František Mertl - Sovovy mlýny

28. října 2012 v 22:59 | hanci |  Umění
Při mé poslední návštěvě v Praze jsem viděla výstavu malíře, kterého už dlouho velmi obdivuji. Je to francouzský malíř českého původu - navíc - narodil se v mém městě - Třebíči! František Mertl - "Franta" a ještě zde

Studie ke Svědectví, 1995, lavírovaná kresba tuší, akryl, papír na plátně, soukr.sbírka


Autor o své práci říká:

"Osou mé práce bylo a je pozorovat člověka a podmínky jeho vztahu k životu. Ztělesňuje mi je trvalý zájem o lidskou postavu.

Z počátku se v mém pohledu zrcadlilo znepokojení nad krutými stránkami existence, nad zajetím člověka v chladných a agresivních kulisách technické civilizace. K řadě velkých pláten mne vedl pohled na drcená a napjatá těla, vystavená nesnesitelnému útisku, v zoufalém boji o přežití. Z blízka jsem poznal kruté klece a pasti, které si sami vyrábíme a do kterých se zavíráme! Tato motivace se odráží i v mé současné tvorbě. Posílily je dojmy ze Spojených států a také z Japonska. Zdá se mi, že se světu nedaří nahradit ztrátu lidskosti přemírou techniky.

Časté pobyty v Africe (Keňa, Mali, Senegal, Nigérie, Burkině Faso, Gambie) mě přiměly položit si otázku jinak: existuje možnost jiných nových vztahů mezi lidmi, štědřejších a pravdivějších, bez okras technických berliček?

Nejde vskutku o to, idealizovat si "dobrého divocha" podle J. J. Rouseaua, nýbrž vyzpovídat jinou civilizaci, pokusit se dát výtvarnou řečí najevo prostotu vztahů, které ještě existují v původním sepjetí člověka s přírodou. Také se pozastavit nad sluncem políbenou pokožkou, nad nahým tělem - nositelem života.

Vím ovšem, že rovnováha, kterou jsem hledal a nacházel, je až příliš křehká. Jestliže si ještě dnes kladu tyto otázky, je za nimi především víra, že umění zůstává vzácným prostředkem, který je schopen dotknout se těch nejhlubších vrstev našeho podvědomí. Jsem přesvědčen, že navzdory pokroku civilizace a techniky v sobě člověk nosí dávný strach ze svého primitivního stavu a stesk po ztraceném ráji.

Franta"

Rukojmí, 2010, kombinovaná technika, plátno, soukromá sbírka

Sedící muž, 2000, kombinovaná technika, plátno, soukromá sbírka

Zamyšlení, 2005, lavírovaná kresba, barevné tuše, papír na plátně, soukromá sbírka

Žena Touaregue, 2010, lavírovaná kresba, papír na plátně, soukromá sbírka

Na bobku, 2010, lavírovaná kresba tuší, papír na plátně, soukromá sbírka

Odpočinek, 2010, lavírovaná kresba tuší, papír na plátně, soukromá sbírka

Výkřik, 2009, akryl, papír na plátně, soukromá sbírka

Zamyšlený muž, 2011, akryl, papír na plátně, soukromá sbírka

Fukušima, 2011, lavírovaná kresba, papír na plátně, soukromá sbírka

Setkání, 2011, lavírovaná kresba tuší, papír na plátně, soukromá sbírka

Odpočinek, 2009, akryl, plátno, soukromá sbírka

Studie pro Osmý den, 1998, kombinovaná technika, papír na plátně, soukromá sbírka

Studie I, 2011, kresba tuší, soukromá sbírka

Studie II, dtto

Studie III, dtto

Probuzení, 2011, bronz, soukromá sbírka

dtto

Stojící žena, 1998, bronz, soukromá sbírka

dtto

Emoce, 2011, bronz, soukromá sbírka

dtto

Osmý den, 1987-89, bronz, soukromá sbírka

Prométheus, 2011, bronz, soukromá sbírka

Jimmy, 2006, polychromovaný bronz, soukromá sbírka

Klečící žena, 2005, bronz, soukromá sbírka

Sedící, 2005, bronz, soukromá sbírka

Maasai, 2000, bronz, soukromá sbírka

Torzo, 2007, bronz, soukromá sbírka

celkový pohled

dtto

***********
V parku - příchod ke galerii


Strom si vytvořil vlastní sochu - nádhernou!!

Těm batolatům nikdy neodolám.......

Historie galerie

Manželé Mládkovi - zakladatelé galerie

Nádvoří:

Eva Kmentová, Žena na slunci, 1958, bronzový odlitek 2005

Michal Gabriel, Jezdec, 2008-9, laminát

Olbram Zoubek, Oběti, 1958, beton

Olbram Zoubek, Svědek, Neznámý svědek, Sloup I, Sloup II, Stísněný muž, 1964-67

Olbram Zoubek, Eva, 1981, olovo, Ze sbírky pro J. Chalupeckého

René Roubíček, Bez názvu, 2011, nerezová ocel

Miloslav Chlupáč, Ležící, 60. léta, pálená hlína

Jiří Beránek, Neznámá svatá, 2007, akát

Kurt Gebauer, Klecohlavy VII, ohýbané a svařované železo

Čestmír Suška, Soubor tří ocelových objektů, 2007 - Trojúhelníky, Chmýří, Modrá muchomůrka

Milan Dobeš, Reflexní reliéf, 1993, kombinovaná technika

Aleš Veselý, Váha tlaku neurčuje prioritu postavení obou blíženců, kámen, ocel

Marian Karel, Architektura, železo, sklo

Karel Nepraš, Tři polopostavy, 1999, litina

Jiří Sozanský, Modely mezních situací II., 1979 - rekonstrukce v bronzu 2006

Pavel Opočenský, Bez názvu, 1999, vepická žula

dtto - detail

dtto - detail

dtto - detail

dtto - detail

Lukáš Rittstein

dtto

Žádnému kamenu nikdy neodolám


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kristýna Kristýna | 10. ledna 2014 v 11:07 | Reagovat

Dobrý den, jméno autora sochy ke konci Vašeho příspěvku je Lukáš Rittstein (syn malíře Rittsteina). Zdravím a děkuju za Vaše příspěvky z výstav.

2 hanci hanci | Web | 8. února 2014 v 20:18 | Reagovat

[1]: Moc Vám děkuji za informaci. Omlouvám se za tak pozdní reakci, ale byla jsem vážně nemocná, nemohla jsem k počítači. Srdečně zdravím a přeji hezké dny.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama