní vláda hodlá zajít.
Chtěla bych vědět, co všechno se za těmi církevními restitucemi skrývá - zase nějaký velký tunel??

Zajímavý rozhovor na toto téma přinesly dnešní Lidové noviny se spisovatelkou Lenkou Procházkovou. Nešlo vůbec vyjmout jen nějaké úryvky, snad bude k přečtení ofocený celý článek.

Lidové Noviny, 11/08/2012,
Rozhovor: BOJÍM SE, ŽE SE VRACÍ REKATOLIZACE




Britské listy přinášejí Informace od právníka zde

Další materiály k prostudování:

Úryvky z knihy: Robert Homír: Šokující myšlenky slavných II - Tomáš Garrigue Masaryk

Parlamentní listy zde

a zde

a ještě zde


Existuje mnoho pramenů, ze kterých si po prostudování může každý udělat svůj úsudek.






 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 D. D. | Web | 11. srpna 2012 v 21:41 | Reagovat

Přesně, ta vláda už to přehání..

2 hanci hanci | Web | 11. srpna 2012 v 21:45 | Reagovat

[1]: Díky - člověku přechází až mráz po zádech, když prostudovává různé prameny, historické, právní......

3 Jirka* Jirka* | 12. srpna 2012 v 11:36 | Reagovat

Ahoj Hančí, zdravím a děkuji za možnost rozšíření informací. Shodou okolností jsem kvůli jedné zakázce před časem pátral do minulosti "mého" města. Že je bohatá, jsem věděl dávno, ale oživil  přidal jsem celkem dost překvapivých faktů, mezi které patřila i zmiňovaná rekatolizace. Obava paní spisovatelky je přehnaně ztotožňovaná s tímhle termínem - to, co se tehdy dělo, nemá až takové srovnání s dneškem, ale chápu, že všechno podstatné přichází z efektu "pomalu vroucí vody" a lidé musí poznat případný špatný směr dřív, než ztratí kontakt s tím správným. Trochu mi u paní Procházkové vadí vyčítavě výhrůžný tón dopisu papežovi, ale souhlasím s ní do té míry, že žádné vracení majetku by nemělo proběhnout bez podrobné evidence a obhajoby konkrétních případů - tady mi stále chybí informace, doplňující rozdíl, mezi tvrzením, že žádné seznamy majetku nejsou a informací zástupce církve pro majetkové vypořádání, který nedávno v nějakém pořadu přímo vyjmenoval instituci, které byl zmiňovaný soupis majetku předán.
Naše rodina restitučním kolečkem prošla. Znám ten pocit zprostředkovaného zadostiučinění, když jsem se poprvé v životě dozvěděl o křivdě, která byla mým předkům způsobena (do té doby se u nás o všem mlčelo). Nejde o nějaké rozlehlé statky, ale o prostředky k živobytí, na kterém byly závislé tři celkem rozvětvené rodiny. I proto doufám, že nějaký způsob na vyrovnání se s církvemi stát najde, ale že bude diametrálně odlišný od tohoto, evidentně špatně zpracovaného, postupu plošného vypořádání. Nejsme tak bohatý stát, abychom mávli rukou nad "drobnostmi" okolo, jak je poslední dobou zvykem.
Na druhou stranu, z hlediska těch historických pramenů, které jsem nedávno procházel, není se čemu divit - podobná zásadní jednání byla vždy provázena šokovými reakcemi a relativně překvapivými důsledky, o které často všem zúčastněným stranám na začátku konfliktu vůbec nešlo.

4 hanci hanci | Web | 15. srpna 2012 v 20:32 | Reagovat

[3]: Ahoj Jirko, moc zdravím!!
Odpovídám až dnes - mně bohatství katolické církve vadí odvždycky. Pokud si kdokoliv čte v Novém zákoně, jedna z nejhlavnějších věcí je tam požadavek Ježíše o rozdání majetku chudým.
Církve by neměly mít majetek téměř žádný. Bohatství katolické církve je jedním z více důvodů, proč jsem přestoupila k evangelické církvi. Líbí se mně prostota a jednoduchost evangelických kostelů a také mnohem větší vzdělanost jejích kněží.
Druhá věc, která mně vadí je ta, jakým způsobem katolická církev ten všechnen majetek získala. To si může každý nastudovat, historických materiálů je dost.
Jeden příklad:
téměř celých sto let - od tolerančního patentu - do téměř konce 19. stol. museli všichni evangelíci odvádět peníze katolíkům - za to, že jsou trpění. Za každý křest, evangelickou svatbu, pohřeb a pod. se musely odvádět peníze na katolickou faru. Jinak nesměl být obřad vykonán...
A to raději nezmiňuji inkvizici, zabírání majetku po Bílé hoře  atp.

Teď mně hodně vadí způsob, kterým mají být restituce provedeny - proč nemají stejné právo na restituci ostatní občané??

V neposlední řadě se katolická církev stane největším vlastníkem pozemků v republice, nenápadně bude nabývat stále větší moci  - na základě zkušeností z historie se mně to nelíbí.

A pak - mám opravdu pocit, že celá restituce je další obrovský tunel, kdy jistí lidé využijí navrácení majetku církvi ke svému obohacení.

Je to moc stručně řečeno, doufám, že mně dobře rozumíš.

Přeji krásné sluneční dny a moc zdravím.

5 Jirka* Jirka* | 17. srpna 2012 v 0:28 | Reagovat

Myslím, že rozumím. Oddělení církve od státu, což mnozí chtějí, ale zároveň se obávají vrůstajícího vlivu. A v tom vidím tu divnou protichůdnost. Jde přeci o lidi na všech stranách (chtěl jsem použít větu "na obou stranách", ale to je málo) a pokud se nebudou chtít respektovat, najdou si stovky dalších cest, jak získat nad druhým nadvládu. V něčem s tebou samozřejmě souhlasím, historické prameny oprávněné obavy určitě nezaženou, to ano. Spíš se dívám na provedení. Dřívější návrh, už nevím které vlády, spočíval v přesné evidenci a uzavřené, ale kontrolované části údržby nemovitostí a zaměstnanců - to mi přišlo jako lepší provedení. Na tom nynějším se mi například, krom toho, co jsem napsal v minulém komentáři, nelíbí nejasné ohraničení doby původního vlastnictví a nepochopitelné inflační úpravy hodnoty (v té části finančních náhrad) - u běžných restitučních náhrad nebylo (má stále živá vzpomínka). Ale jinak mi přerozdělení financí, ve smyslu možného spravedlivého vypořádání nesporného majetku, nevadí. Majetkové rozdíly byly jsou a budou, stejně jako zmiňovaná touha po moci. Lidé musí vždycky projevit dostatečnou míru odvahy proti křivdám - třeba u případného opakování chyb ve jménu víry. Nevěřím, že se nebudou opakovat, ale doufám, že proti nim ti ostatní nepřestanou bojovat, přestože to bude často až z donucení.
Můj komentář už zase zní jako agitační projev nějakého politika, pardon... těžko se vysvětluje, takhle psace... možná důkaz nedostatečného srovnání věcí v hlavě :-)

6 Jirka* Jirka* | 17. srpna 2012 v 0:47 | Reagovat

Zkrátka... chtěl jsem říct, že mi přijde divné držet si v jakési nucené správě něco, čeho se obávám, ale zároveň to nemůžu zrušit, aniž bych porušil vlastní zásady.

7 Jirka* Jirka* | 17. srpna 2012 v 0:48 | Reagovat

..., aniž bych použil zásady vlastní existence.

8 Jirka* Jirka* | 17. srpna 2012 v 12:17 | Reagovat

hernajs... "porušil", ne použil... já už na to včera večer skoro neviděl, pardon :-)

9 hanci hanci | Web | 17. srpna 2012 v 23:04 | Reagovat

[8]:Jirko - hezky jsem se zasmála, i když samotné téma ke smíchu nevybízí.
Ano, pokud se jedná o nesporný majetek, nic proti nemám. Jenom aby se měřilo všem stejným metrem!!
Jistě, křivdy se budou dít do té doby, co budou lidé lidmi - bylo to tak od počátku, to je jisté.
Je to hodně složité a jak je vidět, spravedlivé to nebude.
Moc zdravím.

10 michal michal | Web | 21. srpna 2012 v 23:50 | Reagovat

Nějak v textech zapadl fakt, že objem majetku navráceného církvi vybočuje z restitučního zákona (viz dvě pozemkové reformy 1918 a 1947). Jinými slovy, precedentně prolamuje datum, vztahující se k tzv. benešový dekretům. Pokud by stejného precedesu užily i další subjekty (například sudetští Němci - nic proti nim), máme se na co těšit.

11 hanci hanci | Web | 22. srpna 2012 v 11:16 | Reagovat

[10]: No ano, máš pravdu, na to jsem úplně zapomněla - a přitom je to jedna z nejdůležitějších věcí. Díky za upozornění.

12 Pařez Pařez | E-mail | Web | 31. srpna 2012 v 11:04 | Reagovat

Přičinil jsem pár poznámek, ale nějak se to nezobrazilo, tak dávám odkaz na svůj blog, kde to je

13 restík restík | 5. září 2012 v 10:49 | Reagovat

Hanči,kam jste až dospěla,to je nevídané a neslýchané,není Vám pomoci a patří Vám to,je vidět že máte židovské předky tak jako my ostatní jsme potomci Husa a jeho ideologie,která zapříčinila 30 letou válku,kdy se Evropa vylidnila.
Žít v chudobě,vše rozdat,naházet do kádě a ať si každý vybere podle svých potřeb a hlavně představ,kde žijete?
To přece už tady bylo,nic nového...

14 restík restík | 5. září 2012 v 11:08 | Reagovat

9:39 - Šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura po jednání klubu uvedl: "Nebudeme hlasovat pro restituce, protože v koalici platí, že všechno, nebo nic. Není-li shoda na konsolidačním balíčku, nemůžeme hlasovat ani pro restituce."

15 Restík naposledy Restík naposledy | 5. září 2012 v 15:36 | Reagovat

Co mi dáte,až já umřu
dubovou truhličku
bílou košiličku
to mi dáte do hrobečku

16 Pavel Pavel | Web | 20. května 2013 v 17:02 | Reagovat

Velice užitečný a poměrně inspirativní článek - dobrá práce. Pokud by ses chtěl víc inspirovat co se restitucí týče, navštiv web http://restitucni-narok.info/ přinášející další zajímavé informace na tohle téma.

17 hanci hanci | Web | 21. května 2013 v 21:15 | Reagovat

[16]: Díky za příspěvek a pěkné dny.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama