A.Maalouf - rozhovor

21. ledna 2015 v 18:35 | hanci |  Politika
V poslední době jsem četla velké množství zajímavých textů, úvah, názorů.
Např.:
V Respektu píše Fareed Zakaria o násilí v Bibli a Koránu atd. - zde
Text francouzské spisovatelky Marie Darrieussecq o karikaturách v časopise Charlie Hebdo - zde
V Armádních novinách píše RNDr. Václav Cílek text -.... porozumět arabskému světu, část 1. - zde
V Echo24.cz píše František Krincvaj Stručné dějiny islámu - zde
a další a další............

Dnes jsem četla také zajímavý rozhovor:
LN, příloha Orientace/Knihovna, 17/01/2015 - článek Demokracie se nachází v nevědomí
Rozhovor Josefa Brože (publicista) se spisovatelem Aminem Maaloufem (*1948), libanonský křesťan, žije v Paříži, hlásí se k osvícenství. Získal Goncourtovu cenu za román Taniosova skála.

"..........
LN: Zakládáte si na tom, na rozdíl od Samuela Huntingtona, že současná situace ve světě není ve slepé uličce kvůli "válce civilizací", ale daleko spíše z důvodů vzájemného "vyčerpání civilizací". Proč však redukujete tuto vyčerpanost na dva světy: na arabsko-muslimský a na Západ?
U vize Samuela Huntingtona nekritizuji ani tak diagnózu, kterou naopak pokládám za přesnou, ale závěry, jež on z toho vyvozuje. Když říká, že lidé reagují stále více na základě své náboženské příslušnosti, nemýlí se. Ale zdá se mi, že považuje tento návrat za přirozený, zatímco pro mne je to fenomén nedávný, patologický, spojený s vážnou "poruchou světa".
Je pravda, že se více opírám o srovnání těch dvou regionů, které jste jmenoval, než o regiony ostatní. Není tomu tak pouze proto, že k těmto dvěma regionům náležím, nýbrž i proto, že arabsko-muslimský svět je v současnosti hluboce nemocný a to nemoc je jedním ze symptomů krize, v níž se nachází celé lidstvo. Co se týče Západu, hraje již staletí vůdčí roli, je modelem a skutečnost, že již neví, jak této roli dostát, je jedním z hlavních aspektů oné "poruchy".


LN: Co podle vás může zabránit další, globálnější konfrontaci?
Neexistuje v tom žádné rychlé řešení, bohužel. Vidíme velmi dobře, jak se tento fenomén usídlil, a není vůbec snadné ho léčit. Co se týče zemí - jako Irák, Sýrie nebo i bývalá Jugoslávie -, ty se rozkládají a pocit příslušnosti k národní komunitě ustupuje ve jménu pocitů náboženské nebo etnické solidarity. Bude třeba celé jedné generace, aby se došlo k převrácení tohoto trendu. Někdy není ani možné se o to pokoušet. Arabsko-muslimský svět potřebuje revoluci po způsobu osvícenství, jako tomu bylo v Evropě osmnáctého století. A Západ - ten evropský i severoamerický - potřebuje opět promyslet své místo ve světě, své morální fundamenty a tak dále. To vše bude vyžadovat hluboké proměny - a určitě nebudou krátké.

LN: Myslíte si, že je vůbec ještě možné, aby obě náboženství - islám i křesťanství - dokázala žít v míru? Vy sám jste původem libanonský křesťan, který žije ve Francii.
Být křesťanem neznamená to samé v adoptivní zemi a v mé původní zemi. Ve Francii je to především intelektuální, etické a ideologické rozhodnutí. V Libanonu to značí sociologickou a kvazietickou příslušnost. Problémy jsou tedy v každém z těch případů velmi rozdílné. Na Blízkém východě je nejvážnějším problémem dneška nárůst fanatismu, který vede k perzekucím všech menšin a nutí zejména křesťany z Orientu k emigraci. Tento fenomén vyprazdňuje tisícileté kultury a ochuzuje země, jež se stávají samy oběťmi. Bohužel jenom obtížně lze tento proces zvrátit. Stovky tisíc křesťanů, kteří opustili Irák od počátku tohoto století, se již bohužel nevrátí. Je to obrovská tragédie, ale nikdo se tomu už nesnaží zabránit.

LN: Region stření Evropy vám není neznámý. Jak vám připadá současná česká situace, tedy situace státu nezřídka nahlíženého coby země "mezi dvěma světy"? Dnes je spojena a spojována se Západem, ale byly časy, kdy byla spojencem i vazalem Východu.
Bývalé Československo dalo světu lekci, když dosáhlo rozvodu bez násilí: dokázalo přejít z jednoho federálního státu do dvou samostatných států bez trpkosti a bez násilného vyrovnávání si účtů. Myslím, že národy střední Evropy by se měly pokoušet o vedoucí roli při evropské (re)konstrukci, tedy roli, kterou národy západní Evropy sice historicky zvládly, ale dnes ji již nezvládají.

LN: .......... Co bychom mohli získat z vaší libanonské zkušenosti ..........?
Vaše země má mnohem větší šanci než Libanon. Ten se nachází v zoufalém politickém prostředí; v prostředí plném konfliktů, které se prodlužují bez jakéhokoliv konstruktivního řešení, uprostřed dezintegrovaného arabského světa. .......... není prakticky možné vytvořit v takovém rámci fungující moderní společnost. Střední Evropa v historii mnohé vytrpěla, ale domnívám se, že má to nejhorší za sebou a že tyranie fašistického nebo stalinského typu se sem již naštěstí nikdy nevrátí. Ale, a to zdůrazňuji, je zapotřebí utvořit Evropu, náš společný národ. Odhodlaně a vědoucně, neboť ten sen se zdá být již poněkud vyprázdněný....

LN: Demokracie podle vás odumírá. Čím to je?
Demokracie na tom není dobře. Těmi předchozími důvody byly hrozby expanzivních antidemokratických ideologií. Dnešním rizikem je především ztráta smyslu, neboť lidé mají dojem, že jejich volba není k ničemu a že politici se budou chovat všichni stejně…....... Dalším rizikem je tyranie "zlatého telete", tedy nadměrná moc ekonomických imperativů. ..........Demokracie má prostě pocit, že již definitivně triumfovala, i když právě... pomalu umírá.

LN: Co vlastně říkáte současným vztahům mezi Spojenými státy americkými a Ruskem? Někdy to vypadá, že právě zažíváme znovu ten starý konflikt jako v čase studené války.
Ano, někdy to opravdu tak vypadá .......... Avšak dějiny se nikdy neopakují. .......... Od té doby, co Rusko ztratilo svůj status supervelmoci, tápe a hledá své místo. .......... A politika Západu nebyla vedena snahou, aby zde došlo ke vzniku velké demokratické země, ale úmyslem oslabit potenciálního protivníka.
..........střet je tu skutečný a odehrává se zároveň na několika úrovních: územní, vojenské a rovněž - a to stále více a více - na specifické úrovni zdrojů. Pokud budou vystavení těžkostem, mohou být ruští vedoucí představitelé v pokušení zneužít nacionalismu. .........."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama