Umberto Galimberti - Andreas Peralli - interview

3. května 2014 v 16:14 | hanci |  Zamyšlení
Ještě na jedno téma, které mě zajímá, a o kterém se docela často hovoří, jsem našla zajímavé interview, ze kterého sem vložím pár výpisů. V celém rozhovoru jsem neobjevila jediný bod, se kterým bych nesouhlasila. Naopak, už hodně dlouho mám stejné pocity a obavy a cítím beznaděj a neřešitelnost........

Nejsme připraveni na stárnutí společnosti

LN, Orientace, Interview, 12/04/2014

Andreas Pieralli vedl rozhovor s Umbertem Galimbertim, který byl v minulém měsíci v naší republice na pozvání Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.


Diskuze byla o tématech, které Umberto Galimberti uvádí ve své knize "Znepokojivý host: Nihilismus a mládež".
Bohužel, tato jeho knížka není k dostání, moc bych si ji přála přečíst - a samozřejmě - vlastnit ji.

LN: Proč je nihilismus znepokojivý host?
".......Problém s nihilismem nastane, když hodnoty, na nichž je společnost založena, již nefungují a nejsou nahrazeny novými. Když se bortí body, parametry a kódy potřebné k orientaci.


V západní civilizaci budoucnost byla vždy vnímána jako pozitivní, kdežto pro řeckou kulturu byla naopak pozitivní minulost - odtud kult zlatého věku. Křesťanství řeklo lidem "nikdy nezemřete", a tohle byl imprinting celé západní kultury. Tohle je důležité mít na vědomí: pro křesťanství je minulost špatná, je to čas prvotního hříchu, kdežto přítomnost je vykoupení a budoucnost dokonce spása. Tento přístup se pak promítl do vědy, kde minulost je neznalost, přítomnost je bádání a budoucnost pokrok. Podobně tomu bylo v marxismu: minulost je nespravedlivá společnost, přítomnost je revoluce a budoucnost je spravedlnost na zemi. A obdobně u Sigmunda Freuda: minulost je trauma, přítomnost je analýza a budoucnost je vyléčení. Všechny aspekty západní kultury jsou křesťanské, směřují tedy optimisticky do budoucna. Pokud tato dimenze, které pravděpodobně vděčíme to, že se Západ nezastavil jako třeba islám, vymizí, podlehneme dezorientaci. Pokud před sebou nevidím budoucnost, pak výsledkem je právě dnešní generace mladých, která žije v absolutní přítomnosti. Člověku bez budoucnosti dnes nezbývá než propadnout omrzelosti a vložit se do rukou devastujících procesů.
*
*
Poprvé v novodobé historii synové nebudou bohatší než otcové, a až synové spotřebují všechny zdroje otců, začne příští generace opravdu strádat.
*
*
LN: Kde tohle všechno začalo?
První viník ......Technika nahrazuje pracovní sílu, počítače a automatizace plní funkce, na které byli dříve potřeba lidé..............Druhý viník....Dnes finančnictví udělalo z peněz zboží, které se znásobuje výměnou a koloběhem............ Třetí viník....globalizace, protože vykořenila všechny tradice, přemístila výrobu, vytvořila nové otroctví ve třetím světě, i když oni to takhle možná nevnímají, protože předtím to u nich bylo ještě horší.
*
*
Stárnutí populace zlomilo cyklus otců a synů.......Medicína se provinila tím, že přerušila biologický rytmus..........udržuje nás naživu dalších plus mínus třicet let. Nesmíme říct, že prodloužila život, ona prodloužila stáří, život je něco jiného. Starci se stali problémem pro syny, kteří platí značné sumy, aby je mohli někde "zaparkovat" v hospicích. Další problém jsou staré politické elity....................Tato třetí generace dědů, kteří se nestarají o vnoučata, ale stále se drží u moci, je pohromou; nemáme na to parametry. ........To, co se děje nyní, je poprvé. Tato koncentrace prostředků v rukou starců je katastrofální....
*
*
.................dnešní mladí, kteří mají obrovský biologický a intelektuální potenciál, nepřispívají do společnosti. A nenabízí se tu ani možnost revoluce - ta je možná pouze tehdy, když máte identifikovatelného nepřítele, ať politického, nebo ekonomického. Dnes zaměstnavatel a zaměstnanec stojí na stejné straně a proti sobě mají trh. Ale kdo je trh?.......
*
*
................Filozofie je prostor, v němž člověk rozvine svou mysl, strukturuje své myšlení. ..........technickou práci se člověk naučí rychle, kdežto vybudovat člověka, jenž bude člověkem v každém směru, to je běh na delší trať. Věřím, že filozofie je užitečná a jeví se být i něčím přirozeným................Já bych filozofii povinně zavedl do škol..
*
*
Etika a estetika: ................Etika upadá, a to zejména v katolických zemích, protože katolicismus vytvořil určitý druh dvojitého svědomí: z kazatelny ti dám pravidlo, pak ti odpustím ve zpovědnici. Já jsem proti odpuštění, protože ten, kdo se proviní, musí s tou vinou žít dál, je to fakt, který zůstane, a s tou vinou se musí sám vypořádat. Ne nadarmo se ve středověku říkalo, že ani Bůh nemůže smazat to, co se stalo. Kultura odpuštění má jistě své výhody, ale nesmaže vinu. Pokud s vinou musíme počítat, máme možnost si vytvořit svědomí - jednoznačné a pravé...
*
*
......Digitální komunikace je velice rychlá, ztrácí se čas k reflexi obsahu. Nestačí říct, že se mi něco líbí, anebo nelíbí. Rychlost pracuje na základě emocí, nikoliv přemýšlení. Lidstvo, které nechává stranou reflexi, se vystavuje značnému nebezpečí.........Komunikaci na sociálních sítích říkám "kolektivní monolog",.............v sexualitě se vzdáváme těla a přesouváme se čím dál více na internet, protože tělo partnera nás zavazuje. Partner může říct ne, vyjadřuje svou spokojenost a nespokojenost. Mám třeba pacienta, který ačkoliv má mnoho žen, zdá se mu obtížné se s nimi milovat, zdá se mu jednodušší masturbovat před internetem. Tak daleko jsme se už dostali..........
*
*
LN: Veřejně hovoříte o klesající kulturní úrovni................
Je to špatný směr, který se mocným velice hodí, protože konformní a uniformní společnosti se vládne mnohem snáze. A to skrze takzvaně jednotné nebo mainstreamové myšlení. Ale co mě děsí ještě víc, je, že se vyskytuje i jistý druh jednotného cítění. V Itálii máme spoustu pořadů, kde mladí vyprávějí své romantické a erotické příběhy. Chce se po nich, aby externalizovali svůj vnitřek. Televize pak tuto nestoudnost prodává za upřímnost. Mladí se pyšní tím, že nemají co skrývat; ve skutečnosti by se měli stydět za to, že už nemají nic jedinečného a intimního, co by mohli sdělit jen těm, kteří jim za to stojí. Takhle zničíme individualitu a vytvoříme hlubší homologaci než u mainstreamového myšlení, protože city jsou mocnější než myšlenky. Pokud jsou city homologované, dostaneme se k tomu, co již v roce 1956 hlásil filozof Marcuse: k jednorozměrnému člověku. Pro takovou společnost by bylo typické, že všichni cítí a chtějí totéž."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 P. P. | 4. května 2014 v 16:52 | Reagovat

Dobrý den, tady máte možnost tu knihu zdarma číst nebu si ji stáhnout v pdf....
Pěkný den
P.

http://www.transkulturnikomunikace.cz/9/uskutecnene_udalosti.url

2 P. P. | 4. května 2014 v 16:56 | Reagovat

...tak ještě jednou ten link jsem prve nějak špatně zkopíroval
www.transkulturnikomunikace.cz/13/publikace.url

3 hanci hanci | Web | 4. května 2014 v 17:06 | Reagovat

[2]:Páni - ani neumím říct, jak Vám děkuji. Už mám knížku staženou. I když nejraději čtu v posteli a knížku ráda držím v rukou a cítím ji, jsem ráda, že si ji budu moct přečíst alespoň takto. Strašně moc Vám děkuji a přeji co nejpříjemnější dny.

4 hanci hanci | Web | 4. května 2014 v 17:17 | Reagovat

[1]:A také moc děkuji za tuto adresu!!

5 P. P. | 4. května 2014 v 20:52 | Reagovat

Nemáte zač, rádo se stalo :-)
Hezký večer
P.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama