A.B. Zubov - Ukrajina

27. dubna 2014 v 20:43 | hanci |  Politika
O Ukrajině jsem původně nechtěla vůbec nic psát. Celá situaci mě hodně stresuje a člověk může cítit akorát bezmoc, víc nic.

Před nějakou dobou jsem ale četla výborný rozhovor Petry Procházkové s profesorem Andrejem Borisovičem Zubovem , je historik, religionista a politolog. Rozhodla jsem se tedy něco z toho rozhovoru tady uvést.



Před možná víc jak 8 roky jsem se zúčastnila diskuze o Putinovi a Rusku na blogu - tuším to bylo na Geonově blogu. Napsala jsem tam tehdy něco v tom smyslu, že si myslím, že Rusko bude stálou hrozbou pro svět, nikdy se nezmění a vždycky se ho budu bát, obzvlášť pokud budou v jeho čele lidé jako Putin (- a to jsem si opravdu nemyslela, že by použil vojenskou sílu, to jsem pokládala v této době za nemožné, byla jsem přesvědčená, že se bude snažit dostat postupně zpět alespoň některé bývalé ruské "satelity" pomocí ekonomické mafie atp.) Samozřejmě jsem tam byla téměř přímo označená za úplného hlupáka, se kterým se nemá cenu vůbec bavit.

LN, Orientace, 29/03/2014, Rozhovor
LN:
"...........To, co si dovoluje říkat dvaašedesátiletý doktor historických věc, autor pěti monografií a 150 vědeckých prací, si totiž veřejně v Rusku dovolí málokdo. I za to ho hodinu a pětačtyřicet minut po skončení našeho rozhovoru definitivně propustili z práce. Na hodinu....."

Rozhovor je dlouhý, pokusím se tlumočit hlavní myšlenky prof. Zubova, jeho vlastní slova dávám do uvozovek.

Jako hlavní důvod, proč se lidé v Rusku bojí otevřeně říkat své názory, vidí A.B.Zubov v tom, že za sovětské éry byla inteligence, nejlepší osobnosti, slušní a stateční lidé zabíjení, v lepším případě posílaní do lágrů. Takže skutečná elita se nemohla rodit a vychovávat děti. - V současné době už se situace začíná lepšit a mladí lidé jsou otevřenější a nebojácnější.
***
(A.B.Zubov, Financial Times, 17/03/2014)
"Putin se uchyluje k mravně zakázanému, ovšem velmi silnému prostředku - k uvolňování těch nejhorších sil ruského nacionálního šovinismu."
***
Putin pokračuje v Brežněvově doktríně omezené suverenity zemí Varšavské smlouvy. Země bývalého Sovětského svazu mají určitou míru volnosti, ale nesmí jejich nezávislost kolidovat se zájmy Ruska. Jakmile se to stane, je potřeba zakročit. "Toto velmi dobře pochopili běloruský a kazašský prezident. Ukrajina se ale rozhodla - stejně jako Československo v r. 1968 - vystoupit z tohoto systému. To vyvolalo v Kremlu stejný hněv jako pražské jaro. A to zatím Rusko neobsadilo další části Ukrajiny a nesvrhlo současný ukrajinský režim. Z řady příčin zatím realizovali pouze plán na obsazení Krymu. Co bude dál, nelze v tuto chvíli odhadnout."
***
(A.B.Zubov v rozhovoru pro Hlas Ameriky, 18/03/2014)
"Pokud se Putinovým akcím nikdo nepostaví do cesty a nebude vše vráceno do situace, jaká byla před okupací Krymu, pak se zhroutí celý systém mezinárodních smluv s nejzávažnějšími důsledky pro celý svět. Tak jak se to stalo koncem 30. let minulého století."
***
Profesor Zubov se domnívá, že do války nikdo nepůjde - je třeba vše nazývat pravými jmény - jde o ropu a plyn. Sankce - Evropa by se musela zříct ruských energií. Pro všechny zúčastněné by to bylo velmi těžké, ale pro Rusko katastrofální. Během pár měsíců by tam došlo k sociálnímu výbuchu, pro Rusko nepředstavitelná věc. Samozřejmě se toto nestane v krátké době. "Ekonomické sankce jsou jako homeopatie. Zafungují po čase, prolongovaně. Ale na rozdíl od vojenských tyto sankce přežijete."

Charakteristika Putina.
"Stručně řečeno, je to člověk zcela sovětského typu.....myslící naprosto v sovětském duchu. Hitler a nakonec i Stalin byli odpudivé osobnosti. Nicméně byli to mohutní státníci. Ano, temní démoni, zlí, krutí, ale v jistém slova smyslu i velikáni............Putin se nechává unášet prachobyčejnou zlostí a pocitem ponížení....Právě v případě Ukrajiny. Ukrajina mu zkazila život. Ukrajina se mu přestala podřizovat. Nejen to, jeho režim se ocitl v ohrožení. Existuje princip domina, teď je moderní říkat princip arabského jara......Protože Ukrajina hovoří prakticky stejným jazykem jako Rusko. Existují mezi námi pevné příbuzenské vztahy...............Putin musel rychle něco udělat. Postavit mezi Ukrajinou a Ruskem vysokou zeď.............Mám na mysli stěnu vzájemného odcizení...............Putin potřeboval a potřebuje, aby takzvaní ukrajinští nacionalisté bili a zabíjeli etnické Rusy. Hovoří stále dokola o fašistech a banderovcích. Cíl je, aby byla prolita krev, aby byl mezi Rusy a Ukrajince vražen klín. Tyto dva národy se mají odcizit, nenávidět."

Bandera?
"Banderu přitahovaly fašistické ideje. Ale on sám se prakticky ničeho strašného, například masových vražd, nedopouštěl. Nemohl. Protože skoro celou válku proseděl ve vězení....... Nesmíme nacismus zaměňovat s fašismem! Bandera byl nepřítelem Hitlera......"

Antisemitismus?
"To, co se o něm nyní šíří, je lež. Hlavním ideologem ukrajinského nacionalismu byl Lev Rebet. Žid. Proseděl celou válku v koncentračním táboře a jen zázrakem přežil. To on byl ideologem banderovského hnutí. V roce 1957 ho zabil sovětský agent v Mnichově. Nezabil ho tedy žádný ukrajinský antisemita a nacionalista, ale sovětský agent! Stejný agent, který za dva roky, 15. října 1959 rovněž v Mnichově, zavraždil samotného Stepana Banderu."

(z vystoupení A.B.Zubova na Kongresu ruské inteligence, 19/023/2014)
"Nejen Ukrajina, ale i Irán a každá jiná země, která technicky dokáže vyrobit jadernou zbraň, ji teď vyrobí. Protože co jiného zajistí její nedotknutelnost, když si jedna z jaderných velmocí usmyslí na ni zaútočit?"

(A.B.Zubov, Financial Times, 17/03/2014)
"Pokud jsi aktivní protivník sovětského - jsi fašista. Tak to bylo ve stalinských dobách a toto klišé se nyní obrodilo v ruské propagandě."

LN: Rok 1991 pro vás musel být obrovskou nadějí.
"Byl. Doufal jsem, že místo rudého vztyčujeme ruský prapor. Že se zrodí nové Rusko, které bude součástí evropského společenství, součástí civilizovaného světa. Takové Rusko, jakým bylo, nebo spíš chtělo být ve svých nejlepších letech před bolševickou revolucí v roce 1917. Jenže jak jsem vývoj u nás pozoroval, nabýval jsem stále pevnějšího přesvědčení, že nás to táhne do sovětské minulosti. Proto jsem se snažil přednášet, psát, vysvětlovat: musíme navázat na dědictví předkomunistického ruského státu. A odsoudit sovětskou éru jako éru zločineckou. Nyní nastal moment pravdy. "Putin otevřeně hodlá obnovit, když ne Sovětský svaz, tak sovětského ducha. Boj s tímto duchem je pro mne záležitostí svědomí. Proto se ničeho nebojím. K takové misi mne připravoval můj otec, moji dědové. Půjdu až do konce."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 vera vera | 1. května 2014 v 18:40 | Reagovat

Jsem moc ráda že jste tady zpátky, moc Vám přeju slunce a zdraví. Váš život je tak bohatý a otevřený, líbí se mi občas do něj nakouknout. Trošku je mi proto líto, že se necháváte svazovat strachem z toho co bylo. Rusko je dnes jiná země než jsme poznali v souvislosti s okupací. Nezlobte se prosím za moje slova. Sleduju zprávy z Ukrajiny a vidím tam strašné věci, a vidím i jejich původce. Putin to není. Lidé na východě UA viděli Majdan a viděli kdo ho platil a slyšeli co se chystá proti lidem ruské národnosti na Ukrajině. A nechtěli se stát lovnou zvěří. Proto se brání. Je tam hroně moc krutosti, ze strany "nové vlády", ale o tom se tady nemluví, bohužel. Promiňte. Nechci vstupovat do konfliktu. Jen si říkám, je tak málo pochopitelné, že jsou na světě lidé, kteří nechtějí vstupovat do EU a nevěří USA? Na východě Ukrajiny žije mnoho lidí ruské národnosti, Kyjev se o nich vyjadřuje jako o podřadných lidech, zatímco Rusko je uznává jako své bratry. Nechce se jim to měnit. Proč mají splácet půjčku Mezinárodnímu měnovému fondu, když donedávna si hospodařili dobře s blízkým Ruskem. To prostá hlava nebere. No a tím jsem chtěla říct, at se Putina nebojíte. On se jen nemůže sklonit před nějakou Evropou nebo Amerikou, je jim roven a žádá si rovné jednání, to je vše. :-)

2 hanci hanci | Web | 2. května 2014 v 19:11 | Reagovat

[1]: Paní Věro, děkuji za pochvalu a komentář. V žádném případě se nezlobím za Vaše slova. Ale obávám se, že nemá vůbec smysl, abych nějak dál vysvětlovala svoje přesvědčení. Obě zastáváme naprosto protichůdná stanoviska. Jsem šťastná, že jsem zažila dobu, kdy svoje názory mohu svobodně prezentovat. Téměř celý život jsem prožila ve strachu, jaksi podvědomém, asi následek třínočního výslechu podnapilým příslušníkem SNB – komunistou –  ve svých 6 letech. Toho, co jsem zažila a o čem vím – nesrovnatelně horšího, že zažilo tolik jiných lidí, se nemohu – a ani nechci zbavit. Nenechávám se tím svazovat, jen to mám pořád na paměti, abych dokázala hodnotit současné dění ve všech souvislostech. Vědět o minulosti a mít ji stále na paměti je, podle mě, nesmírně důležité, řekla bych nutné.
Nikdo se minulosti nemůže zbavit. I jednotlivec, který udělá něco špatného, už to nikdy nevymaže. Může toho litovat, může dál žít co možná nejlépe, ale vymazat to nemůže. – Co se týká charakteru Putina – k jeho posouzení mně stačí ta skutečnost, že v jedné z největších totalit, které kdy lidstvo zažilo, byl v jejích službách – tajným agentem KGB – jedné z nejzločineckých organizací vůbec. Takový člověk se změnit nemůže, může se sice tvářit, že ano (i to pak svědčí o jeho vadném charakteru), ale změnit se nemůže. Prostě takový je.
Přečetla jsem hodně knížek od ruských disidentů, lidí zavřených v gulagu, dějiny Ruska atd., atd. Také jsem přečetla všechno, co napsala Petra Procházková – která vedla rozhovor s prof. Zubovem. Putin jí, na tuším deset let, zakázal vstup do Ruska a Čečenska, protože psala pravdu – tu, kterou viděla na vlastní oči, kterou zažila. Věřím jí, protože to, o čem psala, jsem mohla konfrontovat s dalšími zdroji, které říkaly totéž. Putin říká něco, co vzápětí je odhaleno jako lež. Dokumentárně.
Také je všeobecně známé, že za 2. světové války byli lidé, kteří nevěřili, že existují koncentráky a že jsou v nich po statisících vraždění lidé.
Sama jsem se přesvědčila, že vysokoškolsky vzdělaný člověk nevěděl, že u nás existovaly komunistické koncentráky, že byli mučení a zabíjení lidé, kteří s komunistickým režimem nesouhlasili a dali to najevo.
Už dál nebudu nic psát – jen to, že souhlasím úplně ve všem, co v rozhovoru říká prof. Zubov, který za svoje názory byl vyhozený ze zaměstnání. Právě v těchto dnech.

Přeji Vám příjemné jarní a letní dny.

3 vera vera | 4. května 2014 v 18:23 | Reagovat

Víte, můj otec byl komunista, matka Němka, která tu po válce zůstala jen díky sňatku, se stranou se nikdy nesmířila. Já se už do protichůdného prostředí narodila:-). Už jsem nechtěla reagovat, ale něco s tou historií, to mi nedalo, promiňte.
My dvě se míjíme v hodnocení současné situace na Ukrajině. Říkáte, že se opíráte o historii, že je nutné ji znát.  Naprosto souhlasím. Proto mě velice udivuje, že  v rozhovoru pana Zubova chybí podstatná část ukrajinské historie. Právě ta, ze které roste dnešní Kyjev. Tahle: http://www.outsidermedia.cz/Kdo-to-byl-ten%E2%80%9CBandera%E2%80%9C-Je-opravdu-co-oslavovat-1.aspx.  Bohužel, pokud ji pan Zubov nezná, přišel o místo oprávněně.   Omlouvám se za tak příkrá slova. S Vašimi názory nemám problém.  Klidně s Vámi budu souhlasit, že je Putin nezkrocená šelma a že z něho jde strach. Národy a velmoce jdou proti sobě, odjakživa. Ale tahle vražedná neláska na Ukrajině je zaplacená penězi  USA, a to se mi nelíbí. Toť vše.
Děkuji Vám za odpověď. A fotky třebíčského jara. Před dvěma roky jsem touto dobou  byla v Třebíči  na jedné akci, prošla jsem si ho křížem krážem, na židovském hřbitově jsem se vyzula a šla naboso. Připadalo mi to tak samozřejmé... Mějte se tam moc krásně :-)

4 hanci hanci | Web | 4. května 2014 v 19:15 | Reagovat

[3]:Paní Věro, omlouvám se, ale nebudu nijak podrobně reagovat. Historii Ukrajiny jsem nestudovala, podle způsobu vyjadřování pana Radko Mika a pár dalších, kterých jsem si všimla při letmém pohledu na Outsider Media (která vůbec neznám), mám divný, nepříjemný pocit, mluvené angličtině (video) nerozumím, bohužel ...... Petru Procházkovou znám z mnoha knížek a reportáží, které se daly ověřit z různých zdrojů....... Prof. Zubov se vyjadřuje stručně, střízlivě, věcně - myslím si, že historii opravdu zná dobře - copak by ho Putin nechal, do této doby - než začal říkat otevřeně svoje názory - vyučovat na univerzitě? V Rusku? :)) Nezlobte se tedy, už dál opravdu reagovat nebudu, máme obě rozdílné názory a zkušenosti, nikam by to nevedlo............... Mějte se hezky.

5 Jirka* Jirka* | 6. května 2014 v 1:02 | Reagovat

Zdravím. Já se bavil, zhruba před týdnem, krátce s jedním Ukrajincem, který se právě balil na dovolenou domů - vpodstatě jen ze zájmu, jak si mám představit míru jeho "zeměpisného zainteresování" do problémů, probíhajících u nich - odpověděl mi, že je ze západu Ukrajiny, že je z řad posledních Banderovců, což řekl se zájmem v hlase i očích, kdy k tomu dodal: "To říkám hlavně kvůli zjištění, jak na vás tato informace bude působit". "Nevím, jak jste dějepisně vybavený, čím jste ovlivněný a jestli to bude hrát roli ve vašem přístupu ke mně", dodal... Už se nějakou dobu známe a sedíme si, takže jsme se celkem rychle shodli na tom, že podobné zařazování mezi příslušníky jednotlivých stran sváru není ani tolik o zeměpisu nebo dějepisu, ale o lidech, kteří chtějí prosadit svou, nebo to nepotřebují víc, než je zdravé sebevědomí a přiměřená národní hrdost. Hlavním problémem vždycky byly konflikty, které probouzejí v lidech ty nejhorší pudy, zlosti a nejnižší stupně zbabělosti, kterých jsou schopni - a na každé straně, která záměrně destabilizuje situaci jen proto, aby prosadila svou, je chyba bez rozdílů a bez šance jakéhokoli ospravedlnění.
Když v poslední době (kvůli výročí konce války) sleduji filmy jako byl Habrmannův mlýn, nebo dvoudílný Poslední cyklista, tak jsou opravdu všechny debaty téměř zbytečné. Když přijde ta destabilizovaná doba, kdy dostanou (někdy záměrně, jindy jako vedlejší efekt) příležitost násilím orientovaní lidé, tak jsou téměř všechny ideály ničeny a osobní zbabělost nastupuje.
Věřím tomu, že ten, kdo zažil válku, si ji nikdy nepřeje opakovat, jak se často říká. V dnešním světě je znát, že válečná generace umírá a v míru rození lidé už takové zásady nemají pod kůží, tak jsou odsouzeni k pokusům o zkoušky naostro.
Trochu jsem ujel stranou, omlouvám se - jen jsem chtěl říct, že zmíněný Ukrajinec (45 let) mluvil o panu Yanukovičovi jako o zločinci, který nemá na svobodě co dělat (ne v souvislsoti s nynějším děním, ale s předcházející "kariérou" kriminálníka) a o Putinovi mluví jako o "posvěceném" zločinci, který opravdu odřezává lidem v Rusku informační zdroje a navíc vytváří prostředí, kdy lidé už nemají potřebu znát pravdu - tedy přesně to, co bylo u vás před rokem 89, řekl.

6 hanci hanci | Web | 6. května 2014 v 10:41 | Reagovat

[5]:Jirko - strašně moc Ti děkuji za tento komentář. A vůbec jsi neujel stranou - úplně všechno, co píšeš, spolu souvisí.
A úplně se vším, co jsi napsal, stoprocentně souhlasím.
Je strašné, jak lehce se dají lidé zmanipulovat, nechápu to. A je strašné - to co píšeš - že lidé tak rychle a lehce zapomínají a pak se dějí hrozné věci znovu a znovu, nové generace jako kdyby nedbaly na zkušenosti předešlých, a chtějí to zažívat samy. Opakuje se to pořád dokola, po celé dějiny lidstva. (Nemohu uvěřit, jak velké množství „náctiletých“ vůbec netuší, kdo to byl Palach!!!)
Trochu lehce odbočím. Pro někoho jsou bratři Mašínové zločinci, pro mě jsou to velcí hrdinové.
Pan Urválek odsoudil k trestu smrti značné množství lidí, nic se mu nestalo, dožil s krásným důchodem do vysokého stáří a opakoval, že se necítí vinen. Širokou veřejnost to nijak neznepokojuje – zato Mašínové se přetřásali neustále.
Ve svých "Vzpomínkách" píši o rodině, jejíž majetek vesnice potřebovala  ukradnout pro založení JZD (koncem padesátých let). Všechny pozavírali, devatenáctiletého syna odsoudili k trestu smrti za vlastizradu. Nejhrůznější na tom je, že žádost o trest smrti podepsalo 7 lidí!!!! z malé vesnice, jeden z nich byl jeho spolužák. Tehdy měla vesnice zhruba něco málo přes 120 čísel domů. Po 12 letech v hrozném komunistickém lágru (po mučení a týrání, navíc po téměř celou dobu rubal uran pro Rusko - bez ochranných obleků - v čem pracovali, v tom spali, nemohli se umývat atd. atd.) - byl rehabilitován a mohl si přečíst ta jména sousedů, kteří žádali jeho smrt. - Jak říkáš, bohužel, takovéto doby probouzejí v lidech ty nejhorší pudy a veškeré ideály jdou pak stranou, jaksi se vytratí.
Je nepochopitelné, když pan Dietl napsal tak "krásně" TV seriál o zakládání JZD - s úžasně "dobrým a spravedlivým" Hamrem (snad jeho jméno píšu správně), že lidé věřili tomu, co viděli v TV a ne tomu, co zažívali. A v tom je ta manipulace tak nebezpečná, obzvláště někým tak nadaným autorem, jako jistě pan Dietl byl.

Nežila jsem na Marsu, žila jsem tady, v Ruskem okupovaném Československu a mohu tedy moc dobře posoudit, jak "pravdivě" jsou lidé informovaní sdělovacími prostředky, které ovládá vedení Ruska - Putin.
Je s podivem, že v tak zmanipulovaném prostředí jsou ještě lidé, kteří používají obyčejný selský rozum a vidí věci tak, jak ve skutečnosti jsou – jako právě pan prof. Zubov. Bohužel, jen málokdo se nebojí to říct nahlas, protože všichni mají před sebou případy, kdy byli stateční ruští novináři a lidé, kteří říkali pravdu, zabíjení, ztráceli se, umírali za záhadných okolností....... – v této době - za Putina.
*****
Jirko, měj se moc hezky – já jsem teď prožívala úžasný čas při mistrovství světa ve snookeru. Nakonec jsem jaksi podvědomě začala fandit Selbymu – i když to pro mě bylo hrozně těžké, protože mám moc ráda oba dva finalisty – vždycky fandím slabším, nejen ve sportu – no a on to nakonec Selby vyhrál!! Bylo mně Ronnieho líto, ale on už mistrovství vyhrál 5x a pro Selbyho to bylo poprvé. Byly to fakt strašné nervy – ale i přesto, mě snooker uklidňuje – od těch strašných věcí, které se dějí právě třeba na Ukrajině nebo jinde ve světě – toho zla je tolik, že kdyby se člověk nechal vtáhnout do všech těch dění, musel by se zbláznit.

7 Jirka* Jirka* | 6. května 2014 v 13:00 | Reagovat

Ahoj, jsem rád, že se chápeme správně. Chtěl jsem říct, že obě strany, i ta americká (což měla asi na mysli Věra), tlačí na pilu a používá zkratkovité cesty zjednodušeného cejchování dobra a zla a dost si tím všichni nabíhají, jenže na druhou stranu to zas pomáhá některým lidem procitnout, zamyslet se a dohledat více informačních zdrojů. Znovu mohu opakovat, že nevadí, když lidé nevědí - vadí, když vědět nechtějí.

Shodou okolností jsem před chvílí četl článek pana Hvížďaly (aktualne.cz), na téma mediální masáže (v souvislosti s čerstvou bulvární událostí č.1), kde v závěru píše: "Demokracie, po které alespoň verbálně stále toužíme, je založena na trvalém a aktivním zájmu většiny společnosti o skutečné věci veřejné a schopnosti je oddělit od banalit." Přestože má tentokrát na mysli bulvární styl zábavy, ten scénář podávání informací je stejný a dá se použít i na "naše" téma.
Trochu mě mrzí, že při lákání studia nových vědomostí musí učitelé vymýšlet stále nové postupy a lákavé doprovodné akce, ke kterým teprve potom navazuje nová forma učení - ale to je přirozený vývoj. Spoléhat se na čistě subjektivní zájem žáků o vzdělání, tak dnes umí číst jen hrstka lidí :-) Navíc by to jistě rádi zneužili. ale o tom jsi už mluvila kdysi v jiném článku - ta trochu schizofrenická pochybnost o smyslu přístupnosti vzdělání široké veřejnosti...

Musím jít pracovat, pardon :-)

9 hanci hanci | Web | 6. května 2014 v 13:38 | Reagovat

[7]:Jirko, taky musím odejít, takže jen krátce. - Pan Hvížďala to říká velmi dobře, špatná kvalita všech sdělovacích prostředků je strašná, na zprávy TV (mám na mysli ČT – na Novu a Primu jsem se nedívala nikdy, to je jen ubohý bulvár) se už nedá dívat, na diskuze p. Moravce stejně tak (jen škoda, že tak inteligentní člověk se nechal dotlačit tam, kde už delší dobu je)....... Ten článek pana Klusáka jsem četla a naprosto vystihl to, co jsem si už dávno myslela. - Ještě k tomu prof. Zubovovi - vždyť on tam přece říká a mám to napsané ve článku - je třeba vše nazývat pravými jmény - jde o ropu a plyn. Sankce - Evropa by se musela zříct ruských energií. Pro všechny zúčastněné by to bylo velmi těžké, ale pro Rusko katastrofální. Během pár měsíců by tam došlo k sociálnímu výbuchu, pro Rusko nepředstavitelná věc. Samozřejmě se toto nestane v krátké době. "Ekonomické sankce jsou jako homeopatie. Zafungují po čase, prolongovaně. Ale na rozdíl od vojenských tyto sankce přežijete."
Myslím, že z mých předešlých článků je zřejmé, že nejsem bezhlavý fanda USA – doporučovala jsem mnohokrát přečíst si komentování denních událostí Noamem Chomským a to mluví za vše. – Ano, o tom, že nejhorší je nechtít vědět – nebo – nesnažit se víc vědět – je asi jedna z nejhorších věcí, protože pak je velmi snadná ta šílená manipulace atd., atd.
Zarazilo mě jenom, že paní Věra napsala, že Putin není původcem zlých věcí na Majdanu a Ukrajině, že se ho nemám bát, že se jenom nechce sklonit před Západem, že je „jen nezkrocená šelma“ – a nic neřekla o krutosti bývalé ukrajinské vlády podporované právě Putinem, o vědomě zkreslovaných a manipulovaných informacích ze strany Ruska – potažmo Putina, o úmrtích novinářů a jiných lidí v Rusku, kteří se před Punem nesklonili – atd., atd. Ale myslím, že už ani nemá cenu o všem psát – stejně by to byla hrozně dlouhá diskuze a vůbec nic by nevyřešila, bohužel. A nakonec – právo na vlastní názory a vidění má každý a opakuji, jsem šťastná, že jsem se dožila doby, kdy bez obav z jakéhokoliv postihu mohu ten svůj říkat. Moc zdravím.

10 Liška Liška | 15. května 2014 v 10:49 | Reagovat

Ahoj, je to hrozný.

Říkám si, že v takových situacích bezmoci a kolosu, který se tyčí nad lidmi bezohledně, chápu, že v historii se v takových chvílích lidi uchylovali k atentátu.
Prostě Putina zabít.

11 hanci hanci | Web | 15. května 2014 v 11:07 | Reagovat

[10]: Liško - ahoj - neumíš si představit, jakou jsi mně udělala svým kom. radost (nejen obsahem, ale že jsi se ozvala) - tak moc často jsem na tebe po celou dobu myslela!!!
Nedávno jsem četla výtečný kom. k těm - pro mě legračním - sankcím od Petry Procházkové. Možná ho sem vložím, ona je naprosto úžasná a hlavně, zná ty poměry tam jako málokdo.
Liško, měj se moc hezky, moc zdravím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama